Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Udany hondowski crossover

We wrześniu 1998 r. na japońskim rynku zadebiutował nowy model Hondy, wpisujący się w rozpoczętą popularność uterenowionych samochodów osobowych określanych jako SUV. Siedemnaście lat później pojawiło się kolejne wydanie tego modelu noszącego niezmienione oznaczenie HR-V, które obecnie zostało odnowione.


Model HR-V pierwszej generacji skierowano na polski rynek w kwietniu 1999 r. Początkowo oferowany z 3-drzwiowym nadwoziem, a następnie wydłużony o około 10 cm, z 5-drzwiowym. Został dobrze przyjęty, ale z biegiem czasu jego popularność, nie tylko w Polsce, zmalała i w 2005 r. zakończono produkcję.

W 2015 r. model HR-V pojawił się w nowej odsłonie konstrukcyjnej, z atrakcyjnie zaprojektowanym nadwoziem. Honda przewidziała go dla odbiorców w wieku 36–55 lat. Atrakcyjny okazać się mógł dla odbiorców w znacznie większym przedziale wiekowym i ze względu na swoją funkcjonalność przydatny do różnych potrzeb przewozowych.

Stylizacja nadwozia

Dla potencjalnych nabywców wytwórca przygotował, jak określono, odświeżoną Hondę HR-V. To odświeżenie objęło wiele rozwiązań, ale najłatwiej obserwowane dotyczy stylizacji zewnętrznej nadwozia. Sylwetka modelu HR-V nawiązuje do nadwozi typu coupe i nie tylko dlatego, że ma ku przodowi pochyloną tylną ścianę, ale również biegnące od przodu ku tyłowi linie przetłoczeń bocznych. Stylistyczne nawiązanie do coupe ogranicza jednak znaczna wysokość samochodu i ogólny wizerunek wskazujący na kwalifikowanie go do uterenowionych SUV-ów lub, jak kto woli, crossoverów, bo różnica pomiędzy tymi określeniami jest bardzo płynna.



Zmiany stylistyczne nadwozia objęły przede wszystkim jego przedni pas. Dotyczy to kształtu kloszy przednich lamp, z przeprojektowanymi diodami świateł do dziennej jazdy, i pomiędzy nimi biegnącej listwy, szerszej niż dotychczas stosowana. Zmieniony został również kształt przedniego zderzaka, w którym umieszczono wgłębione wloty powietrza z osłonami do mocowania okrągłych lamp przeciwmgłowych świateł. W ścianie tylnej niewiele zmian, np. klosze lamp zespolonych otrzymały ciemniejsze oprawy.

Wyposażenie i poziom Sport

Honda HR-V rok modelowy 2019 oferowana jest w czterech poziomach wyposażenia: Comfort, Elegance, Executive i Sport. Na podkreślenie zasługuje to, że wszystkie cztery poziomy objęte są jednakowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego. A więc jest aż osiem poduszek powietrznych oraz systemy: przeciwblokujący hamulce (ABS), rozdziału siły hamowania (EBD), wspomagania awaryjnego hamowania (BA), kontroli stabilności jazdy (VSA), wspomagania ruszania pod górę (HSA), ostrzegania o awaryjnym hamowaniu (ESS), monitorowania ciśnienia w ogumieniu (DWS) i aktywnego hamowania w ruchu miejskim. Zróżnicowane natomiast jest inne wyposażenie. Na przykład, z wyjątkiem Comfort, pozostałe poziomy wyposażenia mają wmontowany system Honda Connect obejmujący m.in. nawigację Garmin, odtwarzacz CD, dotykowy ekran 7-calowy, radio i przeglądarkę internetową. System Connect w poziomie Comfort można otrzymać za dopłatą.

Spośród poziomów wyposażenia wyróżnia się Sport. Na przykład pojazd ma przednią kratę wlotu powietrza do komory silnika o strukturze plastra miodu, boczne listwy progowe, listwy obwodowe nadkoli, obudowy lusterek zewnętrznych w czarnym kolorze, 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich i podwójną końcówkę układu wylotu spalin. Wnętrze nadwozia poziomu Sport wyróżnia się tapicerką siedzeń – tkaniną łączoną ze skórą ciemnoczerwoną. Skórą, tzw. ekologiczną, wyłożone są też elementy poszycia wnętrza, np. tablica rozdzielcza, krawędzie tunelu środkowego i podłokietniki drzwi.

Silnik i właściwości jezdne

Oprócz wizualnych akcentów wyróżniających poziom Sport są odmienne rozwiązania konstrukcyjne, np. amortyzatory Performance Damper, przekładnia kierownicza ze zmiennym przełożeniem i przede wszystkim silnik 1.5 VTEC Turbo, a więc z doładowywaniem powietrza w układzie zasilania. Silnik ten ma identyczne wymiary bazowe jak jednostki stosowane w pojeździe o pozostałych poziomach wyposażenia, ale osiąga większą moc i większy moment obrotowy. Nadaje pojazdowi bardzo dobrą dynamikę, np. zestawiony z mechaniczną, o 6 przełożeniach do jazdy w przód, skrzynią biegów (jest też oferowana skrzynia automatyczna) rozpędza pojazd ze startu zatrzymanego do prędkości 100 km/h w 7,8 s. Zaletą tego silnika jest też niewielkie zużycie paliwa. Producent uwzględnia już nowe wytyczne odnośnie poziomu zużycia paliwa określone WLTP Rozporządzeniem Komisji Europejskiej (UE) 2017/1151 i podaje, że w cyklu mieszanym wynosi ono 6,7 dm3/100 km. To wynik bliski uzyskiwanemu w eksploatacji (miasto, jazdy autostradowe) 7,0 dm3/100 km. Wskaźnik kreskowy na tablicy rozdzielczej pojazdu przy jednostajnej prędkości 100 km/h wykazuje zużycie 5–6 dm3/100 km.



