Toyota i Panasonic podpisały umowę o współpracy przy rozwoju i produkcji akumulatorów trakcyjnych do samochodów hybrydowych i elektrycznych. Nowa spółka joint-venture zajmie się produkcją baterii pryzmatycznych, a także badaniami (R&D) nad bateriami nowej generacji oraz nową, obiecującą technologią akumulatorów ze stałym elektrolitem. Spółka rozpocznie działalność w 2020 roku.
Toyota i Panasonic zaczną działać jako jeden - nowy producenta baterii trakcyjnych, angażując się jednocześnie w pełny zakres działań – od badań naukowych, przez rozwój technologii i produktów, inżynierię produkcji i samą produkcję, po sprzedaż i dostawy. Toyota i Panasonic są też zainteresowani rozwojem zarówno znanej już technologii pryzmatycznych baterii litowo-jonowych, jak i akumulatorów trakcyjnych nowej generacji oraz baterii litowo-jonowych ze stałym elektrolitem. Ta ostatnia to zupełna nowość, a mówiąć ściślej technologia, która ma ogromny potencjał, by zrewolucjonizować branżę motoryzacyjną za sprawą znacznie większej pojemności energetycznej i maksymalnie skróconego czasu ładowania. Oba te parametry są najbardziej istotne w popularyzacji samochodów elektrycznych i hybrydowych typu Plug-In.
Udział partnerów w nowym przedsięwzięciu rozkłada się w proporcji 51 procent dla Toyoty i 49 procent dla Panasonica. Toyota wniesie do spółki know-how i rynkowe dane dotyczące zelektryfikowanych pojazdów, zaawansowane technologie baterii ze stałym elektrolitem oraz charakterystyczny dla Toyoty styl produkcji monozukuri. Panasonic dostarczy technologie masowej produkcji wysokiej jakości, bezpiecznych baterii oraz swoją sieć dystrybucji w Japonii i na całym świecie. Obie firmy dostarczą sprzęt, specjalistów oraz udostępnią zakłady produkcyjne w Japonii i w Chinach. Według przewidywań z grudnia 2018 roku, partnerzy przeniosą do nowej spółki łącznie 3500 pracowników. Firma będzie dostarczała swoje produkty różnym producentom samochodów za pośrednictwem sieci dystrybucyjnej Panasonica.
Umowa między firmami Toyota i Panasonic to efekt porozumienia zawartego w grudniu 2017 roku. W tym czasie obie firmy opracowały wydajne baterie pryzmatyczne o wysokiej pojemności i niskich kosztach produkcji. Współpraca przyczyni się do przyspieszenia rozwoju rynku zelektryfikowanych samochodów i ułatwi Toyocie osiągnięcie do 2030 roku celu rocznej sprzedaży 5,5 miliona zelektryfikowanych samochodów, w tym miliona aut bezemisyjnych.
Źródło, Toyota