Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

FCA – crossovery i SUV-y wiecznie pożądane

Grupa FCA oferuje samochody typu SUV i crossover niemal w każdej marce, która należy do koncernu. Od miejskich małych aut aż po luksusowe auta sportowe i limuzyny. A crossovery i SUV-y spod znaku FCA to klasa, szyk i właściwości terenowe.


Nic nie wskazuje na to, aby popularność crossoverów i SUV-ów malała. Wręcz przeciwnie, sprzedaż rośnie w całej Europie i zdaniem ekspertów pewnie tak będzie jeszcze przez kilka najbliższych lat. Tylko w ubiegłym roku na rynku europejskim sprzedano w sumie około 3,47 mln egzemplarzy tego typu aut. To o 553 tys. sztuk więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wg danych JATO Dynamics na świecie ten segment zajmuje ok. 30% globalnego rynku, a np. w Chinach auta te stanowią aż 75% sprzedaży nowych samochodów. W Europie największym rynkiem dla crossoverów są Włochy, a w następnej kolejności Francja i Wielka Brytania.

Technologiczne bliźniaki

Ambicją każdego koncernu motoryzacyjnego jest posiadanie w swojej ofercie tego typu pojazdów. Od lat niezłą pozycję w tym segmencie utrzymują marki należące do FCA, takie jak: Fiat i Jeep, który nie oferuje innych modeli. Np. Fiat 500X (Urban, City Cross i Cross) to przykład kompaktowego, miejskiego SUV-a cieszącego się sporą popularnością.
Auto jest technologicznym bliźniakiem Jeepa Renegade. Oba pojazdy produkowane są na tej samej płycie podłogowej, w tej samej fabryce Fiata we włoskim Melfi oraz oba wykorzystują te same jednostki napędowe pochodzące głównie od Fiata. Projekt modelu 500X powstał w biurze Centro Stile Fiat (za jego design odpowiadał Roberto Giolito), a jego koncepcyjnym pierwowzorem był prototyp 500X Concept z 2012 roku. Fiat 500X jest drugim, po 500L rozwinięciem idei Fiata 500 w ofercie włoskiej marki. Został zbudowany na płycie podłogowej Small US Wide 4x4 architectere, zmodyfikowanej wersji płyty, na której powstał m.in. 500L – GM Fiat Small platform.

Nowa wersja Urban oferuje nowy przedni i tylny zderzak, a wersje City Cross i Cross posiadają nowe osłony na zderzakach podkreślające ich odważny wygląd. Nowy design nadwozia podkreśla dwie „dusze” modelu – miejską, która pozwala swobodnie poruszać się po mieście, dzięki kompaktowym wymiarom i podwyższonej pozycji fotela kierowcy, oraz duszę SUV-a, w wersji Cross, dla pasjonatów jazdy terenowej, dostępnej także z napędem na cztery koła.


