Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Peugeot Expert i Citroën Jumpy - Różnica znaczka

Wbrew pozorom, bliźniaczo podobne pojazdy dają wybór. Znaczka na masce. Zarówno fani Peugeota, jak i Citroëna nie muszą iść na kompromis. Jumpy i Expert różnią się atrapą, więc wybór jest kwestią gustu.

Najnowsze dostawczaki koncernu PSA robią wrażenie. Mocne rysy, tak modne ostatnio w pojazdach użytkowych, podkreślają również roboczy charakter francuskich bliźniaków. Jednocześnie, zasiadając za kierownicą, można poczuć się jak w osobówce. Wysoko posadowiony fotel sprawia, że kierowca ma dobrą widoczność i poczucie pełnej kontroli nad pojazdem. Nowoczesne systemy na pokładzie to kolejny dowód na to, że mamy do czynienia z furgonetką drugiej dekady XXI wieku.

Do 1400 kg ładowności
Citroën Jumpy i Peugeot Expert zostały zbudowane na najnowszej generacji platformie modułowej EMP2, specjalnie przeprojektowanej na potrzeby tych modeli. Ma ona wzmocnioną konstrukcję, w tym ramę pomocniczą z przodu wykonaną ze stali o wysokiej wytrzymałości (pozwoliło to zaoszczędzić 20 kg). Nowa przednia oś jest lżejsza o 10 kg, natomiast tylna o 15 kg. Ma ona zwiększoną nośność o 200 kg, co przekłada się na większą ładowność, sięgającą 1400 kg, oraz możliwość ciągnięcia przyczepy o masie do 2,5 t.
Jumpy i Expert są wyposażone we wzmocnione zawieszenie przednie typu McPherson ze stabilizatorem poprzecznym i nowe zawieszenie tylne z ukośnie umieszczonymi wahaczami trójkątnymi. Zawieszenie to umożliwia również zastosowanie napędu na cztery koła. W pojazdach występują sprężyny o zmiennej sztywności i amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia w zależności od obciążenia. Gwarantuje to komfort podczas jazdy zarówno z obciążeniem, jak i bez.
Oba modele są oferowane z dwoma rozstawami osi (2,92 m – o 75 mm krótszy niż w poprzedniej wersji i 3,27 m) i dwoma długościami tylnego zwisu (0,80 m i 1,15 m) oraz z trzema długościami nadwozia: Jumpy XS i Expert Compact – 4,60 m z krótkim rozstawem osi, M i Standard – 4,95 m oraz XL i Long – z największym rozstawem osi – 5,30 m.


