Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Shell

Czas premier

Byliśmy z naszym aparatem na targach IAA w Hanowerze. Co ciekawego? Na pewno obecność marki Kia, która pokazała prototypy swoich lekkich dostawczaków, które w połowie 2025 roku trafią do produkcji. To nie jedyne nowości.

W czasie targów IAA w Hanowerze Kia zaprezentowała nowe pojazdy użytkowe, opartych na tzw. Platform Beyond Vehicle (PBV). Dzięki modelom PBV Kia chce zaistnieć na rynku lekkich pojazdów użytkowych (LCV) oraz samochodów elektrycznych (EV).

KIA

Idealne dla klientów B2B modele PBV marki Kia w wyjątkowy sposób łączą w sobie doskonale dostosowane do potrzeb samochody elektryczne z zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie oprogramowania, aktualizacjami bezprzewodowymi oraz najlepszymi w swojej klasie wymiarami i ładownością. Na stoisku zaprezentowane zostały modele koncepcyjne – PV5, PV5 People Mover, PV5 High Roof i PV7. Wprowadzenie ich produkcyjnej wersji jest planowane na lato 2025 roku. Jak powiedział Marc Hedrich, prezes marki Kia w Europie: „Aby zrewolucjonizować rynek LCV, potrzeba kompleksowego podejście. Dlatego chcemy zmaksymalizować korzyści, które wynikają z nowatorskiej platformy i zaoferować pojazdy dostosowane do potrzeb jak najszerszego grona klientów. To przełomowy moment, bo nasze modele PBV będą łatwiej dostępne, zapewnią większą sprzedaż i będą odznaczać się niższymi kosztami eksploatacji niż modele konkurencyjne, aby całkowicie zmienić logistykę i mobilność”.

Kia opracowała innowacyjną platformę samochodów elektrycznych (BEV) specjalnie na potrzeby pojazdów LCV. Można ją dostosować do różnych długości rozstawu osi, aby można było na niej skonstruować szeroką gamę pojazdów o różnych długościach i rodzaju nadwozia. Dzięki intuicyjnej obsłudze, dużej mocy i doskonałym przyspieszeniu modele PBV o rozmiarach od małych, przez średnie, aż po duże, doskonale sprawdzą się zarówno poza miastem, jak i w centrach miast. Charakteryzują się one najlepszą w swojej klasie wszechstronnością i zwrotnością. Co ważne, każdy model PBV będzie objęty 7-letnią gwarancją (lub na 150 000 km). Zapewnia ona klientom absolutny spokój ducha i umożliwia im wykonywanie wszystkich codziennych zadań.

Modele PBV marki Kia są również wyposażone w funkcję V2L, co czyni je mobilnymi jednostkami energetycznymi, które są zdolne do zasilania urządzeń, narzędzi, agregatów chłodniczych itp. W przyszłości klienci będą mogli również wymieniać energię z siecią za pośrednictwem ekosystemu V2G, aby zoptymalizować całkowity koszt posiadania pojazdu i przyczynić się do zrównoważonego wykorzystania energii elektrycznej.

 

Maxus

Chiński producent pokazał najnowszego elektrycznego pikap marki Maxus – eTERRON 9.

To pierwszy w pełni elektryczny samochód z takim nadwoziem i napędem na cztery koła dostępny w Europie. Wszechstronny pojazd ustanawia nowe standardy w swoim segmencie – imponuje ładownością i możliwością holowania przyczepy do 3,5 tony oraz bardzo wysokim poziomem komfortu.

Nowy eTERRON 9 to początek kompleksowej ofensywy modelowej: w ciągu najbliższych kilku lat marka Maxus, należąca do Grupy SAIC, wprowadzi na rynek europejski wiele nowych pojazdów, które odgrywają ważną rolę w globalnej strategii rozwoju firmy. Nacisk jest położony na zrównoważoną i lokalnie bezemisyjną mobilność.