Obecnie wchodzi do oferty nowy model 500X. Włoski SUV Fiata, został odświeżony, jeśli chodzi o stylistykę i nowe technologie. 500X jest już liderem we Włoszech, a w Europie znajduje się w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się modeli w swoim segmencie nieprzerwanie od 2016 roku. Nowy model oferuje po raz pierwszy w gamie Fiata nową rodzinę silników trzy- i czterocylindrowych FireFly Turbo, które gwarantują satysfakcję z jazdy i zużycie paliwa niższe nawet o 20% w porównaniu z poprzednimi silnikami benzynowymi, i jednocześnie są o 20% bardziej ciche w porównaniu z silnikami turbodiesel o podobnych parametrach. Nowe turbodoładowane silniki benzynowe FireFly Turbo są dostępne w dwóch konfiguracjach: 1-litrowy trzycylindrowy silnik oferujący moc 120 KM i 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego, współpracujący z sześciostopniową manualną skrzynią biegów oraz 1,3-litrowy czterocylindrowy silnik o mocy 150 KM i momencie obrotowym wynoszącym 270 Nm, w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów z podwójnym suchym sprzęgłem DDCT – oba z napędem na przednie koła. Gamę silników benzynowych nowej 500X uzupełnia niezawodny 1.6 E-Torq o mocy 110 KM, połączony z manualną skrzynią biegów i napędem na przód.
Nowa 500X może być również wyposażona w dwa silniki turbodiesel MultiJet II – technologię opracowaną i opatentowaną przez FCA Group – wzbogacone w technologię SCR (Selective Catalytic Reduction) zapewniającą zgodność z normą Euro 6D-TEMP. Dostępne są dwie pojemności: 1.6 l i 2.0 l. Silnik 1.6-turbodiesel MultiJet II o mocy 120 KM w połączeniu z manualną skrzynią biegów lub automatyczną DDCT z podwójnym sprzęgłem, z napędem na przednią oś oraz 2.0-litrowy MultiJet II o mocy 150 KM z dziewięciobiegową skrzynią automatyczną i napędem na cztery koła.
Jazda jest przyjemna, komfortowa także dzięki nowym systemom wspomagających kierowcę, oferowanym w standardzie we wszystkich wersjach: system rozpoznawania znaków drogowych „Traffic sign recognition” z funkcją ostrzegania o nadmiernej prędkości „Speed Advisor” pozwala kierowcom uniknąć mandatów za przekroczenie prędkości, dostosowując prędkość samochodu do ograniczeń, wykorzystując informacje odczytane ze znaków drogowych na drodze, natomiast asystent pasa ruchu „Lane Assist” pomaga w utrzymaniu samochodu na pożądanym pasie.
Niemal jednocześnie pojawił się Nowy Jeep Renegade. Jest dostępny z dwoma systemami napędu 4x4, wyposażonymi w system odłączania osi tylnej i płynnie przełączającymi między napędem na dwa i na cztery koła. System Jeep® Active Drive Low w Renegade Trailhawk® pomógł mu zdobyć certyfikat Trail Rated® oznaczający najlepsze możliwości w każdych warunkach na drodze i w terenie. Ten samochód jest chętnie wybierany przez firmy, ze względu na walory reklamowe, ponieważ – szczególnie w jaskrawym kolorze – przyciąga wzrok.

Kultowy Wrangler
Inny, wręcz kultowy, model należący do stajni FCA to Jeep Wrangler. Podczas tegorocznego salonu motoryzacyjnego w Genewie miał spektakularną prezentację – nowe auta wjeżdżały wprost na scenę przy imponującej muzyce. Model został całkowicie odnowiony. Jeep Wrangler czwartej generacji to trzy różne poziomy wyposażenia: Sport, Sahara i Rubicon, wszystkie dostępne w konfiguracji 2-drzwiowej lub 4-drzwiowej, a także całkiem nowy pakiet Overland, wyłącznie do wersji Sahara, zapewniający bardziej ekskluzywny wygląd. W nowym modelu w charakterystycznym siedmioszczelinowym grillu obie zewnętrzne szczeliny grilla przecinają się z przednimi reflektorami, co ma być wyrazem hołdu dla legendarnego modelu CJ. Górna część grilla w kształcie trapezu została delikatnie przesunięta do tylu w celu poprawienia właściwości aerodynamicznych.
Nowy Jeep Wrangler, jako jedyny dostępny na rynku SUV z napędem 4x4 umożliwia jazdę z w pełni otwartą przestrzenią nad głową, oferując różne kombinacje dachów. Ze względu na otwarte nadwozie wszystkie wersje Wranglera są wyposażone w przyspawany do nadwozia pałąk chroniący podróżujących w przypadku dachowania.
Nowością jest obniżenie o około 300 mm uchwytu na koło zapasowe, dla zapewnienia lepszej widoczności do tyłu.
Do wyboru mamy dwa systemy napędu 4x4: Command-Trac ‒ w wersjach Sport i Sahara ‒ oraz Rock-Trac w standardzie w wersji Rubicon, to model o najlepszych właściwościach terenowych. Oba układy mają nową 2-biegową skrzynię rozdzielczą Selec-Trac typu full-time, która w sposób ciągły monitoruje i zarządza momentem obrotowym przesyłanym na przednie i tylne koła. Wrangler wyposażony jest w technologię shift on the fly (przełączanie podczas jazdy), umożliwiającą zblokowanie przedniej i tylnej osi przy prędkości do 72 km/h.
Na rynku europejskim do wyboru są dwie nowe jednostki napędowe: 2,2-litrowy MultiJet II turbo diesel oraz 2,0-litrowy, 4-cylindrowy turbodoładowany, rzędowy silnik benzynowy. Zestawiony z nową, ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów, 2,2-litrowy silnik turbo diesel zapewnia moc 195 KM przy 3500 obrotach oraz moment 450 Nm przy 2000 obrotach.
Przy okazji warto wspomnieć, że również inny model Jeepa, także legendarny, Cherokee doczekał się zmian. W Genewie pokazano jego poliftingową wersję. Pod skalpel stylistów amerykańskiej marki trafiła przede wszystkim przednia część nadwozia z dość kontrowersyjnymi światłami. Wersja bardziej terenowa Trailhawk w odróżnieniu od wersji standardowej ma nieco większy prześwit, wyżej zamontowane światła przeciwmgłowe oraz terenowe akcesoria.
Mieliśmy okazję już jeździć tym modelem na drogach Sycylii i można śmiało powiedzieć, że to samochód przełomowy i niezwykle wygodny. Pełen test znajdzie się już w październikowym wydaniu naszego miesięcznika. Powiedzmy tylko, że podczas dwóch dni testowych przy 195-konnym silniku udało się uzyskać spalanie na poziomie 6,2 litra.

