Utarło się, że diesle są oszczędniejsze, lepiej spisują się na długich trasach, zapewniają większą dynamikę jazdy i są tańsze w eksploatacji niż samochody wyposażone w silniki benzynowe. Czy tak jest w rzeczywistości? Postanowiliśmy to sprawdzić, porównując ze sobą dwa Fordy Focusy , zasilanego benzyną EcoBoost i olejem napędowym EcoBlue.
Doczekaliśmy się czasów, kiedy za litr paliwa trzeba zapłacić średnio ponad 5 zł i nic nie wskazuje na to, by ceny lada moment spadły. Wygrywają ci, których auta mało palą. Gdyby porównać wyłącznie spalanie, bazując na danych fabrycznych, test z miejsca wygrałby Focus z 1,5-litrowym silnikiem Diesla, który zużywa średnio o 1,4 l/100 km mniej niż 1-litrowy benzyniak o mocy 125 KM. Tylko że paliwo nie jest jedynym kosztem związanym z eksploatacją samochodu. Równie istotne są przeglądy, ubezpieczenie oraz najważniejsze parametry – cena zakupu i spadek wartości pojazdu. Wyciągamy więc karty na stół i sprawdzamy, co i komu się opłaca.
Spalanie
Po co są dane techniczne? Żeby móc porównać ze sobą poszczególne pojazdy. Deklaracje często rozmijają się z faktami, dlatego postaraliśmy się sprawdzić, ile spalają oba Fordy Focusy w rzeczywistych warunkach drogowych.
Dwa samochody, dwóch kierowców testowych i jedna trasa o długości 100 kilometrów, wiodąca przez miasto, autostradę, drogi krajowe i powiatowe. Start i meta na tej samej stacji paliw, przy tym samym dystrybutorze, żeby wykluczyć błędy pomiaru komputerów pokładowych. Postaraliśmy się nawet o to, żeby oba samochody ważyły mniej więcej tyle samo. Cięższy redaktor prowadził EcoBoosta, ten na diecie (autor) EcoBlue. Uprzedzając pytania, tak, obręcze kół miały identyczną średnicę, opony taki sam bieżnik oraz prawidłowe ciśnienie.
Po przejechaniu pierwszych 15 km po mieście zaskoczeni skonstatowaliśmy, że auto z silnikiem benzynowym spaliło niemal pół litra paliwa na 100 km mniej (6,0 kontra 6,4 l/100 km). Po 20 kolejnych kilometrach przejechanych drogami wojewódzkimi i powiatowymi, EcoBlue odrobił straty, a po kolejnych 40 przejechanych drogami powiatowymi i krajowymi o 0,2 l/100 km prześcignął EcoBoosta (4,7 kontra 4,5 l/100 km). Ostatnie 20 km przejechanych odcinkiem autostrady A4 oraz 5 km przez Wrocław nie zmniejszyły przewagi Focusa diesla nad Focusem benzynowym. Ostateczny wynik tego pojedynku to 4,9 kontra 4,7 l/100 km dla EcoBlue.
…cena
Za Focusa z silnikiem 1.5 EcoBlue i z przekładnią manualną w wersji wyposażeniowej Trend Edition trzeba zapłacić 90 100 zł. Samochód z 1-litrowym EcoBoostem, również z przekładnią mechaniczną i również w wersji wyposażenia Trend Edition kosztuje 81 500 zł. Różnica w cenie wynosi więc 8600 zł. Żeby zrównoważyć ten wyższy wydatek, trzeba by przejechać wersją EcoBlue blisko 835 tys. km! To raczej nierealne.
Co więcej, po analizie wartości RV okazuje się, że te mocno różnią się między sobą (48,4 kontra 44,7%). Pytanie, który jest więcej warty? Droższy z Focusów (EcoBlue) po 3 latach eksploatacji i przejechaniu 90 tys. km jest wart tyle samo co tańszy EcoBlue. Może wydatki zrekompensuje…
…obsługa serwisowa
Współczesne samochody mają coraz bardziej wydłużone okresy międzyprzeglądowe. Focus wymaga serwisowania co 30 tys. km, niezależnie od tego, jaki silnik ma zamontowany pod maską. Niestety, koszt takiej wizyty nie jest jednakowy dla każdego silnika. Przeglądy w wypadku silnika EcoBoost są tańsze niż te w EcoBlue. Jest to o tyle dziwne, że mówimy o tym samym modelu samochodu i o tych samych mechanikach. Filtry do diesla są jednak droższe, częściej, bo co 15 tys. km, trzeba też w nim wymieniać olej. Zaskakujące jest także to, że wymiana filtra oleju silnikowego odbywa się przy okazji regularnego przeglądu. Olej wymieniany na 15, 45 i 75 tys. itd. wymienia się bez filtra.
Koszt przeglądów Focusa z silnikiem benzynowym (tylko trzy wizyty w serwisie) po 30, 60 i 90 tys. km to 3561 zł. W przypadku Focusa z silnikiem Diesla (sześć wizyt w serwisie) kwota ta jest niemal dwukrotnie wyższa i wynosi 5915 zł!
