We wrześniu 1998 r. na japońskim rynku zadebiutował nowy model Hondy, wpisujący się w rozpoczętą popularność uterenowionych samochodów osobowych określanych jako SUV. Siedemnaście lat później pojawiło się kolejne wydanie tego modelu noszącego niezmienione oznaczenie HR-V, które obecnie zostało odnowione.
Model HR-V pierwszej generacji skierowano na polski rynek w kwietniu 1999 r. Początkowo oferowany z 3-drzwiowym nadwoziem, a następnie wydłużony o około 10 cm, z 5-drzwiowym. Został dobrze przyjęty, ale z biegiem czasu jego popularność, nie tylko w Polsce, zmalała i w 2005 r. zakończono produkcję.
W 2015 r. model HR-V pojawił się w nowej odsłonie konstrukcyjnej, z atrakcyjnie zaprojektowanym nadwoziem. Honda przewidziała go dla odbiorców w wieku 36–55 lat. Atrakcyjny okazać się mógł dla odbiorców w znacznie większym przedziale wiekowym i ze względu na swoją funkcjonalność przydatny do różnych potrzeb przewozowych.
Stylizacja nadwozia
Dla potencjalnych nabywców wytwórca przygotował, jak określono, odświeżoną Hondę HR-V. To odświeżenie objęło wiele rozwiązań, ale najłatwiej obserwowane dotyczy stylizacji zewnętrznej nadwozia. Sylwetka modelu HR-V nawiązuje do nadwozi typu coupe i nie tylko dlatego, że ma ku przodowi pochyloną tylną ścianę, ale również biegnące od przodu ku tyłowi linie przetłoczeń bocznych. Stylistyczne nawiązanie do coupe ogranicza jednak znaczna wysokość samochodu i ogólny wizerunek wskazujący na kwalifikowanie go do uterenowionych SUV-ów lub, jak kto woli, crossoverów, bo różnica pomiędzy tymi określeniami jest bardzo płynna.
Subiektywnie odbierana jest stabilność pojazdu w ruchu, a wspomniane już amortyzatory Performance Damper przyczyniają się do ograniczenia przechyłów nadwozia zwłaszcza na przejeżdżanych łukach dróg. Do utrzymania stabilności pojazdu w ruchu przyczynia się też układ kierowniczy z odpowiednio dobraną przekładnią oraz precyzyjnie działającym elektrycznym wspomaganiem. Usportowiony silnik jest głośny przy rozpędzaniu pojazdu i po przekroczeniu prędkości około 120 km/h. W innych warunkach jazdy jego praca jest mało słyszalna co wynika z dobrej izolacji akustycznej wnętrza nadwozia. Samochód porusza się płynnie, ma małe opory ruchu, ale przy dużych prędkościach występują szumy wynikające z opływu strugi powietrza przez nadwozie.
Przestronność i funkcjonalność
HR-V wytwarzany od 2015 r. wy6jeżdżał z fabryki znajdującej się w Meksyku, po ostatniej modernizacji pochodzi z fabryki zlokalizowanej w Japonii. Jest wykonany na poziomie jakości obowiązującej według hondowskich procedur. Widać to po dokładności montażu i wyposażeniu, a raczej budowie wnętrza nadwozia. O tablicy rozdzielczej i kolorystyce już wspomniałem, należy więc wymienić przestronność i funkcjonalność tego wnętrza. Z tymi walorami wiąże się płyta nośna pojazdu. Ona w pewnym zakresie jest modyfikowana, ale konstrukcyjnie spokrewniona z płytą stosowaną w modelu Jazz. Ma bowiem tak ukształtowane przetłoczenia, by zbiornik paliwa zmieścił się pod przednimi siedzeniami. Jest płaski i zabiera niewiele miejsca, które pozostaje konstruktorom do wykorzystania w celach użytkowych. Wykorzystano, gdyż pasażerowie siedzący z tyłu mają dużo miejsca na nogi, a tylna kanapa jest dzielona w proporcji 60:40 i składana. System składania jest unikatowy, nazywany Magic Seats, przeniesiony z Hondy Jazz. Składanie oddzielne dwóch części kanapy odbywa się jedną ręką, oparcie można położyć na siedzisko i uzyskać równą płaszczyznę z podłogą bagażnika albo oparcie wraz z siedziskiem odchylić do pozycji pionowej i uzyskać przegrodę oddzielającą wnętrze osobowe od bagażnika. W takim ustawieniu otrzymujemy miejsce na przewożenie przedmiotów o wysokości 1240 mm, wkładanych po otwarciu bocznych drzwi.
Podstawowy bagażnik ma objętość 431 dm3, a po poziomym ułożeniu tylnej kanapy uzyskujemy przestrzeń bagażową 1456 dm3 mierzoną do dachu. Oprócz pomieszczenia bagażowego we wnętrzu nadwozia jest wiele miejsc na podręczne przedmioty. Bardzo przydatne są wgłębienia w tunelu środkowym i o ograniczonej przydatności, bo niewielkie, są kieszenie w czterech bocznych drzwiach.
Honda HR-V 1.5 Sport |
||
Długość/szerokość/wysokość |
4334/1772/1605 mm |
|
Rozstaw osi |
2610 mm |
|
Masa własna/dopuszczalna całkowita |
1345/1790 kg |
|
Objętość bagażnika |
431–1456 dm3 (siedzenia złożone, mierzona do dachu) |
|
Silnik |
benzynowy z turbodoładowaniem 4-cyl. 1498 cm3, 134 kW (182 KM), 240 Nm |
|
Skrzynia przekładniowa |
mechaniczna 6-biegowa |
|
Rozpędzanie |
0÷100 km/h – 7,8 s |
|
Prędkość maksymalna |
215 km/h |
|
Zużycie paliwa, cykl mieszany wg WLTP |
6,7 dm3/100 km |
|
Gwarancja |
mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km, na lakier 3 lata, na perforację blach nadwozia 12 lat |
|
Cena |
116 400 zł., dopłata za lakier metaliczny oraz perłowy 2500 zł. |
Kto testował: Zdzisław Podbielski
Co: Honda HR-V 1.5 Sport
Gdzie: Warszawa, Podlasie
Kiedy: 14–20.08. 2019
Ile: 800 km
Jakość wykonania, funkcjonalność nadwozia, urządzenia sterowania pojazdem, dynamika, elastyczność silnika, małe zużycie paliwa.
Cena nabycia, małe kieszenie w bocznych drzwiach, głośność powyżej 120 km/h.