Sportowy duch Alfy

Inna marka należąca do grupy FCA to Alfa Romeo – kawał historii motoryzacyjnej, legenda i auta z duszą. Któż z nas nie chciał kiedyś mieć tego samochodu. Od samego początku swojego istnienia Alfa Romeo tworzyła modele inne niż wszystkie pozostałe. Jej historia to ponad 108 lat.
Również i ta marka ma swojego przedstawiciela na rynku SUV-ów – to model Stelvio. I faktycznie, czuć w nim sportowy duch, który od zawsze towarzyszy Alfie. Model Stelvio jest dostępny z silnikami benzynowymi 2.0 Turbo Benzyna o mocy 200 KM lub 280 KM, a najmocniejsza wersja Quadrifoglio posiada moc aż 510 KM. Jednostkom towarzyszy napęd na cztery koła Q4 i 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów ZF. Silniki wysokoprężne 2.2 Turbo Diesel współpracujące z napędem na cztery koła Q4 osiągają moc 190 KM lub 210 KM. Dostępne są również wersje silnikowe tylko z tylnym napędem. Są to jednostki 2.2 Turbo Diesel o mocy 160 KM lub 190 KM. Wszystkie silniki zastosowane w Stelvio to jednostki z jednolitym aluminiowym blokiem silnika gwarantującym lekkość i wydajność.
Pierwszy SUV Alfy Romeo dostępny jest w następujących wersjach: Business, Stelvio, Super, najbardziej ekskluzywna odmiana – Exclusive oraz diabelsko szybka wersja Quadrifoglio. Wszystkie wersje są bogato wyposażone w nowe technologie i zapewniają najwyższy komfort oraz bezpieczeństwo (m.in. zintegrowany system hamulcowy (IBS) czy też system autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB) z funkcją rozpoznawania pieszych).

Największy eksporter

Grupa FCA to dzisiaj także takie znane marki, jak: Chrysler (amerykańskie przedsiębiorstwo produkujące głównie samochody różnych klas), Dodge (amerykańska marka specjalizująca się w produkcji pikapów oraz aut sportowych), Lancia (włoski producent słynny z produkcji takich modeli, jak Delta czy też Stratos), RAM (odłam marki Dodge, który specjalizuje się w produkcji aut typu pikap) czy też Maserati (włoski producent luksusowych aut sportowych oraz limuzyn).
W Polsce funkcjonuje FCA Poland, największa z 17 spółek Grupy, a jej wizytówką jest zakład produkcyjny w Tychach. Aż 99% pojazdów z Tychów trafiło na eksport. Między innymi dzięki temu FCA Poland zajmuje drugie miejsce na liście największych eksporterów w Polsce, a pierwsze miejsce w eksporcie sektora automotive. Wartość eksportu FCA Poland od początku produkcji modelu 500 sięgnęła ponad 63,5 mld zł.


W tym roku w Tychach wyprodukowano dwumilionowy egzemplarz Fiata 500. Pierwszy kwartał 2018 r. był również najlepszym kwartałem w historii zakładu, z prawie 60 tys. sprzedanych samochodów. Fakt, że 80% wszystkich egzemplarzy jest sprzedawanych poza rynkiem włoskim, oznacza, że „pięćsetka” jest najbardziej globalnym spośród wszystkich modeli Fiata. Najnowszą serią roku 2018 jest Fiat Collezione z dwukolorowym nadwoziem Primavera..

Przeczytaj również
Popularne