Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Może ciężarówki na wodór?

Firma Linde i spółka Daimler Truck AG podpisały porozumienie w sprawie wspólnego opracowania nowej generacji urządzeń do tankowania ciekłym wodorem samochodów ciężarowych z napędem na ogniwa paliwowe. W ramach tej kooperacji partnerzy chcą uczynić tankowanie wodoru tak maksymalnie prostym i praktycznym.

 

Skoncentrują się na nowej metodzie tankowania wodoru ciekłego („subcooled” liquid hydrogen, „sLH2”). To innowacyjne rozwiązanie umożliwia zwiększenie gęstości magazynowania, zwiększenie zasięgu pojazdów, przyspieszenie tankowania oraz uzyskanie wyższej efektywności energetycznej. Nowa metoda będzie wykorzystywała ciśnienie wyższe od ciśnienia atmosferycznego oraz specjalną regulację temperatury, aby podczas tankowania uniknąć powstawania oparów skroplonego gazu (tzw. efektu boil-off) oraz przepływu gazu powrotnego (ze zbiornika pojazdu do zbiornika na stacji paliw). Co więcej, podczas tankowania nie wymaga ona złożonej komunikacji danych pomiędzy stacją paliw a samochodem ciężarowym. Ogólnie rzecz biorąc, technologia ta umożliwia więc uproszczenie konstrukcji stacji paliw. Zwiększenie gęstości magazynowania energii wynika z wyższego poziomu ciśnienia w porównaniu z ciśnieniem atmosferycznym. Umożliwia ona zwiększenie masy wodoru w zbiorniku.

Współpracujące ze sobą firmy planują pierwsze tankowanie prototypowej ciężarówki na pilotażowej stacji paliw w Niemczech na rok 2023. Linde i Daimler Truck AG zamierzają zapewnić wysoki poziom transparentności i otwartości w odniesieniu do istotnych interfejsów wspólnie opracowanych technologii. Stworzenie przez możliwie wiele innych firm własnych technologii tankowania i pojazdów wykorzystujących nowy standard ciekłego wodoru powinno umożliwić rozwój globalnego, masowego rynku dla tej nowej metody.

Sven Ennerst, członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialny za rozwój, zakupy i region Chin: „Daimler Truck AG realizuje wizję transportu przyszłości, neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla. Wodorowe ogniwo paliwowe jest w tym kontekście kluczową technologią o strategicznym znaczeniu. Podejmując współpracę z firmą Linde, jako wiodącą w dziedzinie technologii tankowania, chcemy zwiększyć przyszłościowe perspektywy rozwoju samochodów ciężarowych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi i ich akceptację w branży. Ciekły wodór już teraz oferuje wiele korzyści, a nowa metoda przyczyni się do ich pomnożenia”.

„Jako pionier w technologii tankowania wodoru i jeden z największych graczy na rynku wodorowym, czyniąc ten ważny milowy krok, z przyjemnością przyczynimy się do dalszego rozwoju gospodarki wodorowej”, powiedział David Burns, szef Clean Hydrogen w firmie Linde. „Wspólnie z Daimler Truck AG, liderem rynku pojazdów użytkowych, pracujemy nad tym, aby już w niedalekiej przyszłości realne stało się zastosowanie napędu wodorowego w samochodach ciężarowych”.

 

Mercedes

 

Nowa metoda tankowania ciekłego wodoru zostanie zastosowana w ciężarówce Mercedes-Benz GenH2 Truck

We wrześniu 2020 r. spółka Daimler Truck AG celebrowała światową premierę koncepcyjnego samochodu ciężarowego z napędem na ogniwa paliwowe – Mercedes-Benz GenH2 Truck. Prezentując GenH2 Truck, producent po raz pierwszy pokazuje swoje pełne zaangażowanie w rozwój konkretnych rozwiązań technicznych, które ciężkim ciężarówkom z napędem na ogniwa paliwowe, o zasięgu przekraczającym nawet 1000 kilometrów na jednym tankowaniu, mają umożliwić realizację różnorodnych i wymagających zadań w transporcie dalekobieżnym. Rozpoczęcie testów GenH2 Truck z udziałem klientów Daimler Truck AG planuje na rok 2023, natomiast produkcja seryjna pojazdu ma ruszyć w drugiej połowie obecnej dekady. Dzięki zastosowaniu wodoru ciekłego, charakteryzującego się znacznie większą gęstością energetyczną niż wodór w stanie gazowym, osiągi takiego pojazdu powinny dorównywać osiągom porównywalnej konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym. Nowa metoda tankowania ma zostać wdrożona w seryjnej wersji GenH2 Truck, a przedtem zostanie poddana walidacji w kolejnych prototypach.

Przeczytaj również
Popularne