Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Trzeci crossover Renault

W 2015 roku Renault wzbogaciło ofertę nowego SUV-a Kadjar. Tym samym wypełnione zostało miejsce pomiędzy Koleosem i Capturem. Kadjar swoją konstrukcją wyraźniej zaakcentował swoją współpracę z Nissanem.

Kadjar wytwarzany jest w hiszpańskiej miejscowości Palencja. Zakładzie, który ma wieloletnie tradycje produkcyjne sięgające 1978 r. Stąd w 1995 r. zaczął wyjeżdżać model Megane, który po kolejnych modernizacjach dalej znajduje się na linii produkcyjnej. Pojawienie się Kadjara związane było z dość istotną modernizacją zakładu, zmieniono nawet taśmę montażową, dostosowując ją do wymiarów nowego samochodu.

Konstrukcja i stylizacja nadwozia

Producent zalicza Kadjara do crossoverów segmentu C i podkreśla jego dojrzałą konstrukcję, która w nowoczesnych samochodach w dużym zakresie dotyczy nadwozia. Oczywiście bardzo ważne są też układy napędowy i jezdny, ale drugi z wymienionych już ściśle wiąże się z nadwoziem, bo ono jest samonośne.

Nadwozie Kadjara zbudowano na platformie podłogowej aliansu Renault-Nissan wyróżnionej oznaczeniem CMF, przeznaczonej do budowy pojazdów zaliczanych do segmentu C i D. Na niej, oprócz Kadjara, powstają nissanowskie crossovery Qashqai i X-Trail oraz nowy Espace marki Renault. Jest to więc sprawdzone rozwiązanie, które w połączeniu ze strukturą szkieletu nadwozia stworzyło korzystną całość pod względem bezpieczeństwa biernego, jak i (wraz z zawieszeniem) stabilności pojazdu w ruchu.

Czy nadwozie podoba się, czy nie to subiektywna ocena, ale crossover i SUV swoją stylizacją muszą wyróżniać się od kombi i hatchbacka, choć w pewnym zakresie spełniają ich rolę. Kadjar ma więc atletyczną stylizację, a jednocześnie uatrakcyjnioną akcentami przedniej, tylnej i bocznych ścian nadwozia, np. łukowo ku tyłowi wznoszącą się dolną linią bocznych szyb, w czarnym kolorze nakładkami nad nadkolami i listwami progowymi oraz osłonami przednich i tylnych zderzaków. Jak przystało na crossovera, ma koła o dużej średnicy i duży prześwit nad podłożem.

Wnętrze nadwozia

Wykonane jest z dobrej jakości materiałów i wygląda solidnie. Kierowca ma bardzo wygodne miejsce. Świetnie ukształtowano przednie fotele, podtrzymujące biodra i plecy jadących. Fotel kierowcy ma regulację wzdłużną i wysokości, również kolumna kierownicy ma dwupłaszczyznową regulację. Estetycznie zaprojektowano wskaźniki i przełączniki, a kierowca jest oddzielony od pasażera wysokim tunelem środkowym.

Pasażerowie siedzący na tylnej kanapie mają wystarczająco miejsca na nogi, a i trzy osoby zmieszczą się, gdyż szerokość kanapy wynosi 130 cm, producent natomiast podaje, że nad podłokietnikami szerokość wnętrza wynosi aż 145,5 cm. Kanapa tylna ma dzielone 60:40 oparcie i składane na siedzisko, wtedy uzyskujemy równą płaszczyznę z górną podłogą bagażnika (podłoga jest dwupoziomowa) i objętość przestrzeni bagażowej z 472 zwiększamy do 1478 dm3 (mierzona do dachu). Ta duża objętość podstawowego bagażnika występuje, gdy pod jego podłogą jest zestaw naprawczy do opon. Mniejsza będzie w przypadku dokupienia (jest taka możliwość) zapasowego koła. Oprócz przestrzeni bagażowej we wnętrzu nadwozia są liczne schowki na podręczne przedmioty. A całe wnętrze, pomimo ciemnego poszycia, jest doświetlone przez dużą powierzchnię przeszkloną nadwozia. Poza tym za 2450 zł można dokupić stały składany dach panoramiczny.

Układ napędowy

Do napędu Kadjara w pierwszym okresie produkcji oferowano wybór spośród trzech jednostek napędowych: benzynowej Energy TCe 130 o pojemności skokowej 1197 cm3 i mocy 96 kW=130 KM oraz dwóch wysokoprężnych Energy dCi 110 1461 cm3 81 kW=110 KM i Energy dCi 130 1598 cm3 96 kW=130 KM. Z silnikami połączono 6-biegowe przekładnie mechaniczne, a z silnikiem dCi 130 alternatywnie do mechanicznej z automatyczną. Samochód występował z układem przeniesienia napędu na przednią lub obie osie jezdne. W drugim przypadku w zestawie tylko z silnikiem dCi 130, który to silnik alternatywnie napędzał też wersję pojazdu z układem 2WD.

