Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Szlachetny zakaz – paliwa premium we flocie

tankowanieWszystkie liczące się koncerny paliwowe oferują paliwa uszlachetnione – Premium. Koncern ORLEN oferuje paliwo Verva, BP – Ultimata, Lotos – Dynamic, Statoil Gold oraz Stell – V-Power. Wielu fleet managerów zakazuje stosowania paliw uszlachetnionych do samochodów służbowych, którymi zarządzają. Wynika to z faktu, iż nie są przekonani o ich wyższej jakości oraz relacji jakość – cena. Czy zgadzają się z tym przedstawiciele koncernów paliwowych? Co sądzą na ten temat? Jakie argumenty przedstawią za stosowaniem paliw Premium, czy przekonają o ich wyższości nad paliwami zwykłymi? Takie pytania zadaliśmy koncernom paliwowym w Polsce, posiadającym w swojej ofercie paliwa uszlachetnione.

Wpływ na środowisko

Niezwykle istotnym kryterium, branym pod uwagę przy ocenie paliw uszlachetnionych, jest ich wpływ na środowisko w porównaniu do paliw zwykłych. Wynika to z faktu popularności polityki ekologicznej i starania o zmniejszanie zanieczyszczenia środowiska. Producenci z ORLEN, BP i Lotos wskazali, że paliwa uszlachetnione są bardziej ekologiczne, a tym samym mniej szkodliwe niż paliwa zwykłe. Wynika to z mniejszej zawartości szkodliwych substancji, z dodawania do nich uszlachetniaczy i z innych procesów rafinacyjnych. Według przedstawicieli koncernu Lotos paliwa Dynamic powodują obniżoną emisję szkodliwych substancji pośrednio i bezpośrednio. Bezpośrednio, gdyż zawierają mniej pierwiastków niepożądanych (np. siarki), pośrednio –przez utrzymanie czystości w układach zasilania oraz powodują optymalną sprawność silnika. Również, zdaniem BP, stosowanie paliwa Premium zapewnia więcej korzyści dla środowiska – niższą emisję spalin i zmniejszenie poziomu hałasu.

Wpływ na moc silnika

Drugim kryterium jest wpływ na moc silnika. Jest to niezwykle istotne z punktu widzenia użytkownika samochodu. Wpływ na moc silnika zależy w znacznej mierze od stylu i techniki jazdy kierowcy, jego oczekiwań. Zdaniem przedstawicieli Lotosu, stosowanie paliw Dynamic może skutkować zwiększeniem mocy o kilka procent. Zawierają one większą liczbę oktanową, powoduje to większą odporność na spalanie stukowe, co skutkuje całkowitym spaleniem mieszanki w komorze spalania. Całkowite spalenie przyczynia się do maksymalnej energii uzyskanej z jednostkowej porcji paliwa. Ma to bezpośredni wpływ na moc silnika. Paliwa BP Ultimata natomiast gwarantują większą wydajność i mają dużą moc czyszczącą. Formuła BP Ultimate zapewnia lepsze osiągi. Aby udowodnić korzyści, jakie daje zastosowanie BP Ultimate, zostały przeprowadzone długoterminowe testy na flocie samochodów składającej się z pojazdów różnych marek i modeli, w tym pojazdów z dużą i małą pojemnością silnika, modeli starych i tych najnowszych. Testy udowodniły, że – stosując BP Ultimate – samochód może przejechać do 36 km więcej na jednym baku. BP Ultimate ma wyższy od zwykłych paliw poziom oktanów i cetanów, co w połączeniu z wyjątkowymi właściwościami czyszczącymi przekłada się na skuteczniejsze spalanie, a uwalniana w ten sposób energia znacznie podnosi efektywność pracy silnika. Auto lepiej reaguje i przyspiesza. Systematyczne używanie BP Ultimate może przynieść silnikombenzynowym wzrost mocy do 14,7%, a wysokoprężnym do 8,2%.

