Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Lotos 2021

Scania testuje autonomiczne pojazdy na autostradzie

Scania będzie testować autonomiczne pojazdy ciężarowe na autostradzie E4 pomiędzy Södertälje i Jönköping. Próby są prowadzone we współpracy z TuSimple.

TuSimple to lider w rozwoju autonomicznych pojazdów i kluczowy partner firmy Scania i Grupy Traton w tej dziedzinie. Zezwolenia na prowadzenie testów na drodze E4 udzieliła Szwedzka Agencja Transportu.

Autonomiczne pojazdy ciężarowe Scania będą prowadziły przewozy komercyjne w ramach działalności przewoźnika Scania Transport Laboratory. Ich ładunek będą stanowić komponenty do produkcji pojazdów Scania. Testy obejmą czwarty poziom jazdy autonomicznej, według 5-stopniowej klasyfikacji SAE. Oznacza to, że pojazdy ciężarowe Scania będą poruszały się autonomicznie, ale ze względów bezpieczeństwa będzie nadzorował je kierowca. W kabinie będzie również inżynier prowadzący test. Jego zadaniem będzie monitorowanie i weryfikacja informacji przekazywanych pojazdowi przez czujniki umożliwiające autonomiczną jazdę.

Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Chinach prowadzone są już na drogach publicznych testy pojazdów autonomicznych na poziomie 4, lecz z tego, co wiem, Szwecja jest pierwszym państwem w Europie, które będzie testować to rozwiązanie na autostradzie, na pojazdach obciążonych ładunkiem – mówi Hans Nordin odpowiedzialny za projekt Hub2hub.

Jeszcze w bieżącym roku Scania zamierza wydłużyć trasę testową, aby obejmowała cały odcinek między Södertälje i Helsingborgiem.

Spodziewamy się, że w nadchodzących latach będziemy mogli przetestować jazdę autonomiczną w innych państwach europejskich oraz w Chinach – dodaje Hans Nordin.

Scania prowadzi testy autonomicznych pojazdów ciężarowych w australijskich kopalniach od 2017 roku.

Doświadczenie zdobyte podczas tych testów wskazuje, że autonomiczne pojazdy mogą zostać wdrożone na zamkniętych obszarach np. kopalń czy terminali w ciągu kilku lat – zapewnia Hans Nordin.

Jego zdaniem transport określany jako Hub2hub, czyli odbywający się autostradą między centrami logistycznymi, jest pierwszym typem przewozów, w których mogą znaleźć zastosowanie autonomiczne pojazdy ciężarowe na drogach publicznych.

Tempo rozwoju pojazdów autonomicznych pozwala nam na wprowadzenie na rynek tego rozwiązania w ciągu najbliższych 5 lat, przynajmniej w tego typu przewozach. Sądzę, że więcej czasu upłynie nim pojazdy autonomiczne pojawią się na drogach o ruchu dwukierunkowym oraz w środowisku zurbanizowanym – podsumowuje Hans Nordin.

Firma TuSimple, z którą współpracuje Scania, została założona w 2015 roku i od tamtej pory jej pojazdy autonomiczne w ramach testów na poziomie 4 pokonały miliony kilometrów na autostradach, przyczyniając się do rozwoju tego rozwiązania. TuSimple jest uznawana za lidera na polu jazdy autonomicznej. Siedziba firmy jest w San Diego w Stanach Zjednoczonych, a zakłady mieszczą się w Tucson, Szanghaju i Pekinie.

 

Scania

Przeczytaj również
Popularne