Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Mniej starych aut na polskich drogach?

carsmile

Abonament samochodowy sprawia, że częściej sięgamy po nowe auto, rezygnując z zakupu kolejnej „używki” – policzył Carsmile. Aż jedna trzecia osób, które zdecydowały się na najem długoterminowy, wcześniej jeździła używanym samochodem kupionym za gotówkę.

Według danych ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów), przeciętny wiek auta w Polsce wynosi obecnie 14 lat, co jest wynikiem o 3 lata gorszym od średniej dla całej UE i aż o 7 lat gorszym od europejskiego lidera, jakim jest Luksemburg. Winą za taki stan rzeczy ponosi przede wszystkim ogromny import samochodów używanych. W 2019 roku sprowadzono do Polski ponad milion aut osobowych, dwa razy więcej niż zarejestrowano nowych.

Czy najem długoterminowy może zmienić te niechlubne statystyki? Jest na to szansa. Carsmile przedstawił dane, z których wynika, że aż 35% użytkowników, którzy w styczniu złożyli wniosek o abonament samochodowy, wcześniej jeździło autem używanym kupionym za gotówkę. Carsmile to internetowa platforma, za pośrednictwem której można wynająć lub wyleasingować jedynie nowy samochód.

Przy okazji załatwiania formalności związanych z wynajmem Carsmile zadaje swoim użytkownikom pytanie „W jaki sposób nabyłeś swój poprzedni samochód?”. Wyniki badania okazały się na tyle ciekawe, że Carsmile postanowił się nimi podzielić.

 

Zaskakujące odpowiedzi

W styczniu największą grupę wśród klientów platformy stanowiły osoby, które w chwili składania wniosku o abonament, jeździły autem używanym kupionym za gotówkę. Na drugim miejscu, z wynikiem na poziomie 32% znalazł się leasing (nie ma tu niestety rozróżnienia czy chodzi o pojazd nowy, czy używany, ale firmy leasingowe nie chcą finansować aut starszych niż kilkuletnie). Pozycja „używane kupione za gotówkę” zawsze była wysoko w wynikach ankiety, ale dopiero dane styczniowe pokazały jej wyraźną przewagę nad innymi formami zakupu i finansowania samochodu. W sumarycznych danych za ostatnich 6 miesięcy, posiadacze „używek”, którzy zdecydowali się na wynajem nowego auta, też mają silną reprezentację (33%), ale osób korzystających wcześniej z leasingu jest nieco więcej (36%).

 

Cel: odmłodzić rynek o 3 lata

Jeśli tendencja obserwowana w styczniu potwierdzi się w kolejnych miesiącach, będzie to bardzo dobry znak dla całego rynku. Będzie można wtedy powiedzieć z całą pewnością, że abonamenty powodują odmłodzenie floty samochodowej na polskich drogach. Jeśli branży wynajmu długoterminowego uda się poprawić polskie statystyki średniego wieku aut o 3 lata, to będziemy świętować duży sukces

Michał Knitter,
wiceprezes Carsmile

 

Abonament pozwala na korzystanie z nowego pojazdu bez konieczności angażowania własnych oszczędności. Umowy podpisywane są zwykle na 3 lata. Po tym okresie można wybrać nowy samochód, który będzie bardziej ekologiczny i wyposażony w nowinki techniczne. Przy okazji odpada problem poszukiwania nabywcy na dotychczasowe auto, a także ewentualnych napraw, które nie zostałyby pokryte z gwarancji.

Przeczytaj również
Popularne