Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Czy to już czas na elektryki

W Polsce szybko przybywa samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Według stanu na lipiec 2020 roku pierwszych jeździ po naszych drogach 7231, drugich – 5826.

Samochody zasilane energią elektryczną przestają być niszowe, stale powiększa się ich oferta. Koncern Volkswagen już dzisiaj oferuje auta elektryczne w niemal każdej klasie – od miejskiej Škody CITIGOe iV, przez sportowego Porsche Taycana, po dostawczego Volkswagena e-Craftera. W salonach zadebiutowały właśnie Audi e-tron Sportback oraz Volkswagen ID.3. Swoje premiery miały Škoda Enyaq i Volkswagen ID.4. Bez wątpienia ofensywa koncernu Volkswagen w dziedzinie elektromobilności nabiera rozpędu – do 2023 roku Grupa Volkswagen zainwestuje w elektromobilność 33 miliardy euro, już 2 lata później koncern Volkswagen zamierza rocznie sprzedawać 3 miliony samochodów elektrycznych. W ciągu 9 lat Grupa Volkswagen wprowadzi na rynek do 75 modeli z napędem elektrycznym.

Oto 10 powodów dla, których warto wybrać samochód elektryczny:

1. Środowisko.
Zespoły napędowe składające się z akumulatorów i silników elektrycznych są najmniej uciążliwe dla środowiska spośród wszystkich rodzajów napędu, także w Polsce – taki wniosek wynika z wielu badań naukowych, między innymi organizacji Transport & Environment. W podsumowaniu tego najnowszego badania można przeczytać: „Wzięliśmy pod uwagę wszystkie możliwe kryteria, takie jak ilość CO2 emitowanego podczas produkcji energii elektrycznej czy spalania paliwa, a także ślad węglowy powstający podczas wydobycia pierwiastków potrzebnych do produkcji akumulatorów. Z badań wynika, że samochody elektryczne w Europie emitują średnio prawie 3 razy mniej CO2 niż porównywalne samochody napędzane benzyną i olejem napędowym. W najgorszym przypadku samochód elektryczny z akumulatorem produkowanym w Chinach i użytkowany w Polsce nadal emituje 22% mniej CO2 niż auto zasilane olejem napędowym i 28% mniej niż samochód benzynowy. W najlepszym przypadku samochód elektryczny z akumulatorem wyprodukowanym w Szwecji i używany w Szwecji może emitować 80% mniej CO2 niż samochód z silnikiem Diesla i 81% mniej niż benzynowy. Przewidujemy także, że samochody elektryczne zmniejszą emisję CO2 czterokrotnie do 2030 r., dzięki rosnącemu udziałowi energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych”.

2. Koszty.
Na elektrycznej mobilności korzysta rodzinny budżet. Koszt przejechania 100 km Volkswagenem ID.3 wynosi ok. 9 zł. Nawet w przypadku tak dużego samochodu, jak Audi e-tron należy liczyć się z wydatkiem około 12 zł. To zaledwie 30% paliwa potrzebnego do pokonania takiego samego dystansu porównywalnym samochodem spalinowym. Co więcej, ładowanie akumulatora w domu może nic nie kosztować. Oczywiście, do tego są potrzebne panele fotowoltaiczne na dachu. Średniej wielkości instalacja o mocy 6 kWp produkuje latem w ciągu jednego miesiąca energię pozwalającą na przejechanie ok. 6000 km miejskim autem elektrycznym.
Zdecydowanie tańsze są także okresowe przeglądy serwisowe, w silniku nie wymienia się oleju, a klocki i tarcze hamulcowe zużywają się o wiele wolniej, gdyż auta elektryczne hamują silnikiem, odzyskując energię.

3. Czas.
Kierowcy niemający doświadczenia z jazdy autami elektrycznymi mają wiele obaw związanych z czasem ładowania. Całkowicie niepotrzebnie. Zdecydowana większość procesów ładowania odbywa się w domach lub w zakładach pracy. W sytuacji, gdy auto ładuje się w nocy, kiedy samochód stoi w garażu, lub w ciągu dnia pracy na firmowym parkingu, kierowca poświęca na ładowanie zaledwie 10 sekund – tyle zajmuje podpięcie auta do ładowarki. Po 8 godzinach auto zawsze będzie gotowe do jazdy.

4. Infrastruktura.
Podczas wakacyjnych czy służbowych wyjazdów konieczne jest korzystanie z szybkich ładowarek przy głównych drogach. Dzięki nim czas ładowania akumulatora zdecydowanie się skraca, w ciągu ok. 30 minut można zwiększyć zasięg auta nawet o 300 km. Często postój na odpoczynek czy posiłek i przysłowiową kawę trwa dłużej.

