|
Dostawca usług logistycznych Dachser planuje włączenie do swojej europejskiej floty 50 egzemplarzy ciężarówki do transportu dalekobieżnego Mercedes-Benz eActros LongHaul, zaprezentowanej na tegorocznych targach IAA Transportation.
W tym celu ta działająca globalnie firma z Kempten w Niemczech podpisała wraz z Mercedes-Benz Trucks odpowiedni list intencyjny. Dachser zamierza wprowadzić do eksploatacji eActrosa LongHaul z układem napędu 6x2, skonfigurowanego do obsługi zabudów wymiennych o wysokości postojowej 1120 mm. W ten sposób Dachser znacznie rozbuduje swoją flotę pojazdów elektrycznych. Elektryczna ciężarówka o zasięgu ok. 500 km na jednym ładowaniu akumulatora ma być gotowa do produkcji seryjnej już w roku 2024.
Już od 2018 r., w ramach swojej strategii zrównoważonych dostaw miejskich – „DACHSER Emission-Free Delivery” – firma Dachser wykorzystuje takie pojazdy akumulatorowo-elektryczne, jak FUSO eCanter i eActros. Aż w jedenastu europejskich metropoliach w zdefiniowanym obszarze śródmiejskim samochody dostawcze i ciężarowe z elektrycznym napędem akumulatorowym standardowo dostarczają wszystkie przesyłki bez lokalnej emisji dwutlenku węgla. Na ostatnim odcinku do rozwożenia przesyłek Dachser wykorzystuje dodatkowo wspomagane elektrycznie rowery towarowe. Przeprowadzony w Stuttgarcie projekt pilotażowy został w 2018 roku nagrodzony w konkursie „Zrównoważona logistyka miejska” niemieckiego Federalnego Ministerstwa Środowiska i Federalnej Agencji Ochrony Środowiska.
Mercedes-Benz eActros LongHaul
Konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks projektują eActrosa LongHaul pod kątem uzyskania takich samych parametrów wytrzymałościowych pojazdu i poszczególnych komponentów, jak w przypadku porównywalnego konwencjonalnego Actrosa do ciężkiego transportu dalekobieżnego – a więc przebiegu 1,2 miliona kilometrów w ciągu dziesięciu lat eksploatacji. W eActrosie LongHaul zastosowano akumulatory z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP). Odznaczają się one przede wszystkim długą żywotnością oraz większą energią użyteczną. Korzystając ze stacji ładowania o mocy około jednego megawata, akumulatory seryjnego eActrosa LongHaul będzie można naładować z poziomu 20 do 80 procent w czasie krótszym niż 30 minut. Trzy pakiety akumulatorowe zapewnią ciężarówce łączną pojemność zainstalowaną na poziomie ponad 600 kWh, a dwa silniki elektryczne zintegrowane z nową osią elektryczną wygenerują moc ciągłą 400 kW i moc maksymalną 600 kW.
Oprócz ciągnika siodłowego, już od premiery rynkowej pojazdu Mercedes-Benz Trucks będzie produkował również warianty podwozia ciężarowego eActrosa LongHaul do zabudowy.
Mercedes-Benz Truck