Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 2

Audi A5 - Sportowa elegancja

W roku 2007 Audi stworzyło auto, które dla wielu osób stało się ikoną stylu. Dzięki eleganckiemu i dynamicznemu nadwoziu, model A5 zyskał liczne grono fanów. Również w Polsce auto zostało dobrze przyjęte. Pierwsza generacja A5 znalazła ponad 300 tysięcy nabywców na całym świecie. Po dziewięciu latach od premiery producent z Inglostadt postanowił zaprezentować nową generację tego samochodu.

Adam Dziedziński 

W prywatnym rankingu najładniejszych aut o nadwoziu coupe, jest jeden model, który już jakiś czas temu skradł moje serce. Zauroczenie to wydawało się trwać wiecznie, do momentu, w którym nie zobaczyłem nowego wcielenia Audi A5 Coupe. Zdecydowanie muszę stwierdzić, że jest to jedno z ładniejszych aut sportowych klasy grand tourer, obecnych na polskim rynku.

Wyostrzony wygląd

Jak w przypadku większości nowych modeli, A5 w porównaniu do poprzednika przeszło kurację odchudzającą. Inżynierowie Audi zredukowali wagę samochodu aż o 60 kg. Taki wynik udało się uzyskać dzięki zastosowaniu nowych materiałów oraz lekkiej konstrukcji bazującej na platformie Audi A4 (MBL Evo). Producent chwali się również właściwościami aerodynamicznymi (współczynnik oporu powietrza cw 0,25), które na tle konkurencji, m.in. BMW serii 4 czy Mercedes C Coupe, stawiają samochód na czele segmentu.
Walter Maria de Silva, legendarny projektant samochodowy, pracujący m.in. dla grupy VW, o pierwszej generacji modelu A5 powiedział, że to najładniejszy samochód, jaki kiedykolwiek zaprojektował. Styliści przy projektowaniu następcy mieli zatem dosyć wysoko postawioną poprzeczkę. Czy udało im się sprostać zadaniu? Moim zdaniem zdecydowanie tak. Nowe Audi A5 Coupe wygląda nowocześnie i świeżo. Karoseria zyskała bardziej masywny, wyrazisty kształt, równocześnie kontynuując elegancki i sportowy charakter wyznaczony przez poprzednika.

Precyzyjne wykończenie

Doskonała jakość i optymalna funkcjonalność, tak w skrócie mógłbym opisać wnętrze nowego A5 Coupé. Nowa deska rozdzielcza, podobna do tej znanej z modelu A4, wyróżnia się precyzyjnym wykończeniem i szeregiem nowoczesnych rozwiązań. Pierwsza rzecz, na którą zwróciłem uwagę w testowanym egzemplarzu, to Audi Virtual Cockpit. Duży monitor TFT o przekątnej 12,3 cala jest alternatywą dla tradycyjnych analogowych, okrągłych zegarów. Jego zaletą jest duży komfort obsługi oraz różne opcje widoków i możliwość indywidualizacji wyświetlanych informacji. Za jego pomocą kierowca ma dostęp m.in. do szczegółowej nawigacji, animacji systemu infotainment czy usługi connect. Obsługa dzięki wielofunkcyjnej kierownicy, którą w wykonaniu Audi uważam za wzór do naśladowania, jest bardzo intuicyjna. Dodatkowo na pokładzie znajdziemy także nowy 8,3-calowy ekran systemu Audi MMI, służący do obsługi wszystkich multimediów. Wyglądający jak nowoczesny tablet, na stale wbudowany w centralną część deski rozdzielczej, obsługiwany jest poprzez pokrętło znajdujące się na tunelu środkowym. System multimedialny oferuje m.in. możliwość głosowego sterowania smartfonem, dzięki czemu bez odrywania rąk od kierownicy możemy wysłać esemesa bądź wiadomość e-mail.