Według „Licznika Elektromobilności” opracowanego przez PSPA oraz PZPM, w Polsce na koniec lipca 2020 roku były dostępne 1224 stacje ładowania, co przekłada się na 2319 ogólnodostępnych punktów ładowania. Ich liczba nieustannie rośnie. Na koniec 2019 roku było w naszym kraju 1815 punktów ładowania, rok wcześniej 845. Najwięcej z nich jest zlokalizowanych w Warszawie, ale, co szczególnie ważne, wiele nowych stacji pojawia się przy głównych drogach i autostradach. Na trasie z Warszawy do Poznania szybkie ładowarki zlokalizowane są w 6 miejscach, z Warszawy do Trójmiasta – w 12. Wielu operatorów zapowiada duże inwestycje w nadchodzących latach. PSPA szacuje, że do 2022 roku będzie w Polsce około 5900 punktów ładowania.

5. Zasięg
Oprócz czasu ładowania obawy kierowców budzi często zasięg samochodów elektrycznych. Ten jednak nawet w wypadku miejskiej Škody CITIGOe iV wynosi do 260 km, czyli 5 razy więcej niż statystyczny kierowca w Polsce pokonuje w ciągu dnia. Większe auta dysponują zasięgiem 400, a nawet 500 km.

6. Komfort
Osoby pierwszy raz jadące autem elektrycznym są zaskoczone ciszą, jaka panuje we wnętrzu podczas jazdy. Niemal bezgłośny napęd, brak wibracji i płynność przyspieszania powodują, że komfort podróży autem elektrycznym zachwyca, zarówno podczas krótkich przejażdżek po mieście, jak i długiej podróży. Na komfort wpływa także większa przestrzeń w aucie, niekiedy nawet dwa bagażniki, gdyż układ napędowy ma znacznie mniejsze wymiary.

7. Przyjemność z jazdy.
Niemal każdy przekonuje się do samochodów elektrycznych po krótkiej przejażdżce dzięki niesamowitej dynamice, jaką te auta oferują. Porsche Taycan Turbo S, od 0 do 100 km/h potrafi rozpędzić się w 2,8 s, ale dynamiką zachwyca także najmniejszy z samochodów elektrycznych Grupy Volkswagen – Škoda CITIGOe iV do 50 km/h przyspiesza niemal jak Golf GTI. Jest to możliwe, gdyż maksymalny moment obrotowy silnika dostępny jest od razu po wciśnięciu pedału gazu.

8. Przywileje.
Z użytkowaniem samochodów elektrycznych wiążą się również liczne przywileje, m.in. możliwość korzystania z pasa zarezerwowanego dla autobusów czy parkowanie w centrum miast za darmo. To oszczędność czasu i pieniędzy niemal każdego dnia.

9. Bezpieczeństwo
Środek ciężkości w samochodach elektrycznych znajduje się bardzo nisko, to wpływa na ich bezpieczeństwo. Auta te wyposażone są również w najbardziej zaawansowane systemy asystujące. Dzięki temu zdobywają najwyższe noty w testach zderzeniowych.

10. Wybór
W polskiej ofercie już dziś znajdują się samochody elektryczne w niemal wszystkich segmentach rynku. Wśród nich dostępne są miejskie (Volkswagen e-Up! oraz Škoda CITIGOe iV), kompaktowe (e-Golf oraz ID.3), SUV-y (Audi e-tron oraz e-tron Sportback), sportowe (Porsche Taycan), a także auta dostawcze (Volkswageny e- Crafter i e-Transporter). Niebawem zadebiutują już zaprezentowane Volkswagen ID.4 oraz Škoda Enyaq.

O Grupie Volkswagen: Grupa Volkswagen z siedzibą w Wolfsburgu jest jednym z wiodących na świecie producentów aut i największym producentem samochodów w Europie. W skład Grupy wchodzi dwanaście marek z siedmiu europejskich krajów: Volkswagen Samochody Osobowe, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Samochody Dostawcze, Scania i MAN. Oferta samochodów osobowych obejmuje zarówno auta małe, jak i luksusowe. Ducati oferuje motocykle. W sektorze lekkich i ciężkich samochodów użytkowych szeroka oferta aut obejmuje m.in. pikapy, autobusy i ciężarówki. Każdego dnia 671 205 pracowników na całym świecie produkuje średnio 44 567 samochodów, zajmuje się usługami związanymi z pojazdami lub pracuje w innych obszarach działalności. Grupa Volkswagen sprzedaje swoje samochody w 153 krajach.

W 2019 r. liczba samochodów dostarczonych klientom przez Grupę na całym świecie wyniosła 10,97 miliona egzemplarzy (2018 r.: 10,83 miliona sztuk).  Udział w światowym rynku samochodów osobowych wyniósł 12,9%. Przychody ze sprzedaży w 2019 r. wyniosły 252,6 mld euro (2018 r.: 235,8 miliarda euro). Zysk po opodatkowaniu w roku fiskalnym wyniósł 14 miliardów euro (w 2018 r.: 12,2 miliarda euro).

 

Przeczytaj również
Popularne