Firma Arval Service Lease sp. z o.o. wynajęła 83 pachnące nowością samochody elektryczne Krakowskiemu Holdingowi Komunalnemu (KHK) S.A. - liderowi grupy zakupowej pojazdów elektrycznych, w skład którego wchodzi 38 jednostek i spółek miejskich. To druga edycja wynajmu samochodów elektrycznych dla tego holdingu, którą również realizuje firma Arval.
Pozyskiwanie samochodów elektrycznych dla instytucji miejskich jest elementem szerokiej polityki Gminy Miejskiej Kraków w zakresie ochrony powietrza. W związku z tym, KHK S.A. przygotował i przeprowadził postępowanie przetargowe, w wyniku którego przekazanych gminie zostanie 89 samochodów elektrycznych, w tym 63 osobowe, 1 bus oraz 25 samochodów dostawczych. Kontrakt wart ponad 15 mln zł, podpisano na podstawie przetargu rozstrzygniętego w lutym 2023 roku.
Te działania sprawiły, że Kraków utrwalił pozycję pioniera w zakresie rozwoju elektromobilności wśród polskich miast.
Arval podpisał 33 umowy na 83 pojazdy. Pozostałe sześć dostarczy inna spółka. Pojazdy podzielono na 16 grup, ze względu na wielkość akumulatorów, przeznaczenie i wielkość przestrzeni ładunkowej. Ponad połowa zamówionych samochodów to osobowe Renault Megane e-Tech Equilibre z akumulatorami o pojemności 60 kWh i zasięgu powyżej 400 km. W ramach postępowania Krakowski Holding Komunalny otrzyma od firmy Arval również modele Opel Corsa-e Elegance, Volkswageny ID.4 Pro. Po raz pierwszy dostarczono dla KHK elektryczne pojazdy użytkowe Opel Vivaro-e (z akumulatorami 75 kWh), załogowego Opla Combo-e Cargo oraz minibusa Opel Zafira-e Life. Umowę wynajmu zawarto na 36 miesięcy.
To nie pierwsza współpraca Arval i Krakowskiego Holdingu Komunalnego. W 2019 roku miejskie spółki podpisały umowę na wynajem 47 samochodów elektrycznych marki Hyundai.
Wydania pierwszych pojazdów w ramach realizacji nowego kontraktu rozpoczęły się już w marcu, dzięki dostępności samochodów oferowanych przez Arval. Zdecydowana większość z 83 zamówionych aut trafi do Krakowskiego Holdingu Komunalnego w I połowie 2023 roku. Zeroemisyjne pojazdy będą wykorzystywane przez miejskie spółki m.in. do realizacji codziennych zadań.
KHK S.A. jest przykładem wzorcowej grupy zakupowej, a jej dotychczasowe sukcesy mogą ośmielić kolejne samorządy do tworzenia zbliżonych grup zakupowych na pojazdy elektryczne. Dzięki nim i większej puli zamawianych jednorazowo aut, samorządy zyskują mocniejszą pozycję negocjacyjną i tym samym niższe ceny zamawianych pojazdów.
Gmina Miejska Kraków podtrzyma wysoki wskaźnik realizacji obowiązku wynikającego z Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Dzięki dostawie kolejnej transzy aut elektrycznych, Kraków zdecydowanie wysuwa się na prowadzenie wśród polskich miast pod względem elektryfikacji parku pojazdów wykorzystywanych przez miejskie spółki. Warto pamiętać, że Kraków będzie też pierwszym miastem w Polsce, które stworzy Strefę Czystego Transportu. Ma ona zacząć obowiązywać, od 1 lipca 2024 roku, na początek ograniczając wjazd do miasta samochodom najbardziej zatruwającym środowisko. Od tego momentu do centrum Krakowa wjadą tylko samochody spełniające normy Euro 1 dla aut benzynowych i Euro 2 dla silników Diesla oraz auta elektryczne, napędzane wodorem lub gazem ziemnym. Od 1 lipca 2026 kryteria dla samochodów spalinowych zostaną podniesione i wymagane będzie spełnienie norm Euro 3 dla silników benzynowych oraz Euro 5 dla diesli.
Każda z krakowskich spółek miejskich, która będzie korzystać z zeroemisyjnych pojazdów, zdecyduje indywidualnie czy skorzysta z dofinansowania do wynajmu pojazdów w ramach programu „Mój elektryk”. Gdy decyzje zapadną, Arval w ich imieniu będzie składał wnioski o dotacje do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.