Za napęd modelu eTERRON 9 odpowiadają dwa silniki elektryczne: rozwijają one moc 170 KM przy przedniej i 272 KM przy tylnej osi, co daje imponującą moc systemową – 442 KM. W efekcie auto ma świetne przyspieszenie, a napęd na wszystkie koła zapewnia doskonałą trakcję na drodze i dobre własności terenowe.

System napędu na cztery koła (All-Terrain System) ma sześć wstępnie ustawionych trybów jazdy, od standardowego po ułatwiające jazdę przez błoto i piasek. Ponadto można indywidualnie skonfigurować tryb zdefiniowany przez użytkownika, aby dostosować pracę układu kierowniczego, moc silnika i reakcję systemu kontroli stabilności, a także odzyskiwanie energii i wysokość pneumatycznego zawieszenia do własnych preferencji. Możliwych jest ponad 400 różnych kombinacji.

Energię do zasilania dwóch silników elektrycznych dostarcza akumulator o pojemności 102 kWh. Na stacjach szybkiego ładowania można doładować od 20 do 80% w ciągu 40 minut (mocą do 115 kW). Akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy jest umieszczony w dziewięciokomorowej ramie ochronnej o kompaktowych rozmiarach, która rozkłada siły poziomo i pionowo – podobnie jak w grze Tetris. Dzięki temu konstrukcja jest bardzo bezpieczna. Nowością jest 9-kanałowy system wentylacji, który pozwala utrzymać temperaturę akumulatora w optymalnym zakresie, dzięki czemu jego wydajność jest zmaksymalizowana. W połączeniu ze skutecznym systemem odzyskiwania energii poprawia to zasięg w zimie o 18% w porównaniu do konwencjonalnych rozwiązań. Zasięg Maxusa eTERRON 9 na jednym ładowaniu akumulatora wynosi do 430 km (wg WLTP w cyklu mieszanym).

 

Ford

Ford Pro także postawił na elektryfikację. W prezentowanej gamie pojazdów Ford Pro z napędem elektrycznym i hybrydowym typu plug-in (PHEV) znalazł się także kompaktowy model dostawczy E-Transit Courier. Odwiedzający stoisko Ford Pro mogli również zapoznać się z gamą zelektryfikowanych Transitów, w tym bestsellerowego E-Transita w wersji o zwiększonym zasięgu, nowego E Transita Custom oraz najnowszego Transita Connect PHEV. Ford Pro premierowo pokazał także podczas targów IAA TRANSPORTATION 2024 światową premierę nowego Rangera PHEV 1,7.

Dzięki kompleksowemu odnowieniu przez Ford Pro oferty samochodów dostawczych z rodziny Transita każdy model jest teraz dostępny z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in. Goście targów IAA TRANSPORT 2024 mogą na stoisku Ford Pro obejrzeć pełną gamę Transitów, w tym kilka modeli debiutujących w Europie.



Volkswagen

Podczas tegorocznych targów IAA Transportation 2024 w Hanowerze Volkswagen Samochody Dostawcze pokazał premierowo zupełnie nowego Transportera. Nowy Transporter oferuje więcej miejsca, większą ładowność i wyższą maksymalną masę przyczepy. Ponadto najnowocześniejsze systemy wsparcia kierowcy zapewniają większe bezpieczeństwo, a przemyślany kokpit i elementy sterowania ułatwiają codzienną pracę. To samo dotyczy prezentowanego w tym samym czasie dziewięciomiejscowego mikrobusa – nowej Caravelle. Po raz pierwszy w historii Transportera i Caravelle te wielofunkcyjne pojazdy będą dostępne również z napędem hybrydowym typu plug-in i z napędem elektrycznym jako alternatywa dla gamy turbodoładowanych silników wysokoprężnych. Wyrazisty design vanów jest odświeżająco nowy, a jednocześnie wyraźnie nawiązuje do stylu ich kultowych poprzedników. Wraz z debiutem Transportera nowej generacji Volkswagen Samochody Dostawcze przystępuje do realizacji swojej strategii oferowania „odpowiedniego Bulli dla każdego klienta”. Kiedy w 1949 roku pierwszy Transporter został zaprezentowany prasie, nikt nie wyobrażał sobie, że T1, siła napędowa ówczesnego niemieckiego cudu gospodarczego, stanie się tak udaną rodziną modeli.