Wpływ na żywotność silnika

Stosowanie paliw uszlachetnionych ma też korzystny wpływ na żywotność silnika w porównaniu do paliw zwykłych. Olej napędowy i paliwa Dynamic charakteryzuje niska zawartość siarki. W oleju napędowym jest to 0,001%, dzięki temu Lotos Dynamic diesel pozwala przedłużyć żywotność silnika oraz zapewnia bezusterkową pracę katalizatorów spalin. Mniejsza zawartość siarki w paliwach Dynamic przekłada się na pełne spalenie mieszanki paliwowej i powstawanie mniejszej ilości cząstek smolistych. Stosowanie tego paliwa przedłuża żywotność katalizatorów, które redukują emisję toksycznych substancji. Paliwa Dynamic powodują zmniejszoną korozję w układach zasilania i wydechowym, a jednocześnie pozwalają zmniejszyć emisję zanieczyszczeń. Eliminują także osady nagromadzone w silniku. Wymienione parametry badane są laboratoryjnie i potwierdzane świadectwem przy każdej dostawie na stacje. Używanie benzyny bezołowiowej BP Ultimate 98 natomiast, zdaniem przedstawicieli BP, może zmniejszyć średnio o 97% ilość osadów na zaworach dolotowych odkładających się w trakcie używania zwykłych paliw. Testy wykazują, że BP Ultimate może usunąć średnio 75% wcześniej zalegających na zaworach osadów. Niska zawartość siarki występuje również w paliwie Verva produkowanym przez PKN ORLEN. Paliwo to spełnia rygorystyczne wymagania europejskie dla paliw z grupy tzw. bezsiarkowych – zawartość siarki w paliwie jest mniejsza niż 10 mg/kg. Dzięki temu, przedłużona jest żywotność katalizatora spalin, zmniejszona korozja w układzie zasilania, spalania i wydechowym oraz emisja związków siarki. Dodatkiem do paliwa są trzy środki uszlachetniające. Należą do nich dodatki czyszczące, które zapewniają utrzymanie czystości układu dolotowego i wtryskowego silnika oraz eliminują osady powstałe podczas stosowania innego paliwa nieznanego pochodzenia. Paliwo wyposażone jest też w środki antykorozyjne, zabezpieczające silnik przez obniżenie zagrożenia korozją w układzie zasilania. Verva ma elementy przeciwutleniające, które chronią przed degradacją i zapewniają wysoką stabilność paliw podczas ich przechowywania. Właściwości myjące paliwa Verva testowane były na silniku Mercedes Benz 102E. W teście tym paliwo osiągnęło wynik najwyższy z możliwych, kwalifikując się do IV kategorii paliw wg Światowej Karty Paliw. Górna, dopuszczalna granica osadów w tej kategorii wynosi 30 mg, Wynik Verva to wynik poniżej 5 mg. Zarówno Verva ON, jak i Verva 98 spełniają wymagające normy emisji spalin. Verva ON polecana jest ponadto do samochodów z pompowtryskiwaczami, jak i z systemem wtrysku typu common rail.

Cena

Kolejne kryterium to cena paliwa. Jest ono najłatwiej mierzalne i porównywalne. Cena ma znaczenie zarówno dla użytkowników prywatnych, jak i dla menedżerów flot samochodowych – małych, średnich, jak i dużych. Według Lotosu, w przypadku produktów uszlachetnionych sprzedaż oleju napędowego dla klientów indywidualnych jest znacząco wyższa niż benzyny. Determinuje to cena zakupu, około 20 gr wyższa dla paliw szlachetnych. W przypadku benzyn udział paliw Dynamic w sprzedaży flotowej i dla klientów indywidualnych jest porównywalny, nabywcy kierują się pozytywnym wpływem i poprawą osiągów. Zdaniem BP, z oferty paliw BP Ultimate korzystają najczęściej kierowcy, którzy dbają o swoje samochody (o stan techniczny silników) oraz ci, dla których ważne są parametry związane z osiągami mocy silników, a także doceniający walory ekologiczne – mniejsza emisja zanieczyszczeń i hałasu. Przedstawiciele ORLEN wskazali, że za paliwa uszlachetnione trzeba zapłacić nieco więcej niż za paliwa zwykłe, a wynika to z tego, iż cena takiego paliwa jest adekwatna do jego jakości. Różnica wynosi zwykle kilkanaście groszy na litrze. Sprzedaż Vervy konsekwentnie wzrasta. Jej udział w ogólnej sprzedaży paliw na stacjach ORLEN wyniósł w 2009 roku 17,6% w porównaniu z 16,6% w 2008 roku.

Magdalena Jakubowska

Przeczytaj również
Popularne