15 grudnia 2010
Krajowy rynek sprzedaży ciężkich pojazdów używanych nie jest to dla fleet managerów priorytetowy, ale w kontekście odsprzedaży posiadanych samochodów, warto go poznać. Według allegro.pl największą popularnością wśród użytkowych pojazdów używanych w 2010 r. cieszą się najmniejsze pojazdy dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, które były najczęściej sprzedawane i kupowane (122 430 ogłoszeń). Pod względem liczby ogłoszeń na drugim miejscu, lecz daleko za nimi (33 015), plasują się ciągniki siodłowe. Następne są wywrotki, a po nich podwozia skrzyniowe.
Wielkopolskie liderem sprzedaży używanych ciężarówek
Polskim zagłębiem handlowym w dziedzinie sprzedaży używanych ciężarówek jest województwo wielkopolskie, następnie woj.: mazowieckie, małopolskie, śląskie i świętokrzyskie. Mnogość handlarzy, jak i firm transportowych jest tam dość znaczna, ale dziwi nieco fakt odległego miejsca zajmowanego choćby przez Dolny Śląsk.
Liczy się cena i bezpieczeństwo
Średnie ceny poszczególnych marek mogą odzwierciedlać ich popularność wśród Polaków, ponieważ zazwyczaj oferowana cena bywa wypadkową popytu na dany pojazd i oferowanej przez niego jakości. Na pierwszym miejscu pod tym względem uplasował się MAN ze średnią ceną 211 250 zł, na drugim – Iveco (131 259), trzecim – Renault (127 531), a dopiero na czwartym Mercedes (71 189). Od początku roku do listopada z ogólnej liczby 286 742 ogłoszeń tylko 79 045 stanowiły anonse od prywatnych właścicieli. Poważna większość to oferty od dealerów. Prawdziwy wysyp ogłoszeń miał miejsce w styczniu, gdy przedstawiono 58 881 ofert, by w lutym liczba ta spadła do 21 872 ofert. Coraz więcej Polaków unika niezwykłych cenowych okazji. Bezpieczeństwo transakcji oraz sprawdzona informacja o pochodzeniu pojazdu stanowią podstawę wyboru przy zakupie. Coraz częściej, szukając samochodu użytkowego, klienci chcą polegać na ofertach komisów, które często jednak dysponują udokumentowaną historią danego pojazdu. Stosunkowo wyższe ceny, oparte na godnym zaufania pochodzeniu, wcale nie odstraszają klientów. Do tego jakość i sposób usług związanych z transakcją, które świadczą pośrednicy, uległy zdecydowanej poprawie, przejmując zachodnie standardy.
Coraz lepsze samochody w ofercie
Zgodnie z oczekiwaniami coraz bardziej wybrednej klienteli, oferowane pojazdy są w coraz lepszym stanie technicznym, do odebrania za gotówkę lub leasing, a finansowanie odbywa się przy uproszczonych procedurach na miejscu, bez pośredników, często nawet w 24 godziny. Do tego oferowane przez dealerów możliwości, np. wymiana sprzętu w czasie trwania umowy leasingu, a także po jej zakończeniu, przyjęcie samochodów w rozliczeniu czy sprzedaż pakietowa uwzględniająca wymianę taborową. Zdecydowanie najdrożej wypadają niszowe pojazdy specjalistyczne, np. samochody do załadunku i transportu złomu, oraz te najmłodsze. Najtaniej jak zwykle można kupić najstarsze i najbardziej wyeksploatowane pojazdy.
Bartosz Biesaga