Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Fiat Proffesional - Siła różnorodności

Odświeżone Ducato z silnikami Euro 5 oraz pikap Work Up zbudowany na bazie Doblo stanowią nowy oręż Fiata w walce o przebudzony z letargu krajowy rynek samochodów dostawczych. Oczkiem w głowie włoskiej marki stają się pojazdy specjalistyczne, których sprzedaż rośnie szybciej niż fabrycznych nadwozi.

Krajowy lider segmentu LCV – Fiat – stara się skorzystać z poprawy prosperity na rynku, poszerzając gamę modelową o nowe warianty i promując firmy oferujące specjalistyczne zabudowy. Ta ostatnia grupa jest też najszybciej przyrastającym segmentem pojazdów użytkowych. W zeszłym roku ogólny wzrost sprzedaży w segmencie LCV w Polsce wyniósł ok. 27%, a sprzedaż pojazdów zabudowanych w specjalistycznych warsztatach wzrosła o 35%. Mimo wyraźnego trendu, nadal daleko nam do rynków zachodnioeuropejskich, gdzie ok. 75% samochodów dostawczych, opuszczających bramy fabryk, trafia następnie do niezliczonych firm zabudowujących na ostateczny montaż. Dodajmy, że jeszcze sześć lat temu było dziewięć krajowych firm zabudowujących, które miały autoryzację Fiata i po zabudowie utrzymywały gwarancję producenta. Obecnie jest ich 34.

Nowe serca Ducato
Jednym z najpopularniejszych modeli poddawanych zabudowom jest Fiat Ducato, który przeszedł ostatnio ważne modyfikacje. Podstawową zmianą w odświeżonym Ducato trzeciej generacji jest wprowadzenie nowej gamy silników wysokoprężnych Euro 5 z rodziny Multijet II. Najmniejszą jednostką jest obecnie 2-litrowy motor o mocy 115 KM (280 Nm), który zastąpił silnik 2,2 litra Euro 4 o mocy 100 KM (250 Nm). W miejsce jednostki 2,3 litra o mocy 120 KM (320 Nm) weszły do oferty dwa warianty, które z tej samej pojemności osiągają moc 130 i 148 KM (i maksymalny moment obrotowy odpowiednio 320 Nm i 350 Nm). Najmocniejszym silnikiem pod maską Ducato jest 3-litrowy diesel o mocy 177 KM i 400 Nm momentu obrotowego (wariant Euro 4 dysponował 157 KM i 400 Nm). Producent deklaruje, że udało się nawet o kilkanaście procent zmniejszyć zużycie paliwa w tych jednostkach za sprawą m.in. zastosowania systemu start-stop oraz wskaźnika optymalnej zmiany przełożeń w zestawie zegarów. Do obniżenia kosztów ma się również przyczynić wydłużenie przebiegów międzyprzeglądowych do 48 tys. km. Kierowca nie musi też wymieniać oleju silnikowego,co stałą określoną liczbę kilometrów, ponieważ o jego degradacji i potrzebie wymiany jest zawiadamiany zapaleniem się specjalnej kontrolki w zestawie zegarów.

Istotną nowinką w zakresie bezpieczeństwa jest wprowadzenie w Ducato systemu Traction+, który służy zwiększeniu przyczepności samochodu na trudnych i śliskich nawierzchniach. System można włączyć przy użyciu klawisza na desce rozdzielczej i pozostaje on aktywny do prędkości 30 km/h. Zmiany w kabinie kierowcy Ducato są kosmetyczne i ograniczyły się np. do wprowadzenia w najtańszej wersji elementów chromowanych (sterowania klimatyzacją, dźwigni zmiany biegów, wlotu powietrza). Producent daje możliwość zamówienia najnowszej generacji systemu Blue&Me–TomTom LIVE, z ekranem dotykowym i funkcją HD Traffic, informująca w czasie rzeczywistym, np. o korkach. Niestety, korzystanie z tej usługi jest bezpłatne tylko przez pierwszy rok. Ciekawym rozwiązaniem, która może się okazać przydatna dla zarządców flot, jest aplikacja eco drive. Analizuje ona dane z podróży, takie jak średnie spalanie, długość trasy oraz wpływ obciążenia na wydajność pojazdu, udzielając wskazówek odnośnie bardziej ekonomicznego stylu jazdy. Dane zbierane przez nią mogą być przetworzone i zarchiwizowane przy użyciu systemu eco drive fleet dostępnego na stronie internetowej.

Pikap z prawdziwego zdarzenia
Interesującą nowością w ofercie Fiata jest model Doblo Work Up. To jedyny lekki pikap na polskim rynku, który ma zabudowę skrzyniową. Zapewnia przy tym znacznie lepsze możliwości przewozowe niż jedyne oferowane obecnie w Polsce małe pikapy, czyli Dacia Logan Pick-up i Fiat Strada. Wariant Work-Up powstał w oparciu o wersję podwozia pod zabudowę z długim rozstawem osi. Za dwuosobową kabiną zamontowano ustawną skrzynię ładunkową o rozmiarach 230x182 cm. Jej powierzchnia ładunkowa wynosi ok.4 m2 i pozwala przewieść trzy europalety. Dostęp do ładowni, znajdujacej się na wysokości 90 cm, jest możliwy z trzech stron, dzięki niezależnie opuszczanym aluminiowym burtom, których nośność wynosi 300 kg. Płaska powierzchnia skrzyni wykonana jest ze stali pokrytej wykładziną antypoślizgową. Aby umocować ładunki zamontowano na jej krawędziach sześć chowanych uchwytów, do których można zaczepić pasy mocujące. Ładowność samochodu sięga jednej tony, a maksymalny nacisk na tylną oś może wynieść 1450 kg. Producent zadbał o funkcjonalne detale części ładunkowej. Na każdej burcie zamontowano składany stopień, ułatwiający wejście na pakę, a dodatkowe dwa stopnie znajdziemy po bokach nadwozia. Poza tym burty mają specjalne wgłębienia umożliwiające zaczepienie uchwytów. Z tyłu, pod skrzynią, wygospodarowano podłużny zamykany na klucz schowek, w którym zmieścimy np. saperkę. Do tego kabinę pasażerską osłania rama z kratownicą, przy której znajdują się słupki ułatwiające mocowanie dłuższych przedmiotów. Pod maską Doblo Work Up stosowane są trzy jednostki Multijet do wyboru: 1.3/90 KM, 1.6/105 KM oraz 2.0/135 KM.
Pikap Fiata znajdzie zastosowanie w firmach specjalistycznych, budowlanych, komunalnych, jak i usługowych (szklarze), jednak pozostanie pojazdem niszowym za sprawą wysokich cen, które można wytłumaczyć głównie brakiem bezpośredniej konkurencji. Za włosko-tureckiego pikapa przyjdzie nabywcy zapłacić od 62 300 zł netto za wariant z najmniejszym motorem. Model w jednostką 1.6 kosztuje od 66 350 zł, a najmocniejsza wersja to wydatek co najmniej 73 300 zł.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Fiat Ducato i Doblo Work Up

Gdzie: Katowice

Kiedy: 9 IX 2011

Ile: 0 km

Przeczytaj również
Popularne