Przewaga dzięki technice

Audi w kolejnych modelach konsekwetnie wprowadza systemy przybliżające ich auta do autonomicznej jazdy. Chociaż osobiście sądzę, że wizja autonomicznych aut podważa sens kierowcy, a co za tym idzie czerpania przyjemności z prowadzenia samochodu, to takie rozwiązania jak adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami czy systemy wspierające kierowcę, niewątpliwie mają realny wpływ na poprawę naszego bezpieczeństwa podczas jazdy. W nowym A5 lista takich wynalazków jest bardzo długa. Na pokładzie znajdziemy m.in. system asystenta do jazdy w korku, zmiany pasa ruchu, skręcania w lewo czy w końcu asytenta manewru omijania. To ostatnie rozwiązanie uaktywnia się, gdy samochód musi objechać przeszkodę, by uniknąć wypadku. W ułamkach sekundy system analizuje obrazy z kamery i sygnały płynące z czujników radarowych, obliczając optymalny tor omijania, uwzględniając przy tym odstęp, szerokość i przesunięcie pojazdu przed nami.

Wydajniej i oszczędniej

Pod maską nowego Audi A5 Coupe znajdują się odświeżone silniki benzynowe TFSI i wysokoprężne TDI o mocy od 150 do 286 KM. Co ciekawe, w porównaniu do poprzedniej generacji, zmodernizowane silniki oferują o 17% większe osiągi i redukują zużycie paliwa nawet do 22%. Wśród jednostek napędowych do wyboru mamy cztery silniki benzynowe oraz trzy diesle. Najsłabsza wersja to motor 1.4 TFSI z napędem na przednią oś. Zaraz po niej znajduje się 2-litrowy silnik benzynowy o mocy odpowiednio 190 i 252 KM. W przypadku mocniejszej odmiany, możemy już zdecydować się na napęd quattro. Najmocniejszy silnik znajdziemy w usportowionej wersji S5.
To 3-litrowy motor TFSI o mocy 354 KM, który do setki przyspiesza w 4,7 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 250 km/h. Wśród jednostek wysokoprężnych znajdziemy 2.0 TDI o mocy 190 KM.
Tę jednostkę cechuje wyjątkowo niskie zapotrzebowanie na paliwo. Według producenta, w cyklu średnim zużywa 4,5 litra na 100 km. Ofertę uzupełnia 218-konny 3.0 TDI i jego mocniejsza wersja o mocy 286 KM.

Wrażenia z pierwszej jazdy

Podczas polskiej prezentacji, która miała miejsce w miejscowości Polanica-Zdrój, miałem okazję przetestować wersję z dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 252 KM oraz napędem quattro. Muszę przyznać, że nawet pośród krętych dróg Kotliny Kłodzkiej i pomimo niesprzyjających warunków pogodowych, auto prowadziło się bardzo precyzyjnie i przewidywalnie. Deklarowanego przez producenta spalania na poziomie 6,2 litra w cyklu mieszanym nie udało mi się uzyskać, jednak wynik 8,9 litra benzyny przy raczej dynamicznej jeździe jest całkiem akceptowalny. Wykończenie wnętrza oraz dbałość o szczegóły w nowym A5 to absolutna pierwsza liga. Samochód mogę również pochwalić za wyciszenie kabiny. Testowany egzemplarz kosztował 302,54 tys. zł netto i wyposażony był w dodatkowe opcje, takie jak m.in.: Audi Virtual Cocpit, najbardziej rozbudowaną wersję systemu multi-
medialnego MMI NavigationPlus czy pakiet sportowy S-Line. Ceny Audi A5 w wersji Coupe rozpoczynają się od 159,9 tys. zł netto. W ofercie leasingowej Audi Perfect Lease, wersję z silnikiem 1,4 TFSI 150 KM, przedsiębiorca może mieć już od 1599 zł netto miesięcznie.

 

Kto testował: Adam Dziedziński

Co: Audi A5 Coupe 2.0 TFSI

Gdzie: Polanica-Zdrój

Kiedy: 16–17.11.2016

Ile: 150 km

Design, właściwości jezdne, wysoka jakość wykończenia.

Brak opcji quattro w słabszych jednostkach napędowych.

Przeczytaj również
Popularne