Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Jakie jest ryzyko zarażenia się COVID-19 w autobusie?

Politechnika Berlińska przeprowadziła badania oceniające ryzyko zarażenia się COVID-19 w nowoczesnym autobusie dalekobieżnym/turystycznym. Wyniki są ciekawe.

W symulacji umieszczono w pojeździe 39 pasażerów z jedną osobą zakażoną COVID-19. Samochód wyposażono w filtry cząstek stałych (o stopieniu separacji 99%, >0,3 pim), jakie obecnie oferowane są m.in. przez Daimler Buses. Im mniejsze stężenie aerozolu w pojeździe, tym mniejsza jest dawka, którą wdycha znajdująca się w środku osoba. A co za tym idzie, tym mniejsze jest również ryzyko infekcji. Nawet po czterech godzinach ekspozycji wartości te są nadal znacznie poniżej zakładanego poziomu krytycznego wynoszącego 3000 skażonych aerozoli. 99% aerozoli może być aktywnie odfiltrowywanych. Zależnie od wybranego trybu całkowita wymiana powietrza w autobusie trwa od dwóch do czterech minut, co nie pozwala osiągnąć krytycznego poziomu skazonych aerozoli.

Istotną rolę odgrywają automatyczne systemy klimatyzacji montowane standardowo w wielu autobusach. Szybka wymiana powietrza pozwala obniżyć ryzyko infekcji na pokładzie: Dzięki odprowadzeniu zużytego powietrza przez strefę na nogi zapewniona jest stała wymiana powietrza, która chroni przed kumulowaniem się aerozoli w większych stężeniach.

Prof. Dr. Martin Kriegel: „Dzięki zastosowaniu wysokowydajnych filtrów cząstek stałych stężenie jest bardzo niskie nawet w trybie recyrkulacji. Zakładana wartość krytyczna 3000 aerozoli, które mogą prowadzić do infekcji, nie jest osiągana nawet po czterech godzinach spędzonych na pokładzie autobusu.”

Prof. Dr. Martin Kriegel, dyrektor Instytutu: „W porównaniu z innymi codziennymi sytuacjami sytuacja pasażerów w autobusach turystycznych z szybką wymianą powietrza nie jest jakoś szczególnie krytyczna, pod warunkiem, przestrzegane są zasady DDM (dystans, dezynfekcja, maseczka). Istnieje zatem bardzo niewielkie ryzyko, nawet wtedy, gdyby w grupie podróżnych znajdowała się osoba zakażona.”

Gustav Tuschen, dyrektor działu badawczo-rozwojowego Daimler Buses: „Badania przeprowadzone przez Politechnikę Berlińską wykazały, że środki stosowane w naszych autobusach, takie jak zastosowanie aktywnych filtrów z powłoką antywirusową, mogą sprawić, że podróżowanie autobusem będzie bezpieczniejsze. Dlatego też udostępniamy naszą technologię filtracji i wyniki przeprowadzonych badań także firmom konkurencyjnym.”

Do końca roku autobusy miejskie i wszystkie autobusy niskowejściowe marek Mercedes-Benz i Setra mają być wyposażone w nowe filtry aktywne. Odpowiednio wyposażone pojazdy są oznaczane charakterystyczną naklejką, która umieszczana jest w dobrze widocznym miejscu w strefie wejścia.

Możliwość rozszerzenia zakresu świeżego powietrza

Przy temperaturach zewnętrznych mieszczących się najczęściej w przedziale od 8 do 26°C system klimatyzacji pracuje maksymalnie w trybie świeżego powietrza (od 80 do 100%). W ten sposób można zapewnić ciągłą, szybką wymianę powietrza co dwie minuty.

W przypadku zarówno niższych jak i wyższych temperatur układy klimatyzacji przechodzą w tzw. tryb powietrza mieszanego. Wówczas wymiana świeżego powietrza we wnętrzu odbywa się co cztery minuty.

Na życzenie klienta można zwiększyć maksymalną zawartość świeżego powietrza w układach klimatyzacji autobusów z serii Mercedes-Benz Tourismo, Setra ComfortClass 500, TopClass 500 i piętrowej S 531 DT i wszystkich autobusów międzymiastowych odpowiednio o 33 i 40% poprzez dodatkowe rozszerzenie w górę i w dół zakresu temperatur zewnętrznych zdefiniowanych dla maksymalnego dopływu świeżego powietrza.

W autobusach turystycznych Setra TopClass świeże powietrze jest filtrowane przez dodatkowe boksy dachowe zintegrowanego systemu klimatyzacji, które znajdują się powyżej listwy stylizacyjnej La Linea. W tych pojazdach powietrze może być zatem wymieniane co minutę z możliwością zmiany ustawienia do trzech minut.

W piętrowej Setrze S 531 DT recyrkulacja zużytego powietrza z pokładu górnego jest regulowana poprzez dwa boksy wentylacyjne i schody z pokładu dolnego. Na dolnym pokładzie do wentylacji wykorzystywane są kratki w kokpicie i w podłodze. We wszystkich pojazdach miejskich i niskowejściowych regularne otwieranie drzwi na przystankach zapewnia dodatkową wentylację.

 

Daimler Buses

Przeczytaj również
Popularne