Olsztyński Michelin przechodzi na transport samochodami elektrycznymi. Wymiana floty rozpoczyna się od zakupu dwóch Renault ZOE, wyposażonych w specjalne opony do pojazdów elektrycznych - MICHELIN ENERGY E-V. W fabryce powstanie kilka stacji ładowania aut elektrycznych. Kolejne samochody elektryczne przyjadą do fabryki jeszcze w tym roku. Olsztyński Michelin wprowadził od października także inne proekologiczne rozwiązanie - transport intermodalny - polegający na połączeniu transportu kolejowego i kołowego w transporcie opon, co przyczynia się do zmniejszenia emisji spalin.
Energooszczędna opona MICHELIN ENERGY E-V dla elektrycznego samochodu
Renault ZOE to efekt wieloletniego programu badań i innowacji prowadzonego
przez Michelin wspólnie z Renault. Najnowszy Renault ZOE może pokonać na
jednym ładowaniu około 300 km. Z testów wynika, że zastosowanie w pojazdach opon przystosowanych do aut elektrycznych pozwala zwiększyć zasięg samochodu o 6 proc.
Fabryka przyjazna środowisku
To kolejne ekologiczne projekty olsztyńskiego zakładu. Dzięki inwestycjom
środowiskowym, fabryce udało się zmniejszyć zużycie wody o połowę. Trwa
budowa ciepłowni gazowej, która będzie wytwarzać energię zgodnie z
przyszłymi bardziej restrykcyjnymi, europejskimi normami ochrony środowiska.
Przyjazna dla środowiska ciepłownia gazowa ograniczy, a w przyszłości
wyeliminuje, istniejące w fabryce węglowe źródła energii. Projekt będzie
realizowany w kilku etapach. Pierwszy to uruchomienie jeszcze w tym roku
kotła gazowego.
Fabryka Michelin w Olsztynie wprowadza też podejście 4R: Reduce, Reuse,
Recycle, Renew (ograniczać, używać ponownie, poddawać recyklingowi i
odnawiać), dzięki której można realizować tzw. gospodarkę o obiegu
zamkniętym mającą na celu ochronę zasobów naturalnych na każdym etapie
procesu produkcji. Zakres gospodarki o obiegu zamkniętym jest jednak
znacznie szerszy i obejmuje wszystkie procesy i działania firmy, od
przygotowania specyfikacji produktu do wyboru materiałów oraz metod
produkcji. Odpady z jednych procesów są wykorzystywane jako surowce dla
innych. Minimalizuje to zużycie surowców i ilość odpadów oraz zmniejsza
emisję i utratę energii. Istotą strategii 4 R są nowe sposoby utylizacji i
ponownego wykorzystania produktów, tak by użytkować je przez jak najdłuższy
czas przed przeznaczeniem do recyklingu.
Fabryka angażuje się też w edukację ekologiczną - również wśród swoich
pracowników i ich rodzin. Przykładem był tegoroczny piknik "Włącz Eco z
Michelin" dla 10 tysięcy osób, podczas którego pokazano wiele inicjatyw,
które w codziennym życiu możemy wykorzystać na rzecz zmiany świadomości
społecznej dotyczącej zasobów i zapobiegając powstawaniu odpadów.
Innowacyjne opony do aut elektrycznych MICHELIN Energy E-V
Opony odpowiadają za 30 proc. energii zużywanej przez pojazdy elektryczne.
Ich kluczowa rola w zwiększaniu efektywności samochodu wynika z faktu, że
przy każdym kontakcie z jezdnią opona ulega odkształceniu, co powoduje jej
nagrzewanie i utratę części energii przesyłanej przez silnik. Redukcja tego
zjawiska powoduje zmniejszenie zużycia energii przez pojazd. Technologia
Michelin wykorzystana w MICHELIN ENERGY E-V idzie o krok dalej - podczas
standardowej jazdy opony nagrzewają się w niewielkim stopniu, tym samym
redukując zużycie energii, natomiast w czasie hamowania powierzchnia
bieżnika rozgrzewa się szybko, poprawiając przyczepność i skracając przez to
dystans hamowania.
Michelin