Modernizacja Kadjara w zasadzie objęła rozszerzony wybór silników. Wprowadzono jednostkę benzynową Energy TCe 160 1618 cm3 120kW=163 KM, kompletowaną z mechaniczną skrzynią o 6 przełożeniach do jazdy w przód. Napęd na cztery koła pozostał w kompletacji z silnikiem dCi 130.

Krótko o napędzie 4WD. To konstrukcja Nissana, mająca elektromagnetyczne sprzęgło wielotarczowe sterowane elektronicznie. Na tunelu środkowym, w pobliżu dźwigni zmiany biegów, umieszczono pokrętło opisane: 2WD, Auto i Lock. W trybie 2WD kierowca wybiera napęd na przednie koła, w trybie Auto rozdział momentu na przednie i tylne odbywa się automatycznie zależnie od warunków jazdy, a w trybie Lock następuje stałe połączenie napędu osi przedniej i tylnej w stosunku 50:50. Tryb Lock samoczynnie przełączy się na Auto po przekroczeniu prędkości jazdy 40 km/h.

Właściwości ruchowe

Pojazd jest stabilny podczas jazdy nawet ze znaczną prędkością. Stabilność tę okupiono utwardzonym zawieszeniem kół odczuwanym zwłaszcza na niewielkich nierównościach utwardzonych dróg. Kierowca wyczuwa, że prowadzi pojazd o znacznej masie własnej, ale w prowadzeniu pomagają mu urządzenia sterowania. One płynnie działają, zwłaszcza układ kierowniczy z elektronicznym wspomaganiem. Niewielka jest też średnica zawracania 10,72 m, co czyni pojazd zwrotnym, a manewrowanie nim ułatwiono stosując zestaw 9 czujników, z których sygnały są kierowane na wyświetlacz wielofunkcyjny umieszczony w tablicy rozdzielczej.

Kierowca ma nie tylko wygodne miejsce, ale też dobrą widoczność przez szyby oraz w dużych, elektrycznie sterowanych i podgrzewanych lusterkach zewnętrznych.

Kadjar co prawda nie nadaje się do jazdy w trudnym terenie, typu off-road, z powodzeniem jednak radzi sobie na drogach nieutwardzonych. Nawet wtedy, gdy ma napęd tylko na jedną oś jezdną. Pomagają mu w tym o dużej średnicy koła (19 cali) i duży prześwit (200 mm) nad podłożem, a także kąty natarcia, a zwłaszcza zejścia, wynoszące odpowiednio 18 i 280.

Dynamika samochodu w głównej mierze zależy od zastosowanego silnika. Pojazd z silnikiem TCe 160 legitymuje się najlepszą dynamiką spośród wersji z pozostałymi silnikami. Osiągi te podajemy w tabelarycznym zestawieniu. Zużycie paliwa natomiast, to eksploatacyjne, jest nieco większe niż wymienia producent, mierząc według obowiązujących norm homologacyjnych.

Wyposażenie pojazdu

Kadjar jest oferowany w pięciu poziomach wyposażenia oznaczonych: Life, Zen, Aventure (seria limitowana), Intens, Night & Day (seria limitowana) i Bose. Wymienienie elementów wchodzących w skład poszczególnych poziomów wyposażenia zajęłoby wiele miejsca. Warto tylko podkreślić, że nawet w najniższym poziomie wyposażenia jest wiele rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, np. ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania (AFU), system dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC) i system wspomagania przy ruszaniu pod górę (HSA). Z zakresu bezpieczeństwa biernego są to poduszki powietrzne: czołowe i boczne kierowcy i przedniego pasażera oraz kurtynowe.

Wiele jest elektronicznych urządzeń wspomagających jazdę kierowcy oraz wchodzących w skład multimediów. Ich zróżnicowanie zależy od poziomu wyposażenia pojazdu.

Kto testował: Zdzisław Podbielski

Co: Renault Kadjar Energy TCe 160

Gdzie: Warszawa i okolice

Kiedy: 9–20.10.2017

Ile: 720 km

Jakość materiałów, ergonomia miejsca kierowcy, wystrój wnętrza nadwozia, wygoda jazdy na równym podłożu, dynamika pojazdu, osłona od spodu przed zabrudzeniem silnika.

Zbyt duża masa pokrywy komory silnika, trzeszczące tworzywa tablicy rozdzielczej, odczuwalna twardość zawieszenia na nierównościach utwardzonych dróg.

Przeczytaj również
Popularne