Prezydent RP podpisał nowelizację ustawy znoszącą podatek akcyzowy dla paliw gazowych (CNG i LNG) wykorzystywanych do napędu pojazdów silnikowych. Cieszą się z tego między innymi w IVECO, bo to firma, która na te paliwa stawia od lat.
Daniel Wolszczak, Dyrektor Generalny IVECO Poland - „Podpis Prezydenta pod tą nowelizacją to kolejny krok w kierunku rozwoju rynku pojazdów zasilanych CNG i LNG w Polsce. Nowelizacja wprowadzająca zerową stawkę podatku akcyzowego powinna dać kolejny impuls w rozwoju ekologicznego transportu drogowego wśród Polskich przewoźników. Cieszy nas fakt, że zmiany zachodzące w Polskim ustawodawstwie wspierają redukcję wpływu transportu drogowego na środowisko naturalne.”
Utrzymujące się niskie ceny gazu ziemnego na europejskich giełdach wraz z zerową stawką podatku akcyzowego powodują, że pojazdy zasilane CNG/LNG stanowią doskonałą alternatywę dla diesla, dając zarówno wymierne korzyści ekonomiczne, jak i ekologiczne.
W przypadku pojazdów Iveco Stralis NP460 koszt przejechania 100 km w Polsce wynosi aktualnie mniej niż 60 złotych. Dla porównania koszt przejechania 100 km pojazdem zasilanym Dieslem ponad 100 złotych.
Dodatkowo pojazdy gazowe emitują o 99% mniej cząstek stałych (PM), 90% mniej dwutlenku azoty (NO2) oraz 95% mniej dwutlenku węgla (CO2) przy zasilaniu biometanem.
Analogicznie dla pojazdu Iveco Daily Hi-Matic Natural Power (CNG) koszt przejechania 100 km wynosi mniej niż 30 złotych dla diesla powyżej 46 złotych.
Ciągnik siodłowy Stralis NP460: najbardziej zaawansowany pojazd gazowy na świecie
Dzięki napędowi gazowemu o mocy 460 KM i momencie obrotowym 2.000 Nm auto posiada analogiczną dynamikę jak pojazdy z konwencjonalnymi układami napędowymi. Stralis NP460 wyposażony jest we wszystkie systemy wspierające kierowcę jak jego odpowiedniki napędzane olejem napędowym. Posiada m.in. zintegrowany system wspomagania jazdy HI-CRUISE. System zawierający między innymi funkcję przewidującego tempomatu, który na bazie map ukształtowania terenu, masy zestawu, prędkości pojazdu dobiera parametry pracy układu napędowego. W połączeniu z układem telematyki system monitoruje pracę kierowców i pomaga menedżerom floty w uzyskaniu znacznych oszczędności paliwa.
Pojazd wyposażony jest w dwa zbiorniki LNG magazynujące łącznie ponad 390 kilogramów gazu. Taki zapas pozwala pokonać 1.600 kilometrów na jednym tankowaniu. Komfort pracy kierowcy wynika m.in. z zastosowania najnowszej 12-biegowej zautomatyzowanej skrzyni oraz wysokiej kabiny typu AS. Dodatkowo gazowy układ napędowy jest znacznie cichszy od napędów dieslowskich.
Daily Hi-Matic Natural Power to pierwszy w branży lekki pojazd użytkowy napędzany sprężonym gazem ziemnym (CNG) z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów.
Parametry ekologiczne Daily Hi-Matic Natural Power są równie imponujące: silnik jest zgodny z normami Euro 6/D dzięki emisji cząstek stałych i NOx niższej o odpowiednio 76% i 12% w porównaniu z silnikiem Diesla IVECO Euro VI o pojemności 3 litrów.
Daily Hi-Matic Natural Power charakteryzuje się również doskonałą ekonomiką pod względem zużycia paliwa, zapewniając 2,5% oszczędności w rzeczywistych warunkach jazdy miejskiej w porównaniu z Daily CNG wyposażonym w manualną skrzynię biegów. Daily Hi-Matic Natural Power jest również niezwykle cichy w porównaniu ze swoim dieslowym odpowiednikiem, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla dostaw nocnych w obszarach miejskich.
Przykładowa kalkulacja kosztów: