Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Wynajmij sobie SUV-a

Rynku samochodów sprzedawanych prywatnie i na regon nie sposób rozdzielić. Skoro pojawiła się moda na tego typu samochody, to siłą rzeczy muszą one zaistnieć także jako samochody firmowe. Skoro tak, to pojawiają się także w ofercie firm CFM i wypożyczalni.

Michał Sędkiewicz


kierownik działu zakupów Alphabet Polska Fleet Management

user_1513678_3a25e1_hugeRosnąca popularność aut z nadwoziem typu SUV i crossover jest trendem, który od jakiegoś już czasu dominuje na rynku motoryzacyjnym. Dane sprzedażowe pokazują, że już blisko co trzeci nowy, kupowany samochód to właśnie auto z podwyższonym nadwoziem. Jednak w przypadku zakupów flotowych dobór pojazdów jest podyktowany przede wszystkim ich użytecznością pod kątem celów biznesowych danej firmy oraz politykami flotowymi. Z tego względu we flotach większości naszych klientów ‒ dużych firm, a w szczególności korporacji ‒ nadal dominują pojazdy z klasy B, C oraz D i nie przewidujemy, aby ta tendencja miała się zmienić.

Warto jednak w tym miejscu zaznaczyć, że sytuacja wygląda inaczej w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw, jednoosobowych działalności oraz użytkowników prywatnych, gdzie nie mamy do czynienia z flotowymi regulacjami. W Alphabet posiadamy cały osobny dział wyspecjalizowany w obsłudze MŚP i faktycznie, w tym segmencie zapytania o ofertę pojazdów są zdominowane przez auta typu SUV oraz crossover.

Ireneusz Tymiński


prezes zarządu, EMOTIS

user_1513678_3a25e1_hugeJest na nie zapotrzebowanie ze strony klientów, a z drugiej strony, relatywnie dobrze sprzedają się, kiedy kończą okres użytkowania. Zapotrzebowanie na SUV-y i crossovery wynika zarówno z faktu, że klienci firm CFM, assistance i zakładów ubezpieczeń oczekują takiego samego segmentu jak ich uszkodzone lub serwisowane auto, ale także z chęci wypróbowania aut tego segmentu. Choć zwykle dostawca zapewniający samochód zastępczy gwarantuje pojazd w tym samym lub niższym segmencie i w ten sposób może uniknąć podstawienia SUV-a, to jednak klienci wymuszają zachowanie tego samego poziomu auta, jeżdżąc SUV-em. W przypadku aut udostępnianych po szkodzie z OC sprawcy ta presja jest naturalnie najwyższa, jednak coraz częściej SUV i crossover są traktowane jako pełnoprawne i samodzielne segmenty. Wystarczy spojrzeć na statystyki rejestracji nowych samochodów, gdzie na pierwszych 20 miejscach w 2018 roku znajduje się 5 crossoverów i SUV-ów.

Klienci wypożyczalni często także z czystej ciekawości zamiast auta wyższego segmentu, np. D, wolą skorzystać z SUV-a w segmencie C SUV, który choć często ma mniejszy bagażnik, to w podobnej cenie oferuje inne wrażenia: wysoką pozycję, lepszą widoczność i zwykle więcej przyjemności z jazdy. Dotyczy to także użytkowników samochodów flotowych. SUV-y w klasycznych politykach flotowych występują jeszcze stosunkowo rzadko, dlatego każda okazja testowania SUV-a choćby przez kilka dni jest przez użytkowników skrzętnie wykorzystywana. Pomimo szybko rosnącego udziału modeli z silnikiem benzynowym w ogóle sprzedaży, wciąż w segmencie D SUV najbardziej popularny pozostaje diesel.

Mniejsze crossovery (B SUV) nie są tak popularne, jak SUV-y w segmencie C i D. Głównie ze względu na relatywnie wysokie koszty utrzymania, zbliżone lub nawet wyższe od kosztu aut segmentu C. Z tego powodu wypożyczalnie użytkują stosunkowo niewiele tych aut.

We flocie Emotis mamy SUV-y Nissana, Volvo, Škody czy Toyoty, a ich udział w całym parku sukcesywnie rośnie. Dobierając modele i poziomy wyposażenia samochodów do naszej floty, kierujemy się przede wszystkim dwoma czynnikami: TCO (całkowitym kosztem użytkowania w zakładanym okresie – zwykle 6‒12 miesięcy) oraz oczekiwaniami klientów w zakresie poziomu wyposażenia i wizerunku marki. Nie zawsze więc wygrywa auto najtańsze w użytkowaniu. Wizerunek marki oraz poziom wyposażenia są elementami, za które w segmencie D SUV, E SUV klienci są w stanie zapłacić nieco więcej. Podobnie więc jest z odsprzedażą wycofywanych z użytkowania aut na rynku wtórnym.