Napęd wysokoprężny, hybrydowy i elektryczny: w momencie wprowadzenia na rynek, dostępnych będzie sześć wydajnych wersji napędowych nowego Transportera. Po raz pierwszy gama ta obejmuje dwa turbodoładowane silniki wysokoprężne (TDI), napęd hybrydowy typu plug-in (eHybrid) i trzy wersje napędu elektrycznego (e-Transporter i e-Caravelle). Silniki TDI osiągają moc 110 kW (150 KM) i 125 kW (170 KM). TDI o mocy 125 kW jest zawsze połączony z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów, która jest opcjonalnie dostępna dla TDI o mocy 110 kW jako alternatywa dla 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. Modele TDI można zamówić z napędem na cztery koła 4MOTION. Moc systemowa 171 kW (232 KM) charakteryzuje napęd hybrydowy typu plug-in w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów (eHybrid). E-Transporter i e-Caravelle startują z mocami 100 kW (136 KM), 160 kW (218 KM) i 210 kW (286 KM). Pojemność ich akumulatorów wynosi 64 kWh (netto).

Renault

Podczas targów IAA Transportation w Hanowerze jury konkursu International Van Of The Year (IVOTY) nagrodziło nowego Mastera tytułem Van of the Year 2025. Tytuł przyznało jednomyślnie międzynarodowe jury reprezentujące 25 krajów europejskich.
Nowy Renault Master jest piątym vanem francuskiej marki, który zdobył ten tytuł, po Renault Master II (IVOTY 1998), Renault Trafic II (IVOTY 2002), Kangoo ZE (IVOTY 2012) i Kangoo Van III (IVOTY 2022). Nowa modułowa platforma, na której zbudowano nowego Mastera, obsługuje układy napędowe diesla, elektryczne i wodorowe. Na przykład nowe Renault Master E-Tech 100% electric ma ładowność 1625 kg oraz może ciągnąć przyczepę o masie do 2,5 tony. Wystarczy prawo jazdy kategorii B. Zużycie energii pozostaje umiarkowane i w wersji z akumulatorem o pojemności 87 kWh wynosi 21 kWh/100 km w cyklu WLTP. Szybkie ładowanie prądem stałym z terminali o mocy 130 kW pozwala odzyskać 252 km zasięgu w 30 minut.

Francuski koncern pokazał także wodorową wersję Mastera – H2 Tech Prototype. Nowy Master jest jedynym samochodem w tej klasie produkowanym we Francji: zarówno platforma podłogowa przystosowana do napędu spalinowego, elektrycznego i wodorowego, jak i wszystkie wersje nadwozia są produkowane na tej samej linii montażowej w zakładzie w Batilly, niedaleko Metz. Silniki, skrzynie biegów i akumulatory są również produkowane we Francji, gdzie swoją siedzibę ma też 84% dostawców. Nowy Master w wersji spalinowej i elektrycznej jest już dostępny w sprzedaży, natomiast wersja wodorowa H2-Tech trafi na rynek pod koniec 2025 roku. Prototyp Master H2-Tech, który ma swoją światową premierę na targach, jest zapowiedzią parametrów nowej bezemisyjnej wersji Mastera, stworzonej przez HYVIA, spółkę joint venture Grupy Renault i Plug zajmującą się mobilnością wodorową.

Bezemisyjna wersja wodorowa nie uznaje kompromisów i jest przystosowana do intensywnego użytkowania w różnych sektorach działalności: autoryzowani wykonawcy Renault Pro+ dostarczają zabudowy typu furgon, platforma z kabiną, podwozie z kabiną i wersje spersonalizowane dla najbardziej wymagających klientów biznesowych.

