Nowe funkcje mogą znacząco poprawić bezpieczeństwo jazdy. Ważne, by umiejętnie korzystać z nowych systemów i mieć świadomość ich działania. Connected Traffic Warnings w ciężarówkach mercedesa ma nowe funkcje. Jak z nich korzystać?
Connected Traffic Warnings może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez wykrywanie i przekazywanie ostrzeżeń o zagrożeniach. Jeśli usługa jest dostępna w pojeździe, kierowcy samochodów ciężarowych Mercedes-Benz otrzymują informacje o aktualnych zdarzeniach drogowych na cyfrowej mapie pojazdu lub jako wyskakujące okienko w kokpicie.
Dodatkowo dziesięć sekund przed odpowiednim zdarzeniem rozlega się ostrzeżenie akustyczne. Moduł może ostrzegać przed różnymi rodzajami niebezpieczeństw, takimi jak wypadki, mgła, silne opady deszczu, roboty drogowe, kierowcy jeżdżący pod prąd i śliskie drogi.
Stefan Engelen, inżynier ds. rozwoju ADVANCED Engineering w Daimler Truck i odpowiedzialny za rozwój aplikacji łączności, odpowiada na dziesięć pytań dotyczących nowej funkcji.
Connected Traffic Warnings to funkcja dostępna w naszych nowych samochodach ciężarowych za pośrednictwem usługi TruckLive. Pojazdy połączone za pośrednictwem chmury lub odpowiednich operatorów infrastruktury, np. Autobahn GmbH w Niemczech, mogą ostrzegać się wzajemnie o niebezpiecznych sytuacjach na aktualnej trasie. Działa to również wtedy, gdy nie znajdują się one jeszcze w polu widzenia kierowcy (np. za zakrętem, na szczycie wzgórza lub we mgle).
Na podstawie wewnętrznych sygnałów nasza usługa może automatycznie wykrywać niebezpieczne sytuacje w pojeździe, na przykład wypadek, a następnie przesyłać te informacje do chmury Connected Traffic Warnings Cloud. W ten sposób komunikaty o zagrożeniach są rozsyłane do wszystkich pojazdów poruszających się w pobliżu i mogących odbierać informacje o zdarzeniu.
Ostrzeżenie o niebezpieczeństwie jest wyświetlane na mapie nawigacyjnej w pojeździe, a jeśli zagrożenie znajduje się na aktualnej trasie, kierowca jest dodatkowo ostrzegany komunikatem ostrzegawczym w zestawie wskaźników i komunikatem głosowym. Dodatkowym źródłem danych jest wymiana komunikatów ostrzegawczych z usługodawcami zewnętrznymi, takimi jak inni producenci pojazdów, operatorzy infrastruktury lub firmy budowlane.
Aby korzystać z tej funkcji, klient potrzebuje Actrosa z nowym kokpitem Multimedia Cockpit Interactive 2 z usługą nawigacji i aktywną umową TruckLive. Komunikaty o zagrożeniach są wymieniane między pojazdem a chmurą Connected Traffic Warnings Cloud za pośrednictwem naszej platformy telematycznej za pośrednictwem połączenia komórkowego.
System ostrzega obecnie przed następującymi sytuacjami niebezpiecznymi:
• Wypadek
• Uszkodzenie
• Prace drogowe
• Miejsce zagrożenia
• Hamowanie awaryjne
• Kierowcy jeżdżący w niewłaściwym kierunku (samoostrzeżenie/ostrzeżenie zewnętrzne)
• Ulewny deszcz
• Śliska nawierzchnia
• Mgła
System może wcześnie ostrzegać kierowcę przed niebezpiecznymi sytuacjami, które nie znajdują się jeszcze w jego polu widzenia, na przykład, gdy pojazd znajduje się tuż za następnym szczytem lub zakrętem. Dzięki temu kierowca może proaktywnie dostosować się do sytuacji i jeździć bezpieczniej i ekonomiczniej, w idealnym przypadku unikając hamowania awaryjnego.
Międzydyscyplinarny, globalny zespół złożony z kolegów z działu ADVANCED ENGINEERING i działu rozwoju pojazdów umożliwił nam stworzenie produktu seryjnego. Cały zespół ciężko pracuje nad dalszym rozwojem aplikacji po tym pierwszym etapie.
System jest otwarty i kompatybilny z pojazdami innych producentów. Budowy na autostradach są również integrowane poprzez połączenie z operatorami infrastruktury, takimi jak Autobahn GmbH.
Według naszej wiedzy jesteśmy pierwszym producentem samochodów ciężarowych, który oferuje taki system. Porównywalne systemy są już powszechnie stosowane w samochodach. Dzielimy się z nimi informacjami o zagrożeniach.
Wczesne informacje o niebezpiecznych obszarach na drodze dają wiele możliwości dalszego rozwoju wizji bezwypadkowej jazdy. W ten sposób możemy lepiej przygotować kierowców i pojazdy do niebezpieczeństwa i w najlepszym przypadku uniknąć hamowania awaryjnego.
Korzystanie z Connected Traffic Warning System jest wliczone w cenę systemu nawigacyjnego przez 3 lata. Następnie istnieje możliwość rocznego przedłużenia.