Volkswagen Poznań poszerzy flotę w pełni elektrycznych ciężarówek obsługujących dostawy do fabryk. Jedna jeżdżąca od marca 2023 roku elektryczna Scania 25P zużyła 60 MWh energii elektrycznej, a nie 18 tys. litrów paliwa, co przełożył się na redukcję śladu węglowego o ok. 50 ton dwutlenku węgla.
W pełni elektryczny samochód ciężarowy Scania 25P od marca 2023 r. jest istotnym elementem floty samochodów ciężarowych pracujących dla Volkswagen Poznań i obsługuje codzienne dostawy podzespołów do fabryki w Poznaniu. Samochód, na co dzień wykonuje wahadłowe kursy na ośmiokilometrowej trasie łączącej park dostawców w Swarzędzu z zakładem produkcyjnym w Poznaniu – Antoninku.
Sprawdził się na tyle, że planuje rozbudowę floty o kolejne dwa elektryczne samochody ciężarowe. W obu przypadkach będą to ciągniki siodłowe.
Scania 25P w Volkswagen Poznań jeździ od marca 2023 r. i realizuje codzienne dostawy do zakładów w Poznaniu. W ciągu miesiąca pokonuje 4 – 5 tys. kilometrów. W rok z parku dostawców w Swarzędzu do zakładu nr 1 w poznańskim Antoninku przewiozła ponad 120 tysięcy tylnych osi przeznaczonych do montażu w modelu Volkswagen Caddy.
W pełni elektryczny samochód ciężarowy wyposażony jest w pięć baterii o łącznej pojemności 165 kWh, a jego maksymalny zasięg to ok. 80 km. Przestrzeń ładunkowa o długości 9 m to możliwość przewiezienia ładunku o objętości aż 63 m3. Całkowita ładowność pojazdu to 15,5 tony. Takie możliwości pojazdu są wystarczające dla realizacji tego projektu.
Średnie zużycie energii Scanii 25P to 0,97 kWh/km, czyli 97 kWh na 100 km. Łatwo, zatem obliczyć, że w czasie swej pracy, przejeżdżając w sumie ok. 62 tys. km, zużyła ok. 60 MWh energii elektrycznej. Samochód ciężarowy z klasycznym napędem silnikiem wysokoprężnym spaliłby w tym samym czasie ok. 18 tys. litrów oleju napędowego. Porównując te dane, z wyliczeń wynika, że w pełni elektryczna Scania 25P przyczyniła się do redukcji śladu węglowego o ok. 50 ton dwutlenku węgla. Tę wartość można porównać z ilością dwutlenku węgla, jaka pochłania w ciągu roku las rosnący na powierzchni ok. 10ha.
Co ciekawe pracujący w systemie trzyzmianowym samochód nie potrzebuje dodatkowych przerw na ładowanie baterii, bo odbywa się to podczas rozładunku towaru. A prąd, którym jest ładowany, pochodzi ze źródeł odnawialnych.
Przewozy just-in-time to jeden z najbardziej wymagających typów transportu. Rozwiązanie transportowe Scania sprawdza się w nim doskonale, gwarantując precyzję i zeroemisyjność dostaw.
Pojemność akumulatorów, układ napędowy i komfort kabiny w pojeździe zostały wybrane tak, aby, jak najlepiej wspierać kierowcę w codziennej pracy. Transformację w kierunku zeroemisyjnego transportu rozpatrujemy w kategoriach systemowych, dlatego specyfikacja pojazdu została opracowana w porozumieniu z VW Poznań na podstawie analizy potrzeb firmy. Współpraca z VW Poznań dowodzi, że kolejne procesy transportowe mogą być z powodzeniem elektryfikowane. W Scania oferujemy szereg rozwiązań, które rozwijamy równolegle w ramach działań zmierzających do ograniczenia wpływu branży na środowisko naturalne. Pojazdy akumulatorowe są jednym z nich, ale w naszej ocenie najważniejszym – tłumaczy Paweł Kurzawa, dyrektor ds. elektromobilności w Scania Polska. S.A.
Od 2018 roku zakłady produkcyjne w Poznaniu i Swarzędzu, a od 2019 roku we Wrześni, są w 100 proc. zasilane energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Stąd pracująca tu Scania 25P ładowana jest również energią pochodzącą w całości z takiego źródła. Na specjalnej stacji „zielonej energii” o mocy 120 kW zlokalizowanej na terenie Volkswagen Poznań, można baterię uzupełnić „do pełna” w niecałe 40 minut. Ładowanie wykonywane jest podczas operacji rozładunku towarów, co pozwala na znaczną oszczędność czasu.