Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Rośnie rynek opon premium. I to niezależnie od sezonu

Rośnie rynek samochodów premium to i rynek opon premium ma się dobrze. Podczas konferencji Zima pod kontrolą Continental zaprezentował swoje nowości na najbliższy sezon, podsumował wyniki sprzedaży i podzielił się wynikami badania o utylizacji opon.

Według najnowszych danych cały czas rośnie segment opon premium, co oznacza, że dla wielu kierowców wydatek nawet dwukrotnie wyższy nie stanowi wielkiego problemu.

Od lat marki opon dzielone są na segmenty: premium, klasę średnią i produkty budżetowe. Choć rezygnując z opon uznanych, renomowanych marek na rzecz tanich "chińczyków" można zaoszczędzić nawet 50 proc., to i tak klienci podchodzą do tematu dość konserwatywnie, co pokazują dane firmy Continental.

 

Wyniki sprzedaży jasno pokazują, że w przypadku opon zimowych, jak i letnich, segment premium mocno idzie w górę. I choć w okresie styczeń – sierpień 2024 sprzedaż opon letnich odnotowała spadek o 0,6 proc, to największe wzrosty widać właśnie w kategorii premium czego nie można powiedzieć o kategorii medium i budget. Tutaj zauważalne są spadki sprzedaży.

Nieco inaczej wygląda struktura w przypadku opon zimowych. Rynek w tym samym czasie urósł o 4,2 proc, a kategoria opon budżetowych wykazuje trend delikatnego wzrostu. Najmocniej jednak rośnie kategoria medium i Premium.

Całoroczne coraz popularniejsze?

A co z oponami całorocznymi? Jak twierdzi Cyprian Osowski, Dyrektor Marketingu Continental Opony Polska znacząco rośnie rynek opon całorocznych, i to jest widoczne już od kilku lat. Tu jednak istotna informacja — rośnie także rynek opon zimowych, a spada wyłącznie sprzedaż ogumienia letniego.

Rynek opon zimowych w Polsce od lat jest największym segmentem, co potwierdza, że Polacy nadal preferują specjalne ogumienie na zimowe warunki. Nie można natomiast przeoczyć dynamicznego wzrostu zainteresowania oponami całorocznymi. W ciągu ostatnich pięciu lat sprzedaż opon wielosezonowych w Polce podwoiła się – wyjaśnia Osowski.

Z niezbyt precyzyjnych danych sprzedażowych na przestrzeni dwóch ostatnich lat wynika, że w roku 2024 rośnie i to znacząco udział marek premium (nie tylko w Grupie Continentala) dynamicznie rośnie zarówno w rynku opon zimowych, całorocznych, jak i letnich. Najbardziej widać to w grupie opon zimowych i całorocznych, gdzie kierowcy ceniący sobie bezpieczeństwo przywiązują więcej uwagi do marki.

W przypadku opon całorocznych widać, że część klientów rezygnuje z opon sezonowych, jednak cały czas jest to stosunkowo niewielki udział. Dane pokazują, że klienci w segmencie premium cenią bezpieczeństwo i nie są skłonni iść na kompromisy w przypadku opon.

UHP i premium

Rynek opon podąża za rynkiem nowych samochodów. Właśnie dlatego w wyniku coraz większych rozmiarów kół rośnie sprzedaż w grupie opon zimowych typu Ultra High Performance (UHP), tzw. o wysokich osiągach. Są one montowane do aut o dużej mocy i SUV-ów. Ten segment (UHP) podwoił się w ciągu ostatnich 5 lat.

Również opony całoroczne coraz częściej sprzedaje się jako UHP, a w szczególności Premium UHP. Kierowcy nie mają wątpliwości, że jeśli kupuje się ogumienie wielosezonowe, to nie ma co oszczędzać.

Nowością Continentala na najbliższy sezon jest opona Continental WinterContact 8 S. Zapewnia ona jeszcze większą kontrolę podczas zimowych podróży, koncentrując się na maksymalizacji przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni. Opona została stworzona z myślą o samochodach dysponujących dużą mocą. Ogumienie oferuje wyjątkowe prowadzenie na suchej nawierzchni oraz niezwykle krótką drogę hamowania, umożliwiając korzystanie z samochodów sportowych, SUV-ów, dużych sedanów i innych usportowionych modeli z wykorzystaniem ich pełnego potencjału również w chłodniejszych miesiącach roku.

Zmieniła się nie tylko nazwa, ale także bieżnik. Inżynierowie Continental opracowali szereg nowych rozwiązań w zakresie wzoru bieżnika i jego mieszanki, pozwalających na pewne prowadzenie niezależnie od warunków atmosferycznych.

W kwestii wzoru bieżnika skupiono się na połączeniu sieci lameli i bloków bieżnika tak, aby umożliwić oponie przenoszenie ekstremalnych sił wzdłużnych i poprzecznych na drogę. Dwa rodzaje lameli zapewniają dodatkowe krawędzie chwytne, szczególnie ważne na zaśnieżonej, czy oblodzonej nawierzchni, a fazowania bloków bieżnika gwarantują stabilność podczas gwałtownego hamowania, czy pokonywania zakrętów.