MAN

Głównym tematem prezentacji MAN Truck & Bus na targach IAA była dekarbonizacja towarowego transportu drogowego. Jako przykłady innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych MAN zaprezentował ciężarówki z napędem elektrycznym, wodorowym i z najnowocześniejszymi silnikami Diesla. Podczas targów odbyła się także światowa premiera pojazdu MAN eTGL, czyli 12-tonowego samochodu ciężarowego z napędem elektrycznym, który uzupełni ofertę elektrycznych pojazdów ciężarowych MAN o pojazd do lekkiego transportu dystrybucyjnego. Dzięki eTGL firma MAN będzie mogła zaoferować swoim klientom pełną gamę elektrycznych samochodów ciężarowych o masie od 12 do 50 ton – wraz z powiązanymi usługami doradztwa i serwisu, które również będą prezentowane w trakcie tego wydarzenia. Ofertę pojazdów bezemisyjnych do zastosowań specjalnych uzupełni napęd wodorowy MAN hTGX. MAN będzie pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który od 2025 roku wprowadzi na rynek małą serię pojazdów z silnikami cieplnymi na wodór.

 

Stellantis Pro One

Tak nazywa się jednostka, która ma potężne narzędzia biznesowe w postaci odpowiednio marek Fiat Professional, Citroën i Peugeot. Korzystając ze swojej obecności na tym ważnym, międzynarodowym wydarzeniu, Grupa zaprezentowała „Stellantis Custom Fit”, nowy program zabudowy i personalizacji, który został już wdrożony w niektórych zakładach i będzie stopniowo kontynuowany w pozostałych zakładach produkcyjnych. Nowa inicjatywa wzmacnia stale rosnącą ofertę produktów, od wywrotek, poprzez samochody dostawcze z zoptymalizowaną przestrzenią ładunkową, aż po pojazdy rekreacyjne, wszystkie zaprojektowane pod kątem zaspokojenia specyficznych potrzeb klientów prywatnych, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz dużych flot. Reprezentując liczne specjalności oferowane przez wszystkie pojazdy użytkowe Stellantis Pro One, na niemieckich targach (hala 13 – stoisko C70) odwiedzający będą mogli zobaczyć modele Opel Combo Electric, Citroën E-Berlingo Van, PEUGEOT E-Expert Fridge z EPTO, Opel Movano HYDROGEN i Fiat Professional E-Ducato Cargo Box. Ponadto ultrakompaktowy Opel Rocks Electric z zestawem KARGO (Pojazd dostępny na wybranych rynkach. Obecnie nie oferowany na rynku polskim będzie umieszczony w przestronnym przedziale ładunkowym Opla Movano HYDROGEN, aby zaprezentować jego ładowność i podkreślić szeroką gamę produktów Stellantis Pro One obejmującą pojazdy użytkowe wszystkich rozmiarów i innowacyjne rozwiązania w zakresie mikromobilności. Na pierwszy plan wysuwa się innowacyjna technologia wodorowych ogniw paliwowych (FCEV) dostępna już w samochodach dostawczych średniej wielkości, która wkrótce zostanie rozszerzona na duże samochody dostawcze Stellantis. Technologia ta jest kluczowym kamieniem milowym na drodze Grupy do mobilności bezemisyjnej. Dla modeli takich jak Citroën ë-Jumper, Fiat Professional E-Ducato, Opel Movano Electric, Vauxhall Movano Electric i PEUGEOT E-Boxer, Grupa zaprojektowała ekskluzywną platformę o średniej mocy, która oferuje zasięg do 500 km oraz czas tankowania wodoru wynoszący zaledwie 5 minut, bez uszczerbku dla pojemności i przestrzeni ładunkowej. Stellantis tak mocno wierzy w przyszłość tej technologii, że jest pierwszym producentem w Europie, który oferuje gamę średniej wielkości samochodów dostawczych zasilanych wodorem, do których wkrótce dołączy gama dużych samochodów dostawczych. Grupa jest już przygotowana, aby wykorzystać możliwości, jakie obiecuje rewolucja wodorowa na całym kontynencie, potwierdzając swoją rolę pioniera technologii w zakresie zrównoważonej, dostępnej i odpowiedzialnej mobilności.