Barbara Mazur


Grupa Masterlease dyrektor działu STR

user_1513678_3a25e1_hugePopularność samochodów typu SUV i crossover w Polsce rośnie. Proporcjonalnie do sprzedaży nowych samochodów powstało zapotrzebowanie na samochody zastępcze tego typu dla klientów w przypadku awarii, kolizji bądź naprawy gwarancyjnej.

Można powiedzieć, że jest to nadwozie uniwersalne z perspektywy budowania i zarządzania flotą rent a car. Przykładowo samochód klasy E można wynająć tylko w swojej klasie bądź niższej (nie zastąpi klasy SUV/crossover), a klasa SUV/crossover z powodzeniem zastąpi swoją klasę oraz klasę E w przypadku wynajmu samochodu zastępczego.

Kilka lat temu zaczęłam pracę z wprowadzaniem tego typu nadwozia samochodów do floty rent a car, co okazało się bardzo dobrym rozwiązaniem. Samochody w nadwoziu SUV/crossover, np. Nissan Qashqai czy Hyundai Tucson, są z powodzeniem wybierane przez klientów jako alternatywa dla klasy D bądź C. Często jest to okazja do przetestowania jakości jazdy. Również samochody SUV/crossover w segmencie Premium, np. Land Rover Discovery czy Jaguar F-Pace, często stanowią dla klientów alternatywę dla klasycznych limuzyn klasy E, jak np. BMW serii 5. Obecnie we flocie MasterRent24 Sp. z o.o. udział samochodów SUV/crossover wynosi blisko 15% całości floty, natomiast w markach Premium to blisko 7% całości floty.

Klaudia Rodak


marketing manager w Carefleet S.A.

user_1513678_3a25e1_hugeWedług szacunków brytyjsko-japońskiej firmy JATO w 2018 roku po raz pierwszy w historii ponad 51% wyprodukowanych samochodów osobowych stanowić będą SUV-y różnych wielkości i ich mniejsi kuzyni, czyli crossovery. W ubiegłym roku ich udział w globalnej sprzedaży samochodów osobowych wyniósł 47%, w 2016 r. 44%, a w 2015 roku ‒ 40%. Ponadto, według danych JATO, w pierwszym kwartale 2018 roku co trzeci nowy samochód zakupiony w Europie miał nadwozie typu SUV lub crossover. Na przestrzeni roku (w porównaniu z I kwartałem 2017 r.), udział SUV-ów w rynku europejskim wzrósł z 28,1 do 33,5%.

Jak wskazują nasze wewnętrzne dane, od kilku lat systematycznie wzrasta również zainteresowanie tego typu pojazdami wśród polskich przedsiębiorców. W 2014 roku udział SUV-ów we flocie finansowanej przez Carefleet S.A. wyniósł 4,7%. W okresie od stycznia do sierpnia 2018 roku jest to już 12,6%, czyli niemal trzykrotnie więcej. Z jednej strony jest to efekt szerszego trendu, który rozpoczął się w 2015 roku, kiedy to SUV-y po raz pierwszy w historii stały się najchętniej kupowanymi autami w Europie. Z drugiej zaś, coraz większa liczba właścicieli firm i fleet managerów przekonuje się do samochodów ze zwiększonym prześwitem. Trudno jednak uznać tego typu pojazdy za typowe auta flotowe, zarówno ze względu na koszty ich użytkowania, jak też wartość rezydualną po zakładanym okresie eksploatacji. Istotną rolę przy wyborze SUV-a dla biznesu odgrywa raczej nie tyle ekonomia i funkcjonalność, co dążenie do zapewnienia większego bezpieczeństwa i względy prestiżowe.

Sebastian Krzysztofik


head of procurement LeasePlan Fleet Management Polska

user_1513678_3a25e1_hugeOd kilku lat zauważamy większe zainteresowanie autami typu SUV i crossover. Klienci posiadający polityki flotowe, gdzie użytkownik ma możliwość wyboru, coraz częściej wybierają auta SUV/crossover (w zależności od budżetu). W klasie premium ofensywa SUV-ów jest bardzo zauważalna.

Jednym z powodów jest nie tylko moda, ale działania marketingowe producentów promujących te modele. Właściwości użytkowe tych aut odpowiadają klientom (wyższa pozycja za kierownicą, ułatwione wsiadanie do samochodu itp.) dlatego taka ich popularność.

Przeczytaj również
Popularne