Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Auto benzynowe, hybryda czy LPG

Spełnienie wszystkich wymagań funkcjonalnych przy wyborze auta jest praktycznie niemożliwe. Dlatego ten wybór pozostawiamy przedsiębiorcom. My skupiamy się na porównaniu dostępnych na rynku źródeł napędu: silników benzynowych (także z LPG) z hybrydowymi (spalinowo-elektrycznymi) układami napędowymi, które także można doposażyć w instalację LPG. Dlaczego? O tym w artykule.


LPG – najtańsze paliwo na rynku

Autogaz cały czas pozostaje najtańszym z ogólnodostępnych na rynku paliw silnikowych, a jego cena nadal się obniża. Nawet jeśli uwzględnimy jego nieco wyższe zużycie, po konwersji silnika na zasilanie gazowe w porównaniu z autem wyłącznie benzynowym, to okazuje się, że koszty użytkowania związane z paliwem spadają o połowę.

LPG kontra hybryda, a może LPG+hybryda?

Czy jednak technologia LPG jest w stanie konkurować z najnowszymi hybrydowymi układami napędowymi, które coraz częściej znajdują zastosowanie w najbardziej popularnych samochodach i wg producentów zużywają minimalne ilości paliwa.
Okazuje się, że instalacje LPG, mimo że ten rodzaj paliwa służy do napędu samochodów niewiele krócej niż benzyna, z powodzeniem są w stanie konkurować z najnowocześniejszymi współczesnymi samochodami i źródłami napędu, m.in. z hybrydowymi układami napędowymi. Co więcej są w stanie z nimi także z powodzeniem współpracować, generując jeszcze większe oszczędności.
Hybrydy, szczególnie te spod znaku jednej z bardziej znanych japońskich marek, bardzo często wykorzystują w układach napędowych sprawdzone silniki benzynowe z pośrednim wtryskiem benzyny, które bez problemu poddają się konwersji na zasilanie LPG. Nie oznacza wcale, że nie są to silniki nowoczesne, wręcz przeciwnie, ich nieskomplikowana budowa sprzyja wręcz uzyskiwaniu znakomitych wymagań emisyjnych, a niejako przy okazji ułatwia także montaż instalacji LPG.
To z kolei nie oznacza, że instalacje LPG służą jedynie do konwersji nieskomplikowanych silników z wtryskiem pośrednim. Nic bardziej mylnego. Firma Landi Renzo Polska pokazuje w swych materiałach, że gazowy układ zasilania jest możliwy do zastosowania także w najbardziej zaawansowanych silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Przykładem może być konwersja Toyoty C-HR z silnikiem 1.2 (116 KM), w której zastosowano instalację LPG LANDI RENZO Omegas Direct.

Toyota Corolla Hybrid + LPG

Dziś tego rodzaju układ napędowy (hybrydowy 122 KM z silnikiem 1.8 98 KM z LPG) w Toyocie Corolli Hybrid porównujemy z takim samym samochodem napędzanym wyłącznie benzyną (silnik 1.6 Valvematic 132 KM), w którym także z powodzeniem można zastosować instalację LPG.
W wersji benzynowej samochód Toyota Corolla kosztuje 69 900 zł (podstawowa wersja Active). Auto z hybrydowym układem napędowym (Toyota Corolla Hybrid) kosztuje 91 900 zł. Oba można bez problemu poddać konwersji na zasilanie LPG.

Tomasz Zyśk, Landi Renzo Polska

Możliwość zakupu nowego samochodu z profesjonalnie zamontowaną instalacją LPG, wydaje się strzałem w dziesiątkę. Dlatego, począwszy od 2014 r., Landi Renzo Polska konsekwentnie rozwija współpracę z dealerami Toyoty na terenie Polski. Klient ma możliwość zakupu nowej Toyoty, wyposażonej w system LPG Landirenzo bez utraty fabrycznej gwarancji. Ponadto jest pewien najwyższej jakości montażu systemu, ponieważ serwisanci są objęci obowiązkowym szkoleniem przez Landi Renzo. Systemy LPG są specjalnie dedykowane do samochodów Toyota, co znacznie upraszcza ich montaż i eliminuje możliwość popełnienia błędu.

Brak diesla – przypadek?

Z samochodem benzynowym, hybrydowym i ich wersjami LPG chcieliśmy także zestawić Corollę z silnikiem Diesla. Niestety, Toyota już nie oferuje tego typu jednostek napędowych, co jest zgodne z trendem związanym z zaostrzającymi się wymaganiami emisyjnymi. Po części wynika to także z afer związanych z emisją spalin, które wybuchły wokół tego typu silników stosowanych w samochodach osobowych. Niestety, spowodowały one wzmagającą się niechęć rynku do diesli oraz stopniowe odchodzenie producentów od nich.
Jak widać Toyota już wykonała ten ruch i nie oferuje silników o zapłonie samoczynnym (Diesla) w swoich samochodach osobowych. Do braku silników Diesla w ofercie należy się już powoli przyzwyczajać ponieważ kolejni producenci będą z pewnością sukcesywnie od nich odchodzić.

Czy jednak przeróbka hybrydy na LPG jest opłacalna?

