Ford Focus, choć ma już 6 lat i niebawem zniknie z rynku, w rankingach sprzedaży nadal radzi sobie świetnie. W pierwszej połowie roku okazał się bestsellerem Forda na naszym rynku. Co go zastąpi?
W pierwszej połowie 2024 roku Ford odnotował w Polsce znaczące wyniki sprzedaży, umacniając swoją pozycję w kluczowych segmentach rynku.
Bestsellerem marki pozostaje Focus, ale świetnie radzą sobie także Kuga i Puma. Ford jest też jednym z liderów na rynku samochodów dostawczych, a E-Transit dominuje w segmencie samochodów dostawczych na prąd.
W pierwszej połowie 2024 roku Ford znalazł nabywców na 6 710 samochodów. Pozycję najpopularniejszego modelu marki utrzymał Focus, osiągając sprzedaż 2 644 egzemplarzy, w tym aż 719 w samym czerwcu. Oznacza to imponujący wzrost aż o 89,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Aż strach pomyśleć, co będzie, gdy Focusa zabraknie. Ford już jakiś czas temu zapowiedział, że wycofa ten model ze sprzedaży, ale kilka razy konkretną datę przekładano.
Los popularnego auta kompaktowego zdaje się jednak być przesądzony. Auto czwartej generacji produkowane jest od 2018 roku, w 2021 roku przeszło duży facelifting, a to w świecie motoryzacji bardzo długo. O kolejnej, piątej generacji już raczej nie ma mowy. Ford stawia wszystko na SUV-y i crossovery oraz samochody elektryczne, czyli Mustanga Macha e, Explorera i nowego Capri. Własnie dlatgo jakiś czas temu wycofano Fiestę i Mondeo.
SUV-y Forda muszą sobie zatem radzić. I robią to całkkiem nieźle. Kuga sprzedała się w 1 407 egzemplarzach, a Puma w 1 075, obie notując wzrost rok do roku. Kuga najlepiej sprzedaje się w wersji hybrydowej (HEV), której sprzedaż wzrosła o imponujące 245% w porównaniu do zeszłego roku.
W przypadku Pumy hitem jest miękka hybryda (MHEV), ze wzrostem sprzedaży o 12% rok do roku. Co więcej, Puma zajmuje trzecie miejsce wśród najpopularniejszych małych SUV-ów z tym układem napędowym w Polsce, a oba auta własnie przeszły facelifting. Kuga większy, Puma mniejszy.
Niezłą popularnością cieszy się także rodzina Tourneo. Jak podsumowuje Ford Connect sprzedał się w 519 egzemplarzach, Custom w 257 (wzrost o 104,9% rok do roku), a Courier w 174.
Ford to marka z ambicjami, a nasze cele na drugą połowę roku są śmiałe. Widzę solidne podstawy do optymizmu, szczególnie obserwując dynamikę sprzedaży takich ikonicznych modeli jak Mustang czy Ranger.
Czerwcowe wyniki Focusa pokazują także, że model ten cieszy się niezmienną popularnością od wielu lat – zarówno wśród klientów prywatnych, jak i flotowych. Rosnąca popularność naszych hybryd, szczególnie w przypadku Kugi, pokazuje, że Polacy są gotowi na zmiany w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań, ale oczekują przy tym niezawodności i osiągów.
Wkrótce w wynikach rejestracji pojawi się także nasz zupełnie nowy, w pełni elektryczny Ford Explorer. Widząc zainteresowanie modelem i listy zamówień jestem przekonany o jego sukcesie – powiedział Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
A co z autami niszowymi, czyli Fordem Mustangiem? Także on umacnia także swoją pozycję jako jeden z najpopularniejszych samochodów sportowych w Polsce ze 115 sprzedanymi egzemplarzami w pierwszej połowie roku, w tym aż 44 w czerwcu.
Bronco również został entuzjastycznie przyjęty przez polskich klientów, znajdując 46 nabywców w pierwszym półroczu.
W segmencie samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, Ford utrzymuje drugą pozycję na rynku z 4 494 sprzedanymi pojazdami. Bestsellerami są modele Transit (1 777 sprzedanych) i Transit Custom (1 034), które plasują się w czołowej dziesiątce najpopularniejszych samochodów dostawczych.
Ford E-Transit zdecydowanie dominuje natomiast w segmencie elektrycznych samochodów dostawczych, zdobywając aż 32% udziału w rynku przy 273 sprzedanych egzemplarzach.
Nowy Ford Ranger notuje dynamiczny wzrost sprzedaży w trakcie roku. Z 239 egzemplarzami sprzedanymi w czerwcu, uplasował się na 8. miejscu wśród najpopularniejszych samochodów dostawczych ogółem. Łączna sprzedaż 621 egzemplarzy od stycznia do czerwca zapewniła mu drugą pozycję w swoim segmencie.