Nie wszystko można jednak można sprowadzić do liczb. Ważniejsze niż one są…
…wrażenia z jazdy
Focus regularnie podnosi poprzeczkę dla innych modeli, pokazując im, co oznacza tak naprawdę dawanie radości z jazdy. Auto zbudowano na nowej płycie podłogowej, dzięki czemu sztywność skrętna nadwozia poprawiła się o 20%. O 50% poprawiono sztywność mocowania poszczególnych punktów zawieszenia. Nadwozie jest niższe, bardziej smukłe, waga spadła w zależności od wersji do 88 kg, a zużycie paliwa o 10%, m.in. dzięki godzinom spędzonym w tunelu aerodynamicznym. Poprawiły się proporcje, koła rozmieszczono bliżej narożników nadwozia, zwiększono też o 5,3 cm rozstaw osi.
Focus pierwszej generacji zasłynął z tego, że był wyposażony w wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi, rodem z samochodów klasy wyższej. Dziś takie rozwiązanie już nie zaskakuje, zaskakuje jednak to, że nie każdy współczesny Focus korzysta z tego rozwiązania. W autach o mocy poniżej 125 KM montuje się belkę skrętną. Myli się jednak ten, kto pomyśli, że Focus oddaje pole konkurentom w kategorii właściwości jezdne.
Auto prowadzi się z chirurgiczną precyzją, wystarczy kilka ruchów kierownicą, by dokładnie wiedzieć, jaki jej obrót oznacza jaki skręt kół, po to, żeby w zakręcie nie trzeba było korygować toru jazdy. Focus gładko połyka też nierówności, niezależnie od tego, jakiego są one kalibru.
Focus EcoBlue wręcz kipi siłą napędową. Jego 300 Nm kierowca ma do dyspozycji w nieco mniejszym przedziale obrotów, bo od 1750 do 2250/min, ale już od startu nie łapie on zadyszki. Kultura pracy silnika Diesla również jest wyższa. Precyzyjniej też pracuje dźwignia zmiany biegów.
Ani przyjemność z jazdy, ani przyzwyczajenia nie są w stanie wygrać z faktami. Focus EcoBoost jest tańszy w zakupie i eksploatacji, zapewnia też lepsze osiągi i jest bardziej atrakcyjnym kandydatem do zasilenia firmowej floty. Jeśli ktoś nie liczy się z pieniędzmi, może wybrać Forda z silnikiem EcoBlue, tylko ostrzegamy, z takiego zakupu trudno będzie się wytłumaczyć nie tylko księgowym, ale też kierowcom. Jeśli w przyszłości coś może zmienić tę sytuację, to będą to wyłącznie bardziej surowe normy związane z emisją dwutlenku węgla do atmosfery. Tą łatwiej jest trzymać w ryzach właśnie w silnikach Diesla. Dziś sytuacja jest taka, że to benzyna rządzi!
Ford Focus 1.0 EcoBoost |
Ford Focus 1.5 EcoBlue |
||
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm |
4378/1825/1452/2700 |
||
Masa własna/ładowność w kg |
1390/465 |
1474/481 |
|
Pojemność bagażnika w l |
375/1374 l |
||
Silnik/Silniki |
R3, benzynowy, poj. 999 cm3, moc 92 kW (125 KM) przy 6000 obr./min., maks. moment obr. 200 Nm w przedziale obr. 1400-4500/min. |
R4, benzynowy, poj. 1500 cm3, moc 88 kW (120 KM) przy 3600 obr./min., maks. moment obr. 300 Nm w przedziale obr. 1750-2250/min. |
|
Przeniesienie napędu |
Na przednie koła, 6-biegowa mechaniczna |
Na przednie koła, 6-biegowa mechaniczna |
|
Przyspieszenie 0-100 km/h, Prędkość maksymalna |
10,0 s, 200 km/h |
10,0 s, 196 km/h |
|
Zużycia paliwa na 100 km średnie w teście |
4,9 l |
4,7 l |
|
Poj. zbiornika paliwa/teoretyczny zasięg w km |
52 l/1061 km |
47 l/1000 km |
|
Częstotliwość i koszt przeglądów do przebiegu 90 tys. km |
Co 30 tys. km lub co 2 lata 3561 zł |
Co 30 tys. km lub co 2 lata, olej co 15 tys. km lub raz w roku 5915 zł |
|
Gwarancja |
2 lata |
2 lata |
|
Wysokość miesięcznej raty leasingu
|
1524 zł |
1684 zł |
|
Wartość RV wg Eurotax (3 lata/90 tys. km) |
48,4% |
44,7% |
|
Cena wersji podst. i wersji testowanej w zł |
76 500 zł (Trend) / 81 500 zł
|
90 100 zł/90 100 zł
|
Kto testował: Michał Hutyra
Co: Ford Focus 1.0 EcoBoost, Ford Focus 1.5 EcoBlue – Trend Edition
Gdzie: Warszawa, Wrocław
Kiedy: 11–26.02.2019
Ile: 2700 km
+ Przestronność kabiny, jakość materiałów wykończeniowych, solidność montażu, właściwości jezdne, stosunek ceny do wyposażenia, zużycie paliwa, stylistyka, wartość rezydualna (EcoBoost), przestrzeń dla pasażerów z tyłu, systemy wspomagające kierowcę, kult
Możliwości regulacyjne fotela kierowcy, koszt serwisowania (EcoBlue), kultura pracy (EcoBoost), cena i wartość RV (EcoBlue).