Corolla Hybrid ma znacznie niższe zużycie paliwa niż typowy benzynowy model. Jest to cecha hybrydowego układu napędowego, który pozwala m.in. na odzysk energii hamowania i jej magazynowanie w postaci energii elektrycznej w baterii i wykorzystanie jej w czasie jazdy. Na przykład przy ruszaniu napięcie z baterii napędza silnik elektryczny i pojazd startuje wyłącznie na prądzie, a w czasie gwałtownego przyspieszania silnik elektryczny może wspomagać pracę spalinowej jednostki napędowej. Każde zwolnienie pedału gazu i hamowanie powoduje zmianę trybu pracy silnika elektrycznego, który zamienia się w prądnicę i ładuje baterię. Stąd duża różnica w zużyciu paliwa pomiędzy autem benzynowym a hybrydowym. Znaczna jest także różnica w cenach obu aut. Hybryda jest droższa od wersji benzynowej o 22 000 zł.
Właśnie z uwagi na cenę, w zasadzie już na wstępie wydaje się, że samochód w wersji hybrydowej jest na nieco straconej pozycji. Może coś się zmieni, jeśli zastosujemy w nim instalację gazową? Przeliczmy to w założonym czasie eksploatacji.

Czas użytkowania

W przypadku zakupu nowego samochodu z reguły korzystamy z niego dość długo. Na potrzeby naszego porównania przyjęliśmy 10-letni okres i średni model intensywności użytkowania samochodu. Zakładamy, że będzie on pokonywał miesięcznie 2500 km (30 000 km rocznie).

Można powiedzieć, że to spory przebieg jak na warunki przeciętnego użytkownika. Uznaliśmy jednak, że 2-krotnie niższa cena LPG niż benzyny, przy obecnym (bardzo niskim) poziomie cen paliw będzie zachęcała kierowców do częstszego korzystania z samochodu. Zatem osiągniecie średniego rocznego przebiegu na poziomie 30 000 km wcale nie będzie dalekie od rzeczywistości, w myśl takiej oto anegdoty.

Zużycie paliwa Corolli 1.6 Valvematic

Japoński producent podaje, że samochód ten zużywa średnio od 6,1 do 7,3 l benzyny na każde przejechane 100 km. Do obliczeń przyjęliśmy wartość 7 litrów na 100 km.

Corolla sedan po adaptacji na zasilanie LPG powinna zużywać około 15% więcej LPG niż benzyny, co oznacza, że będzie to nieco ponad 8 l autogazu na 100 km.


Ceny instalacji LPG

Przyjęliśmy ceny instalacji gazowych oferowanych przez firmę Landi Renzo Polska. Cena systemu Omegas Evo do samochodu Toyota Corolla, oferowanego w ramach programu Dedykowane samochodowe instalacje LPG Landi Renzo do samochodów Toyota, wynosi 4500 zł. Montaż odbywa się w serwisach Toyoty na terenie całego kraju z zachowaniem pełnej gwarancji na samochód (3 lata lub 100 000 km) oferowanej na pojazd przez Toyotę.
W przypadku hybrydowej Corolli taka instalacja nie jest co prawda jeszcze oferowana w salonie, jednak jest już opracowana i mieliśmy już okazję się z nią zapoznać. Cena instalacji gazowej do tego samochodu jest skalkulowana na poziomie 4000 zł.

Hybryda to za mało

Po 10 latach użytkowania każdy z samochodów, które wzięliśmy pod uwagę, pokona 300 000 km. W tym czasie auto benzynowe zużyje benzynę o wartości 87 990 zł, a hybrydowe znacznie mniej, tylko 62 850 zł. Różnica w wydatkach na paliwo jest spora, bo wynosi 25 140 zł. Niestety 22 000 zł pochłania różnica w cenie obu aut. Hybryda jest o taką kwotę droższa, co powoduje, że realnie w ciągu 10 lat pozwala ona zmniejszyć wydatki na benzynę o 3140 zł w stosunku do wersji benzynowej (1.6 Valvematic 132 KM).

Tomasz Zyśk, Landi Renzo Polska

Obecnie już 35 partnerów oferuje nowe Toyoty z systemem LPG Landirenzo, jednak ich liczba ciągle rośnie. Oferta obejmuje 7 modeli i dotyczy także samochodów używanych. Jest ona wciąż rozwijana zgodnie z zapotrzebowaniem rynku. W ostatnich latach Toyota jest liderem wśród marek sprzedających nowe samochody benzynowe w Polsce. Modele oferowane z instalacjami LPG Landirenzo, mają w tym sukcesie znaczący udział.

Hybryda z LPG wypada znacznie lepiej

Sytuacja znacznie się poprawia po zamontowaniu instalacji LPG w Corolli Hybrid, nawet mimo że montaż gazowego układu zasilania podnosi różnicę w cenie w stosunku do Corolli w wersji benzynowej (1.6 Valvematic 132 KM) do 26 000 zł (koszt instalacji LPG to 4000 zł). Tak doposażona (w instalację LPG) Corolla Hybrid po pokonaniu w ciągu 10 lat 300 000 km pozwala zmniejszyć koszty paliwa o 19 507 zł.

A zwycięzcą jest Corolla z instalacją LPG

Najlepiej pod względem kosztów użytkowania wypada Corolla z silnikiem 1.6 Valvematic o mocy 132 KM wyposażona w oferowaną w cenie 4500 zł w serwisach Toyoty instalację LPG firmy Landi Renzo. Dzięki niej można przejechać 300 000 km o 26 895 zł taniej niż na benzynie i to przy uwzględnieniu dodatkowych kosztów wynikających z zamontowania instalacji LPG w samochodzie, czyli dodatkowych czynności obsługowych i materiałów eksploatacyjnych (6500 zł) oraz zwiększonego kosztu corocznych badań technicznych (927 zł) oraz benzyny używanej do rozruchu silnika (2710 zł).

Piotr Złoty, Gazeo.pl

Przeczytaj również
Popularne