Do zalet pojazdu wymienionych powyżej należy dodać wiele innych. Przede wszystkim dużą przyjemność z jazdy. Silnik nie tylko nadaje pojazdowi dobrą dynamikę i nie ma dużego zapotrzebowania na paliwo, ale jest elastyczny w pracy. Łatwo toleruje nie w porę zmieniane biegi przez kierowcę, a przy tym skrzynia biegów jest dobrze zestopniowana, przełożenia dobrane do momentu obrotowego silnika, którego maksymalna wartość występuje w szerokim zakresie prędkości obrotowej 1900–5000 obr./min. Urządzenia sterowania działają płynnie, a kierowca ma przed sobą atrakcyjnie opracowaną tablicę rozdzielczą z czytelnie opisanymi wskaźnikami. Siedzi w anatomicznie ukształtowanym fotelu z rozbudowaną regulacją ustawienia, włącznie z wysokością.

Subiektywnie odbierana jest stabilność pojazdu w ruchu, a wspomniane już amortyzatory Performance Damper przyczyniają się do ograniczenia przechyłów nadwozia zwłaszcza na przejeżdżanych łukach dróg. Do utrzymania stabilności pojazdu w ruchu przyczynia się też układ kierowniczy z odpowiednio dobraną przekładnią oraz precyzyjnie działającym elektrycznym wspomaganiem. Usportowiony silnik jest głośny przy rozpędzaniu pojazdu i po przekroczeniu prędkości około 120 km/h. W innych warunkach jazdy jego praca jest mało słyszalna co wynika z dobrej izolacji akustycznej wnętrza nadwozia. Samochód porusza się płynnie, ma małe opory ruchu, ale przy dużych prędkościach występują szumy wynikające z opływu strugi powietrza przez nadwozie.

Przestronność i funkcjonalność

HR-V wytwarzany od 2015 r. wy6jeżdżał z fabryki znajdującej się w Meksyku, po ostatniej modernizacji pochodzi z fabryki zlokalizowanej w Japonii. Jest wykonany na poziomie jakości obowiązującej według hondowskich procedur. Widać to po dokładności montażu i wyposażeniu, a raczej budowie wnętrza nadwozia. O tablicy rozdzielczej i kolorystyce już wspomniałem, należy więc wymienić przestronność i funkcjonalność tego wnętrza. Z tymi walorami wiąże się płyta nośna pojazdu. Ona w pewnym zakresie jest modyfikowana, ale konstrukcyjnie spokrewniona z płytą stosowaną w modelu Jazz. Ma bowiem tak ukształtowane przetłoczenia, by zbiornik paliwa zmieścił się pod przednimi siedzeniami. Jest płaski i zabiera niewiele miejsca, które pozostaje konstruktorom do wykorzystania w celach użytkowych. Wykorzystano, gdyż pasażerowie siedzący z tyłu mają dużo miejsca na nogi, a tylna kanapa jest dzielona w proporcji 60:40 i składana. System składania jest unikatowy, nazywany Magic Seats, przeniesiony z Hondy Jazz. Składanie oddzielne dwóch części kanapy odbywa się jedną ręką, oparcie można położyć na siedzisko i uzyskać równą płaszczyznę z podłogą bagażnika albo oparcie wraz z siedziskiem odchylić do pozycji pionowej i uzyskać przegrodę oddzielającą wnętrze osobowe od bagażnika. W takim ustawieniu otrzymujemy miejsce na przewożenie przedmiotów o wysokości 1240 mm, wkładanych po otwarciu bocznych drzwi.


Podstawowy bagażnik ma objętość 431 dm3, a po poziomym ułożeniu tylnej kanapy uzyskujemy przestrzeń bagażową 1456 dm3 mierzoną do dachu. Oprócz pomieszczenia bagażowego we wnętrzu nadwozia jest wiele miejsc na podręczne przedmioty. Bardzo przydatne są wgłębienia w tunelu środkowym i o ograniczonej przydatności, bo niewielkie, są kieszenie w czterech bocznych drzwiach.

 

Honda HR-V 1.5 Sport

Długość/szerokość/wysokość

4334/1772/1605 mm

Rozstaw osi

2610 mm

Masa własna/dopuszczalna całkowita

1345/1790 kg

Objętość bagażnika

431–1456 dm3 (siedzenia złożone, mierzona do dachu)

Silnik

benzynowy z turbodoładowaniem 4-cyl. 1498 cm3, 134 kW (182 KM), 240 Nm

Skrzynia przekładniowa

mechaniczna 6-biegowa

Rozpędzanie

0÷100 km/h – 7,8 s

Prędkość maksymalna

215 km/h

Zużycie paliwa, cykl mieszany wg WLTP

6,7 dm3/100 km

Gwarancja

mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km, na lakier 3 lata, na perforację blach nadwozia 12 lat

Cena

116 400 zł., dopłata za lakier metaliczny oraz perłowy 2500 zł.

Kto testował: Zdzisław Podbielski

Co: Honda HR-V 1.5 Sport

Gdzie: Warszawa, Podlasie

Kiedy: 14–20.08. 2019

Ile: 800 km

Jakość wykonania, funkcjonalność nadwozia, urządzenia sterowania pojazdem, dynamika, elastyczność silnika, małe zużycie paliwa.

Cena nabycia, małe kieszenie w bocznych drzwiach, głośność powyżej 120 km/h.

Przeczytaj również
Popularne