Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Kia Ceed z nowymi silnikami

Kia zaprezentowała nową gamę silników benzynowych i układów napędowych z miękką hybrydą oferowanych do modeli z rodziny Ceed.

Ceed jest dostępny z nowym 1,5-litrowym silnikiem T-GDi Smartstream o mocy 160 KM, również w wersji z 48-woltową miękką hybrydą z rodziny EcoDynamics+. Oferuje on większą moc i niższą emisję CO2 niż poprzedni 1,4-litrowy silnik T-GDi. Nowy silnik o pojemności 1,5 l, tak jak modele z rodziny Ceed, jest produkowany w Europie. Kia Ceed 1.5 T-GDi kosztuje od 75.490 zł, ceny modelu z 7-biegową przekładnią z dwoma sprzęgłami zaczynają się od 88.990 zł, za wersję EcoDynamics+ trzeba dopłacić 4 tys. zł. Miękkie hybrydy z rodziny EcoDynamics+ są dostępne także w modelach GT-Line Ceed, ProCeed i XCeed w najbogatszej wersji wyposażenia – GT – jest oferowany z 204-konnym silnikiem 1.6 T-GDi, który seryjnie współpracuje z 7-biegową przekładnią DCT.

Samochód jest również dostępny z silnikiem 1.0 T-GDi o mocy 100 KM i 120 KM. Ponadto, w ofercie jest również turbodiesel 1.6 CRDi o mocy 136 KM w wersji z miękką hybrydą z rodziny EcoDynamics+. Silnik ten dostępny jest z automatyczną skrzynią 7DCT oraz wspomnianą nową skrzynią 6iMT. Modelami o najwyższych osiągach pozostają Ceed GT i ProCeed GT oraz XCeed (L i XL) napędzane turbodoładowanym silnikiem T-GDi o pojemności 1,6 litra i mocy 204 KM.

Nowa jednostka napędowa 1.5 T-GDi Smartstream jest dostępna we wszystkich czterech modelach Ceeda zarówno w wersji klasycznej oraz jako miękka hybryda z rodziny EcoDynamics+, w tym również w modelach GT-Line. Silnik ten zastępuje wcześniej stosowany 1,4-litrowy T-GDi. Jest dostępna we wszystkich modelach rodziny Ceed i może współpracować z sześciobiegową przekładnią mechaniczną (6MT) lub z siedmiobiegową dwusprzęgłową (7DCT). 1,5-litrowy silnik T-GDi, który generuje 160 KM przy 5500 obr./min., jest o 14 procent mocniejszy niż 1,4-litrowy T-GDi (140 KM). Maksymalny moment obrotowy również jest wyższy – o 4,5 procent – i wynosi 253 Nm w przedziale od 1500 do 3500 obr./min..

Nowy silnik jest wyposażony w innowacje, które redukują emisję CO2 i poprawiają osiągi. Należy do nich m.in. system Continuously Variable Valve Duration (CVVD), który w sposób płynny zmienia czas otwarcia zaworów, co przekłada się na poprawę osiągów przy jednoczesnej redukcji emisji dwutlenku węgla. Nowy niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin (LP-EGR) działa także przy niższych prędkościach obrotowych silnika, co jeszcze bardziej ogranicza zużycie paliwa i zmniejsza emisję dwutlenku węgla; filtry cząstek stałych (GPF) zastosowane w silnikach benzynowych zmniejszają emisję cząstek stałych.

Kia Ceed, wyposażona w nowy 1,5-litrowy silnik T-GDi, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 s (6MT) lub 8,6 s (7DCT). W przypadku Kia Ceed kombi i Kia ProCeed sprint ze startu zatrzymanego do 100 km/h trwa 8,6 s (6MT) lub 8,8 s (7DCT). Poziom emisji CO2 dla tych modeli wynosi 125 g/km (cykl mieszany WLTP, 6MT), co oznacza zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 6,7% w porównaniu z emisją 1,4-litrowego silnika.

Kia XCeed wyposażona w nowy silnik na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje 9,0 i 9,2 s dla modeli ze skrzynią biegów – odpowiednio – 6MT i 7DCT. Emisja CO2 wynosi 136 g/km, czyli o 6,2% mniej w porównaniu z emisją silnika 1,4 T-GDi (145 g/km).

 

Nowa miękka hybryda z rodziny EcoDynamics+ z silnikiem 1.5 T-GDi

System miękkiej hybrydy EcoDynamics+ zapewnia silnikom spalinowym większą wydajność, poprzez wykorzystanie do napędu auta energii elektrycznej oraz przez odzysk energii. Moment obrotowy silnika spalinowego jest większy, gdy do akcji wkracza silnik elektryczny zasilany z 48-woltowego akumulatora litowo-jonowego o kompaktowych rozmiarach. Za sprawą generatora rozruchowego (MHSG) wydłuża się też czas, kiedy silnik spalinowy jest wyłączony. MHSG jest połączony paskiem z wałem korbowym silnika i cicho przełącza się między trybami „silnik” i „generator”. W trybie „silnik”, podczas przyspieszania, MHSG przyczynia się do zmniejszenia obciążenia silnika spalinowego i do obniżenia emisji. Gdy samochód zwalnia, MHSG – w określonych warunkach – może przełączyć się w tryb „generator”, co pozwala na odzysk energii z wału korbowego i na ładowanie akumulatora.

Modele wyposażone w układ napędowy EcoDynamics+ są dostępne z przekładnią 7DCT.

W modelach wyposażonych w układ napędowy EcoDynamics+ ze skrzynią biegów 7DCT emisja CO2 wynosi 126 g/km (WLTP, cykl mieszany), czyli o 8% mniej w porównaniu z emisją stosowanego wcześniej silnika 1.4 T-GDi z tą samą przekładnią.

Emisja dwutlenku węgla Kia XCeed EcoDynamics+ wynosi 135 g/km, czyli o 6,9% mniej niż w wypadku tego modelu z 1,4-litrowym silnikiem T-GDi (145 g/km).

 

Silniki Diesla mogą być wyposażone w skrzynię biegów iMT, wyposażoną w system „clutch-by-wire”, która wpływa na obniżenie emisji CO2 i jednocześnie pozwala kierowcy na ręczną zmianę przełożeń. Zamiast mechanicznego połączenia pedału i sprzęgła w przekładni iMT jest ono sterowane elektronicznie. Przekładnia iMT współpracuje z MHSG, aby zwiększyć wydajność układu napędowego poprzez wcześniejsze wyłączenie spalinowej jednostki napędowej podczas hamowania silnikiem. W trybie „Eco” przekładnia iMT umożliwia również krótkie okresy tzw. żeglowania podczas jazdy autostradą bez obciążenia silnika i przy prędkości do 160 km/h. Wystarczy, że kierowca wciśnie pedał przyspieszenia, hamulca lub sprzęgła, a elektronicznie sterowane sprzęgło natychmiast i bezszelestnie przywraca połącznie przekładni z silnikiem.

 

 Kia / PD

Przeczytaj również
Popularne