Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Iveco Daily - Włoch na służbie

Mocniejsze silniki pod maską, zmiany w systemach bezpieczeństwa oraz więcej udogodnień dla pasażerów – to wszystko zobaczymy w odświeżonej czwartej generacji Iveco Daily.

Daily obecnej generacji zadebiutowało w 2006 roku, przechodząc ostatnią modernizację w 2009 roku. Tym razem zmiana silników na Euro 5 okazała się dobrą okazją do przeprowadzenia drugiego faceliftingu modelu.

Wizytówka włoskiej motoryzacji
Daily to jeden z bardziej uniwersalnych dostawczaków dostępnych w Europie. Ramowa konstrukcja ułatwia budowę niezwykle różnorodnej liczby wariantów nadwoziowych. Producent deklaruje, że fabrycznie jest w stanie zbudować ok. siedmiu tysięcy kombinacji nadwozi, a ofertę tę dodatkowo uzupełniają liczne firmy oferujące specjalistyczne zabudowy. Włoski dostawczak jest dostępny w sześciu wersjach DMC od 3,2 tony aż do siedmiu ton. Maksymalne obciążenie przedniej osi może wynieść 1,5–2,5 tony, a tylnej 1,9 do 5,3 tony. Możemy zamawiać te samochody zarówno z zawieszeniem resorowym, jak i pneumatycznym. Dostawcze Iveco jest oferowane w jednym z trzech rozstawów osi i czterech długościach, a w przypadku furgonów – w trzech wariantach wysokości części użytkowej. Topowe modele mogą przewozić nawet 4,7 tony ładunku, a wersje furgon możemy zamówić w ośmiu wariantach o kubaturze przestrzeni ładunkowej od siedmiu do 17,2 m3.

Retusz nadwozia i wnętrza
Najnowsze wydanie Daily rozpoznamy po subtelnych zmianach przodu nadwozia, w którym pojawił się większy grill i zderzaki w nowym kształcie. W reflektorach zamontowano światła do jazdy dziennej, a światła przeciwmgielne mogą również doświetlać zakręty, poprawiając tym samym widoczność dla kierowcy w ciemnych zaułkach. Działa ono jednak tylko do prędkości 40 km/h. Z palety modeli jedynie warianty 4x4 nie zostały poddane faceliftingowi ze względu na niszowość produkcji.
Zmiany w Daily nie ograniczyły się jedynie do strony wizualnej, ale sięgnęły bezpieczeństwa i praktyczności kabiny. We wnętrzu kierowca może obecnie zająć lepszą pozycję za kierownicą za sprawą poszerzonego kąta, o jaki można uchylić oparcie fotela, jak i zwiększonej o 4,5 cm regulacji kierownicy. Poza wprowadzeniem nowych materiałów wykończeniowych, zmieniono kształt obudowy skrzyni biegów, dzięki czemu łatwiej jest przejść np. kierowcy przez kabinę. W bocznych drzwiach zastosowano po dwie komory na drobiazgi. Łącznie dysponujemy 15 schowkami we wnętrzu, z których największy (pod fotelem pasażera) ma sześć litrów. Dobrą robotę wykonali akustycy. Dzięki lepszemu wygłuszeniu, udało się obniżyć hałas we wnętrzu o ok. 5 dB w najbardziej typowych warunkach pracy (w zakresie 1600–2000 obr./min) w porównaniu z poprzednią wersją.
Opcjonalnie można zamówić Daily z systemem Blue&Me oraz jego rozszerzenie Blue&Me Fleet umożliwiające podstawowe zarządzanie flotą. System ten np. przekazuje nadzorcy floty aktualne informacje o zużyciu paliwa, położeniu samochodu lub też prędkości jazdy. Ułatwieniem w pracy może być nawigacja TomTom Go Live 1000, z ekranem dotykowym i systemem HD Traffic, podającym informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym.