W wersjach XS i Compact oraz M i Standard wysokość całkowita nie przekracza 1,90 m, co umożliwia wjazd na parkingi podziemne.
Furgon ma trzy warianty długości i może przewozić ładunki o objętości od 4,6 do 6,6 m3. Dostępne są trzy poziomy wyposażenia: Comfort i Pro, Club i Premium oraz Business i Premium Pack. Wersja z przedłużoną kabiną oferowana jest w wersjach M i Standard oraz XL i Long. Można nimi przewozić maksymalnie sześć osób i ładunek o objętości do 5,5 m3 (po złożeniu przegrody). W wersji z wydłużoną kabiną można zamówić składaną przegrodę i siedzenia, aby zwiększyć przestrzeń załadunkową o 1,5 m3 (po złożeniu tylnego rzędu siedzeń) oraz nieruchomą przegrodę zamontowaną na stałe. Kolejny wariant to platforma pod zabudowę. Dostępna jest w wariancie M i Standard (4,95 m). Natomiast Combi (bus) od wersji XS i Compact w górę mogą przewozić do dziewięciu osób. Dzięki wyjmowanym siedzeniom liczbę miejsc i wielkość bagażnika można regulować według potrzeb.
Funkcjonalność furgonów podnosi przegroda Moduwork. Po złożeniu bocznego fotela pasażera do pozycji pionowej, podłoga staje się płaska. Przegroda jest dodatkowo zabezpieczona siatką zapobiegającą przesuwaniu bagażu od strony fotela kierowcy. Dzięki temu rozwiązaniu wydłużono przestrzeń ładunkową o 1,16 m, co pozwala przewozić przedmioty o długości do 4 m.
Dwuskrzydłowe drzwi otwierane pod kątem 250° dostępne są jako opcja w wersji XL i Long (5,30 m). Przydałaby się jednak blokada. Przy podmuchu wiatru drzwi mogą się zamykać, utrudniając za- i wyładunek. Drzwi boczne otwierane elektrycznie można obsługiwać, nawet gdy ma się zajęte ręce.
Pojazdy dostępne są w dwóch wersjach wykończenia ładowni: surowe drewno lub drewno pokryte specjalną powłoką antypoślizgową z aluminiowymi listwami progowymi, wodoodporną i łatwą w utrzymaniu. Różnica w przewożeniu drobnych przedmiotów w ładowni wyposażonej w matę antypoślizgową i bez – kolosalna. Mata sprawia, że pozostawione w ładowni przedmioty, nie dają o sobie znać ani podczas hamowania, ani pokonywania zakrętów. Bez maty trudno zapomnieć, że coś jest na pace.
Obydwa modele można zamówić z napędem 4×4. Modyfikację przeprowadza Automobiles Dangel w pojazdach z silnikiem 2-litrowym i z manualną skrzynią biegów. Do wyboru są wówczas dwie różne wysokości zawieszenia (w zależności od potrzeb). Jedna z nich jest przeznaczona do użytkowania na drogach w bardzo trudnych warunkach pogodowych, a druga ma zwiększony prześwit (o 60 mm z przodu i z tyłu w porównaniu do wersji bazowej). W opcji jest również blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi.

W zasięgu wzroku
We wnętrzu można się poczuć jak w samochodzie osobowym. Różnorodne schowki pozwalają nie tylko wygodnie umieścić butelkę z wodą, ale również jest gdzie odłożyć telefon i schować tablet. Składając poduszkę oparcia środkowego miejsca, otrzymujemy stolik ze stabilną podkładką do pisania, do której można bezpiecznie zamocować np. laptop. Pod siedziskiem jest pojemny schowek.
Znajdująca się nieco wyżej niż poprzednio tablica rozdzielcza daje poczucie bezpieczeństwa. W połączeniu z wysoko umieszczonym fotelem kierowcy (o 110 mm wyżej niż w poprzedniej wersji) pozwala w pełni panować nad sytuacją na drodze. Kierowca ma wszystko w zasięgu ręki i wzroku. W wersji trzyosobowej mogą wygodnie podróżować dwie osoby. Gdyby jednak trzeba było zabrać trzecią, może być niewygodnie, szczególnie temu, komu wypadnie środkowe miejsce. Dodatkowo może to utrudnić pracę kierowcy, ponieważ drążek zmiany biegów jest tak usytuowany, że kierowca, zmieniając przełożenia, może łokciem trącać pasażera siedzącego obok. Nawet gdy to miejsce jest puste, załączanie szóstego przełożenia jest niewygodne. Przyzwyczaić trzeba się również do samego drążka, ponieważ zakończony jest dość dużym klockiem, który nie wpasowuje się dobrze w dłoń. Brakuje również podpórki dla łokcia z lewej strony.
Wersje furgon oraz z przedłużoną kabiną są wyposażone w zamontowane na stałe ograniczniki, uniemożliwiające przesuwanie się ładunku, zgodnie z obowiązującymi przepisami europejskimi ISO 27956 dotyczącymi zabezpieczenia ładunku i ochrony pasażerów przed jego przemieszczeniem. W opcji, zamiast standardowej ścianki, dostępna jest przegroda Comfort. Zapewnia ona nie tylko bezpieczeństwo pasażerów, ale gwarantuje też znacznie wyższy komfort termiczny i dźwiękowy niż tradycyjne ścianki. Ta wersja zapewnia większy zakres regulacji fotela kierowcy – o 8,5° większy kąt pochylenia oparcia i o 40 mm większy zakres regulacji wzdłużnej niż standardowa przegroda.
7-calowy tablet dotykowy umożliwia obsługę wszystkich funkcji multimedialnych, telefonu i systemu nawigacji. System nawigacji 3D, z ekranem dotykowym i dostępem do informacji w czasie rzeczywistym może być obsługiwany za pomocą funkcji poleceń głosowych.
Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest kolorowy wyświetlacz Head-Up Display, umożliwiający kierowcy skupienie uwagi na drodze i jednocześnie obserwowanie na przezroczystej płytce najistotniejszych informacji związanych z prowadzeniem auta (aktualna i zalecana prędkość, wartości zadane regulatora/ogranicznika prędkości, informacje związane z nawigacją oraz ostrzeżenia o ryzyku kolizji).


