Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Nawigacje samochodowe powszednieją

nawigacje_samochodoweNiemal w co trzecim polskim gospodarstwie domowym jest urządzenie nawigacyjne, a co ósmy właściciel używa go codziennie. Rośnie zarówno popularność telefonów komórkowych i smartfonów z GPS jako głównej nawigacji, jak i liczba korzystających z rozbudowanych urządzeń samochodowych informujących o ruchu w czasie rzeczywistym. nawigacje_samochodowe_wykresZ badań firmy Navteq wynika, że pod koniec 2010 roku 28% polskich gospodarstw domowych miało urządzenia nawigacyjne (PND). Jeszcze przed trzema laty posiadało je tylko 18% z nas. W zeszłym roku kupiono w Polsce 410 tys. szt. urządzeń nawigacyjnych, czyli 2% więcej niż rok wcześniej. Urządzenia te są codziennym narzędziem pracy dla 12% ankietowanych, głównie przedstawicieli handlowych i firm transportowych. Około 42% Polaków korzysta z nawigacji co najmniej raz w tygodniu. Pod względem wartości sprzedaży urządzeń nawigacyjnych w Polsce liderem jest firma TomTom, która w kwietniu br. osiągnęła 30,9% udział w rynku. Kolejne pozycje zajęły Mio (13,7%) i Garmin (10,9 %). Jednak należy pamiętać, że TomTom nie oferuje urządzeń w cenie poniżej 100 euro. Wartość krajowego rynku urządzeń nawigacyjnych jest szacowana na ok. 60 mln euro. W tym roku wyniki dostawców były wyraźnie gorsze. W okresie styczeń-kwiecień br. wartość sprzedaży urządzeń nawigacyjnych w Polsce wyniosła 14,6 mln euro a przed rokiem było to 16,9 mln euro. Spadek wynika nie tyle ze braku zainteresowania tymi urządzeniami, ale rosnącej konkurencyjności urządzeń GPS w telefonach komórkowych i smartfonach. W zeszłym roku Polacy nabyli 2,3 mln szt. smartfonów z GPS, czyli niemal dwukrotnie więcej niż rok wcześniej (1,2 mln szt.). Obecnie co piąty telefon komórkowy lub smartfon ma urządzenia GPS. W 2008 r. miało je 11% używanych urządzeń. Smartfony, w odróżnieniu od klasycznych nawigacji samochodowych, w 59% przypadków są wykorzystywane do nawigacji poza autami: podczas wędrówek pieszych czy jazd rowerowych. Do pomocy w prowadzeniu samochodu używa ich 41% z nas. Co ciekawe, około 15% ludzi uważa telefon z GPS za swoje podstawowe urządzenie nawigacyjne. Na rynku smartfonów z GPS krajowym liderem jest Samsung dostarczający jedną trzecią urządzeń GPS. Co piąte sprzedawane urządzenie ma logo Nokia. W czołówce znajdują się jeszcze Sony Ericsson, LG oraz Apple. Rozwój nawigacji GPS na telefony komórkowe i smartfony nie oznacza końca klasycznych nawigacji samochodowych. Te ostatnie zyskują nowe lub coraz bardziej dopracowane funkcjonalności. Producenci rozwijają m.in. urządzenia dostarczające informacje o ruchu w czasie rzeczywistym (np. o korkach w okolicy i możliwych objazdach). Zainteresowanie takimi danymi przejawia 87% ankietowanych przez Navteq. Do tego 40% użytkowników jest gotowych zapłacić więcej za dostęp do takich danych. To zainteresowanie nie dziwi. Z danych Navteq wynika, że czas podróży samochodem wykorzystującym urządzenie nawigacyjne podające informację o ruchu rzeczywistym trwa przeciętnie 18% krócej niż użytkownika nawigacji bez takiego rozwiązania. W skali roku pozwala to zaoszczędzić nawet dwa dni pracy.

Przeczytaj również
Popularne