Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Nadjeżdża Arkana

Renault Arkana, oryginalny SUV coupé, pojawi w europejskiej ofercie Renault. Ale tylko w wersji hybrydowej.

Oryginalny kompaktowy SUV-coupé z pewnością będzie kusił klientów interesującym wyglądem. Ale na tym jego zalety się nie kończą. Poza topowymi stosowanymi obecnie systemami bezpieczeństwa wyróżnikiem Arkany będzie szeregowo-równoległa  architektura napędu hybrydowego. 

W europejskiej Arkanie stosowany jest wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,6-litra i mocy 91 KM współpracujący z dwoma silnikami elektrycznymi. Ruszanie odbywa się wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego. Napęd spalinowy włączany jest tylko gdy będzie konieczność, np. wynikająca z potrzeby nagłego przyśpieszenia. Za ruszanie w trybie elektrycznym odpowiada silnik e-motor o mocy 36 kW, który może pełnić również drugą rolę, czyli generatora prądu pozyskując energię elektryczną z procesu hamowania. Drugi mniejszy silnik elektryczny HSG (High-Voltage Starter Generator, czyli wysokonapięciowy rozrusznik) o mocy 15 kW, ma szereg ról. Służy jako wspomniany rozrusznik dla silnika spalinowego, może pełnić rolę generatora prądu przetwarzając energię kinetyczną silnika spalinowego na prąd. Może też wspomagać główny silnik elektryczny przy napędzaniu kół, ale nigdy nie robi tego sam. Kolejną funkcją jest pełnienie roli synchronizatora skrzyni biegów. Arkana dysponuje mocą systemową 140 KM (144 Nm).

Najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem w hybrydzie Renault jest multifunkcyjna kłowa skrzynia biegów, pozbawiona sprzęgła ciernego i synchronizatorów. Ma ona cztery biegi sprzężone z silnikiem spalinowym i dwa sprzężone z silnikiem elektrycznym. W roli sprzęgającej zastosowano sprzęgło kłowe. Podstawową zaletą tej konstrukcji jest niska masa i zwarta budowa.

W modelu tym zastosowano chłodzone powietrzem litowo-jonowe baterie trakcyjne o pojemności 1,2 kWh (230 V). Są one ładowane wyłącznie przez silnik spalinowy w optymalnym dla ekonomicznej pracy zakresie obrotów 1200-2000 obr./min.

Warto dodać, że Arkana na rynek europejski będzie powstawała w koreańskim Busan. Model ten ma niewiele wspólnego z Renault Arkana produkowanym w Rosji. Rosyjska Arkana powstała na bazie płyty podłogowej B0 stosowanej np. w Dacii Duster i sprzedawanym za wschodnią granicą modelu Kaptur. SUV-coupe przeznaczony na rynek europejski powstał na bazie płyty CMF-B stosowanej m.in. w najnowszym modelu Captur.

Nowe Renault Arkana pojawi się w sprzedaży w Europie w pierwszym półroczu 2021.

 

PD

Przeczytaj również
Popularne