W nocy komfort prowadzenia pojazdu poprawia automatyczne przełączanie świateł drogowych i mijania w zależności od natężenia ruchu drogowego.
Top Rear Vision umożliwia przesyłanie z tylnej kamery na ekran obrazu obszaru za pojazdem w polu 180°, widzianego z góry. Dostępna jest również klasyczna kamera cofania z obrazem wyświetlanym na wewnętrznym lusterku wstecznym, a także czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Grip Control zapobiega poślizgowi kół przy ruszaniu, optymalizując skuteczność napędu zależnie od rodzaju nawierzchni.

Tańsze użytkowanie
Do wyboru jest jeden z siedmiu zespołów napędowych opartych na silnikach wysokoprężnych BlueHDi. Układ wydechowy wykorzystuje katalizator SCR umieszczony przed filtrem cząstek stałych. W pojazdach zastosowano silniki 1,6-litrowe o mocy od 95 do 115 KM oraz 2-litrowe o mocy od 120 do 180 KM. Mogą z nimi współpracować manualne skrzynie biegów o 5 lub 6 przełożeniach oraz zautomatyzowana bądź automatyczna 6-biegowe. Jednostki napędowe gwarantują oszczędne zużycie paliwa, a tym samym niższe koszty użytkowania. Pojazd w wersji Compact lub XS z najsłabszym, 95-konnym silnikiem i manualną skrzynią biegów według producenta spala 5,5 l/100 km. W zależności od silnika masa pojazdów została obniżona od 100 do 150 kg w porównaniu z poprzednią generacją. Okresy międzyprzeglądowe zaplanowano co 40 tys. km lub co dwa lata (BlueHDi 180 S&S z automatyczną skrzynią biegów EAT6: co 2 lata lub 30 tys. km).
Jumpy i Expert zostały wyposażone w szereg najnowszych technologii, które aktywnie zapobiegają kolizjom. Na pokładzie znalazł się ogranicznik prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych i zalecanych ograniczeń, Active Safety Brake, który hamuje zamiast kierowcy, aby zminimalizować skutki zderzenia, wykorzystująca fale ultradźwiękowe funkcja monitorowania martwego pola, aktywny regulator prędkości (tempomat) umożliwiający dostosowanie prędkości samochodu do prędkości poprzedzającego pojazdu, Collision Risk Alert (ostrzeżenie o ryzyku kolizji – CRA), system kontroli pasa ruchu (LDWS) oraz system monitorujący zmęczenie kierowcy.
Jumpy i Expert to wybór godny polecenia, samochód wygodny, zwrotny i funkcjonalny – cóż więcej potrzeba? Bezpieczny! Otrzymał pięć gwiazdek w testach EuroNCAP. Do naszych salonów ma trafić w lipcu.

Kto testował: Katarzyna Dziewicka

Co: Peugeot Expert i Citroën Jumpy

Gdzie: Paryż

Kiedy: 22.06.2016

Ile: 210 km

Przeczytaj również
Popularne