30 marca 2011
Rynek leasingu samochodowego w 2010 r. napędzała tzw. kratka. Masowa sprzedaż niektórych popularnych modeli aut z „kratką”, spowodowana zapowiedzią zawieszenia na dwa lata możliwości pełnego odliczenia podatku VAT zawartego w nowym samochodzie wzrosła tak bardzo, że część firm nadal czeka na zamówione i zapłacone do 31 grudnia pojazdy. Jak podaje raport opublikowany w roczniku „Fleet Contact 2011 - Vademecum samochodu firmowego” ogółem w całym 2010 r. zarejestrowano 97 266 samochodów z kratką. To o 112 proc. więcej niż w 2009 roku. Ponad 40 tys. pojazdów zostało sfinansowanych przez leasingodawców, a łączna wartość należności leasingowych wynosiła 55,35 mld zł.
Samochody siłą napędową
Rynek leasingu w 2010 r wzrósł o 19 proc. a biorąc pod uwagę tylko ruchomości, wzrost wyniósł aż 23 proc. Głównymi filarami ożywienia na rynku była dobra sprzedaż samochodów lekkich - przyrost o 28,8 proc. i jeszcze lepsza koniunktura w segmencie pojazdów ciężarowych – wzrost o 32,6 proc. Sprzedaż pozostałych pojazdów zanotowała skok o 21,2 proc. Ogółem ilość nowych pojazdów sfinansowanych leasingiem przez członków Związku Polskiego Leasingu w 2010 r. wzrosła o 29,5 proc.Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu, który skupia firmy penetrujące ¾ rynku leasingu w Polsce, łącznie po czterech kwartałach 2010 r. obsługiwały 83 274 pojazdy.
Full Service Leasing liderem
Z łącznej liczby wyleasingowanych pojazdów aż 69 132 jest objętych pełnym leasingiem FSL (Full Service Leasing czyli połączenie zarządzania pojazdami oraz finansowania w formie leasingu). Pozostałe pojazdy są zarządzane w systemie FM (Fleet Management – zarządzanie flotą samochodową) - 9 335 aut oraz leasingu z serwisem - 4 807 pojazdów. Łącznie członkowie ZPL i PZWLP mieli na koniec 2010 r. 103 271 pojazdów przekazanych swoim klientom w użytkowanie. Oznacza to wzrost o 14,3 proc. wobec końca 2009 r.
Optymistyczna przyszłość
Bardzo dobre wyniki branży leasingowej w II półroczu 2010 r. zwiastują, zdaniem analityków ZPL ,dobrą koniunkturę gospodarczą w br. Ponadto Polska nadal ma duży potencjał leasingu pojazdów. Nasz rynek jest w stanie wchłonąć ok 0,5 mln pojazdów, gdy tymczasem obecnie ta ilość zawiera się w przedziale 80 – 120 tys. Leasing samochodów lekkich w 2011 r. będzie mniejszy ze względu na wysoką sprzedaż samochodów z kratką w końcówce 2010 r. ZPL przewiduje, że w tym segmencie rynku, do którego zalicza się również pojazdy dostawcze do 3,5 t spadek sięgnie ok 5 proc. Znaczny wzrost bo na poziomie ok. 29 proc powinien zanotować natomiast segment pojazdów ciężarowych, który jest wciąż głównym motorem rozwoju leasingu. ZPL prognozuje, że w 2011 r branża leasingowa w Polsce wzrośnie o ok. 13 proc.
„Fleet Contact 2011 - Vademecum samochodu firmowego” to unikatowa publikacja stanowiąca najbogatszą na rynku bazę wiedzy i kontaktów do firm z branży motoryzacyjnej i okołomotoryzacyjnej. Rocznik „Fleet Contact 2011” można
zamówić bezpłatnie. Więcej informacji udziela: Dominika Wejksznia Dyrektor Marketingu i PRe-mail: dominika.wejksznia@fleet.com.pllTel./fax +48 (71) 339 79 22Mobile: +48 668 400 633