Kierunkowy wzór bieżnika z żebrem centralnym zapewnia bezpieczeństwo na zimowych drogach, przy jednoczesnej przyjemności ze sportowej jazdy. Obwodowe zygzakowate rowki wraz z dodatkowymi poprzecznymi na barkach szybko usuwają wodę, czy błoto pośniegowe spod bieżnika dając maksymalną przyczepność. Dlatego też inżynierowie Continental nowy bieżnik WinterContact 8S nazywają wielozadaniowym – mówi Paweł Skrobisz, kierownik działu technicznego w Continental Opony Polska.

Opona WinterContact 8 S osiąga jeszcze lepsze wyniki niż jej poprzedniczka w zakresie hamowania oraz prowadzenia na suchej i mokrej nawierzchni, a także emituje jeszcze niższy poziom hałasu opona/droga. Wszystkie te cechy pomagają zapewnić udane połączenie bezpiecznych i sportowych właściwości jezdnych w zimie.

Te same do elektryka

Nowa opona WinterContact 8 S jest odpowiednie dla samochodów Audi RS3, Bentley Continental GT, BMW i7, Maserati Grecale, Mercedes GT63 i EQS53, Porsche Panamera 4S E-Hybrid czy Rolls-Royce Cullinan. Od momentu wprowadzenia na rynek produkowanych będzie 30 rozmiarów, z czego 10 będzie nowością w gamie opon zimowych Continental.

Co ciekawe Continental zrezygnował z opon specjalnie stworzonych dla samochodów elektrycznych, bo wszystkie nowe produkty mogą być wykorzystywane do tego rodzaju napędu. Są optymalizowane pod kątem niskich oporów toczenia i wyższej masy pojazdu. Potwierdzeniem idealnego dopasowania do pojazdów elektrycznych, czy hybrydowych jest oznaczenie „EV-compatible” na ścianie bocznej, które również pojawia się w nowej zimowej oponie.

Wraz z premierą WinterContact 8 S Continental rozpoczyna wprowadzanie nowego systemu nazewnictwa dla swojej rodziny opon zimowych. Jest on dostosowany do obecnej gamy opon letnich i zapewnia większą przejrzystość dzięki prostemu nazewnictwu, ułatwiając partnerom detalicznym, warsztatom i kierowcom samochodów poruszanie się po szerokiej ofercie produktów Continental.

Budżetowy Polaris

Na drugiej stronie skali coraz większym powodzeniem cieszy się opona budżetowa Barum Polaris 6. To kolejna nowość w grupie Cntinental. Nowy wzór bieżnika w kształcie litery V, innowacyjna koncepcja lameli oraz specjalna mieszanka gumy zwiększają przebieg opony, poprawiają przyczepność na śniegu i utrzymują niskie opory toczenia. Dodatkowo opona przystosowana jest do pojazdów z każdym rodzajem napędu.

Budżetowa marka Barum i opona Polaris 6 dostępna jest w 30 rozmiarach, a w przyszłym roku asortyment powiększy się do 100 artykułów. Już w tym roku w sprzedaży są opony w ośmiu rozmiarach, które nie były wcześniej dostępne w ofercie.

Po raz pierwszy ogumienie dostępne jest w rozmiarze 20 cali. Wśród samochodów osobowych i SUV-ów, które mogą być wyposażone w opony Polaris 6, znajdują się modele takie jak Audi A3, BMW serii 1, Citroen C3, Ford Kuga, Hyundai Ioniq 5, Mercedes klasy A, Nissan Qashqai czy VW ID.7.

Recykling, nie do lasu

A co Polacy wiedzą o recyklingu opon? Jak wynika z badania zrealizowanego przez Continental oraz InsightOut Lab niewiele. Prawie połowa Polaków i Polek nie ma pełnej wiedzy na temat przetwarzania opon, a co trzeci kierowca wskazuje niewłaściwe miejsca, w których można zostawić zużyte opony.

Niecała połowa (46%) badanych wie, że zużyte opony samochodowe podlegają obecnie w Polsce recyklingowi. Najlepiej zorientowana jest grupa badanych powyżej 55 r.ż (50%). Co ciekawe, najmniej na temat recyklingu opon wiedzą mieszkańcy największych aglomeracji (31%), a najwięcej – średnich miast do 100 tys. mieszkańców (53%).

Mimo to świadomość ekologiczna w Polsce rośnie, a coraz więcej osób dostrzega zaangażowanie producentów opon w zrównoważony rozwój i recykling.

Problem nie jest mały, bo rynek zużytych opon w Polsce jest olbrzymi. Blisko 300 tys. opon poddawanych jest co roku procesom odzysku i recyklingu. Według polskiego prawa, co roku musi być odzyskiwana równowartość 75% masy opon nowych, wprowadzonych na rynek w roku poprzednim. 15% musi zostać poddane recyklingowi. Odpowiadają za to producenci, importerzy i dystrybutorzy ogumienia, a realizacją zajmują się powołane do tego podmioty, m.in. Centrum Utylizacji Upon Organizacja Odzysku S.A. (CUO).

Jak się okazuje, Polska już dziś realizuje obowiązek recyklingu na dużo wyższym niż wymagany ustawowo poziomie – 45%.

Przeczytaj również
Popularne