 

Iveco

Włoska marka pokazała wszystkie nowości, jakie zaprezentowała w 2023 i 2024 roku. Były to pojazdy napędzane biodieslem, biometanem, akumulatorami elektrycznymi i wodorem. Nowością będzie nowy elektryczny lekki pojazd użytkowy opracowany wspólnie z firmą Hyundai, którym IVECO zadebiutuje w segmencie mniejszych pojazdów dostawczych do 3,5 t: podwozie ciężarowe IVECO S-eWay, wszechstronne i wielozadaniowe, bezemisyjne rozwiązanie spełniające wszystkie wymagania transportu miejskiego i regionalnego.
W Strefie Zewnętrznej o powierzchni 1000 metrów kwadratowych zaprezentowanych zostanie ponad 20 pojazdów opracowanych we współpracy z siecią producentów zabudów IVECO. W Strefie Jazd Testowych IVECO zaoferuje odwiedzającym możliwość osobistego zapoznania się z flotą 13 pojazdów wszystkich gam: lekkiej, średniej i ciężkiej, wśród których znajdą się debiutujące pojazdy zasilane energią elektryczną oraz IVECO S-Way nowej generacji z technologią jazdy autonomicznej.



Toyota

Toyota pokazała kompletną rodzinę pojazdów Proace z nowymi elektrycznymi układami napędowymi (BEV) oraz wydajnymi silnikami spalinowymi, w tym nowy model PROACE MAX oraz odświeżone wersje PROACE i PROACE CITY, a także nowego Hiluxa Hybrid 48V. Ponadto na stoisku marki będzie można zapoznać się z rozwiązaniami wodorowymi przeznaczonymi dla branży transportowej.

Toyota po raz pierwszy wystąpiła na Targach IAA Transportation w Hanowerze. Centralnym punktem wystawy ma być całkowicie nowy duży van PROACE MAX dostępny w trzech wersjach długości nadwozia. Rozszerza on rodzinę modeli PROACE o liczne nowe konfiguracje, stanowiąc ważny krok w rozwoju Toyoty na europejskim rynku pojazdów użytkowych.

Nowy PROACE MAX oferuje zarówno warianty z napędem elektrycznym opartym na baterii (BEV), jak i z silnikami spalinowymi. Bogaty wybór wersji nadwozia, wyposażenia oraz możliwości zabudowy pozwala na dostosowanie pojazdu do indywidualnych potrzeb każdej firmy. Van ten oferuje aż sześć różnych konfiguracji przestrzeni ładunkowej, a także podwozie i platformę do zabudowy z kabiną pojedynczą lub podwójną oraz opcję wyboru fabrycznej skrzyni ładunkowej. Dodatkowo w autoryzowanych salonach Toyoty możliwe jest wyposażenie pojazdu w wytrzymałe i funkcjonalne zabudowy autorstwa certyfikowanych partnerów, które objęte są standardową gwarancją producenta.

W tym roku na rynek wchodzą także zmodernizowane modele PROACE i PROACE CITY, dostępne zarówno w wersjach dostawczych, jak i osobowych Verso, wyróżniające się nowym, spójnym stylem dla całej gamy PROACE. Z kolei już w przyszłym roku legendarny pikap Hilux po raz pierwszy zostanie wyposażony w 48-woltowy napęd hybrydowy poprawiający osiągi, zwiększający efektywność oraz podnoszący komfort jazdy w warunkach miejskich i w terenie. Do oferty Toyota Professional w Hanowerze należą także produkty finansowe, takie jak KINTO Mobility, Toyota Financial Services oraz Toyota Insurance Services.

Ważną częścią stoiska Toyoty będzie prezentacja rozwiązań opartych na technologii wodorowej. I tu pojawi się prototypowy Hilux z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe, jak również modułowe systemy ogniw paliwowych, które Toyota oferuje innym producentom (OEM) do zastosowania w ciężarówkach, autobusach i pozostałych środkach transportu.

Tomasz Siwiński

Przeczytaj również
Popularne