Mocy, przybywaj
Nowe jednostki pod maską Iveco Daily to najważniejsze zmiany we włoskim dostawczaku. Producent oferuje trzy zmodernizowane jednostki, z których najmocniejsza (3-litrowy Twin Turbo) osiąga moc 205 KM i maksymalny moment obrotowy 470 Nm. To pierwszy dostawczak w segmencie, który z 4-cylindrowego silnika osiąga moc ponad 200 KM. Podstawową jednostką w nowym Daily jest silnik wysokoprężny o pojemności 2,3 litra Multijet II oferowany w trzech wariantach mocy: 106, 126 i 146 KM. Pierwsze dwie wersje mają turbosprężarki o stałej geometrii (i maksymalne momenty obrotowe 270 i 320 Nm) a najmocniejsza odmiana – o zmiennej. Wariant ten osiąga maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Identyczną moc 146 KM ma również nowa wersja 3-litrowa (z tradycyjną sprężarką), która dysponuje jednak większym maksymalnym momentem 370 Nm. Wariant ze sprężarką o zmiennej geometrii osiąga 170 KM (400 Nm). Wszystkie jednostki silnikowe wyposażono w system EGR. Silnik 2,3-litrowy wyposażono w układ start-stop oraz wskaźnik sugerujący zmianę biegu, w celu bardziej ekonomicznej jazdy (dostępny w sprzedaży od stycznia 2012 r.). W ofercie Iveco są przekładnie manualne o 5 i 6 przełożeniach oraz 6-biegowa skrzynia automatyczna Agile, umożliwiająca również sekwencyjną zmianę biegów. Gamę jednostek napędowych Daily zamykają 3-litrowy 136-konny model Bi-fuel zasilany metanem i benzyną oraz Daily z napędem elektrycznym. Ten ostatni jest teraz oferowany w szerszej liczbie wersji nadwoziowych obejmującej m.in. podwozia pod zabudowę i minibusy.

Ceny i wyposażenie
Dostawcze IVECO oferowane w trzech wersjach wyposażeniowych – Daily, Daily Plus i Daily Top. W najtańszym z nich znajdziemy właściwie tylko wspomaganie kierownicy i elektryczne szyby. W wersji Daily Plus dodatkowo montowane są np. centralny zamek, składany fotel pasażera i ogrzewane lusterka elektryczne. Najbogatszy wariant, Daily Top, zawiera m.in. klimatyzację, bardziej komfortowy fotel kierowcy, światła przeciwmgłowe czy obszerny schowek w fotelu pasażera. Dodatkowo Iveco oferuje pakiety dostosowujące pojazd do specjalistycznej działalności (m.in. Tipper Pack zawiera elementy przydatne do pracy na placach budów, a Winter Pack do pracy w zimnym i ostrym klimacie).
O bezpieczeństwo w czasie jazdy dba m.in. system ESP oraz garść innych elektronicznych rozwiązań kryjących się pod tajemniczymi skrótami. Spośród nich najciekawsze wydają się LAC, który mierzy stopień obciążenia pojazdu i rozmieszczenia ładunku, dostosowując do niego działanie pozostałych systemów. Z kolei system HFC (hydraulic fade brake control) analizuje osłabianie siły hamowania wraz z rozgrzewaniem się hamulców. Gdy ulegną one zmęczeniu, potrafi zwiększyć siłę hamowania. Użytecznym układem jest ROM zapobiegający przewróceniu pojazdu. Powszechnym rozwiązaniem w całej grupie Fiata jest już hill holder, czyli system ułatwiający ruszenie pojazdem podczas zatrzymania na wzniesieniu. Najtańsze Daily 35S11 silnikiem o mocy 106 KM kosztuje 78 000 zł netto w wersji podwozie pod zabudowę i 84 000 zł jako furgon 35S11V z kubaturą towarową 7,3 m3.

Michał Fersten marketing manager Iveco Poland

Daily jest od lat synonimem wytrzymałości i solidności, przede wszystkim w opinii naszych klientów, którzy doceniają ramową konstrukcję tego samochodu i pracują z nim na co dzień. Kolejna generacja Daily potwierdza czołową pozycję tego modelu w swoim segmencie. Żaden z konkurentów nie jest w stanie dorównać parametrami Daily. Tylko Daily jest dostępny z dopuszczalną masą całkowitą do 7 t, jest w stanie przewozić ładunek do 4,7 t, można go zamówić w ponad 7 tys. konfiguracji, jest dostępny z silnikiem 4-cylindrowym o mocy ponad 200 KM i momencie obrotowym 470 Nm. Do tego dochodzi ograniczenie o 10% zużycia paliwa w wypadku najbardziej ekonomicznej wersji silnikowej z systemem start & stop.
Nieprzypadkowo w kampanii wprowadzającej na rynek kolejną generację Daily posługujemy się logo Supermana. Znak ten jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych symboli na świecie. I jak Daily symbolizuje siłę, wytrzymałość, możliwość dokonania rzeczy niemożliwych dla innych, ale także poszanowanie dla innych, w tym wypadku dla ludzi i środowiska. Daily jest po prostu supersamochodem dla superkierowcy.


Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Iveco Daily

Gdzie: Turyn

Kiedy: 23 IX 2011

Ile: 200 km

Przeczytaj również
Popularne