Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
UTA

Śrubowanie standardów

Audi A3 po raz kolejny śrubuje standardy w wymiarze zastosowanych zaawansowanych systemów, ale nie tylko to czyni go atrakcyjnym w segmencie samochodów kompaktowych. Niemiecki kompakt jest niewiele droższy od poprzednika, a biorąc pod uwagę znaczny wzrost cen wielu konkurentów, stał się atrakcyjniejszą ofertą także w zestawieniu z modelami marek popularnych.

Wejście Audi do segmentu C w 1996 roku okazało się jednym z najlepszych posunięć marki w ostatnich dekadach. Audi A3 pierwszej generacji (1996–2003) sprzedało się w liczbie 880 tys., jego następca trafił już do 1,8 mln klientów. Łącznie wraz z trzecią odchodzącą generacją Audi dostarczyło nabywcom ponad 3,8 mln kompaktowych A-trójek.

Hatchback i sedan

Czwarta generacja Audi A3 debiutuje w wersji hatchback nazywanej Sportback oraz sedan określanym przez Audi A3 Limousine. Model zyskał więcej sportowego sznytu dzięki m.in. mocniej nakreślonym nadkolom, stał się bardziej przysadzisty i optycznie znacznie szerszy. Hatchback jest 3,3 cm dłuższy, 3 cm szerszy od poprzednika, zachowując ten sam rozstaw osi. Wersji sedan przybyło 4 cm długości, 2,4 cm szerokości, ale też 0,9 cm wysokości. Podwozie nowej generacji obudowano panelami aerodynamicznymi. Osłonięto nawet wahacze z układem wydechowym. Za osłoną chłodnicy umieszczono aktywne żaluzje, sterujące dostępem powietrza do silnika. Producent cofnął lusterko, by powietrze w łagodniejszy sposób je opływało, a woda w czasie deszczu nie jest odprowadzana na boczną szybę. Audi A3 w efekcie tych zmian ma znacznie niższy współczynnik oporu powietrza Cx, który wynosi 0,28 (0,32 w poprzedniku) w wersji Sportback i 0,25 w sedanie.

Bardziej multimedialnie

W najnowszym wydaniu A-trójki możemy wybierać pośród trzech zewnętrznych linii wyposażeniowych: basic, advanced i S line, które można dowolnie łączyć z jednym z trzech pakietów wnętrza. W Polsce największym wzięciem cieszy się linia S Line.

Za kierownicą siedzi się niżej niż w dotychczasowej generacji, a równocześnie deska rozdzielcza umieszczona jest nieco wyżej. Fotele są lepiej wyprofilowane i zbliżone do tego co oferowały modele RS. Producent chwali się, że tapicerka foteli wykonywana jest z materiałów z recyclingu, a konkretnie z 45 butelek PET na jeden fotel.

Wrażenia z jazdy Audi A3 są podobne do tych, jakie znamy z modelu wcześniejszej generacji. Nie jest to wada, gdyż pod względem prowadzenia, właściwości jezdnych i komfortu tłumienia nierówności Audi A3 był wzorem w segmencie.

Jak można było się spodziewać, do nowego Audi A3 obficie trafiły technologie znane z wyższych segmentów. Kabina stała się bardziej multimedialna. Za wieńcem kierownicy osadzono seryjny cyfrowy kokpit. Możliwości indywidualizacji są całkiem spore. Wygląd wirtualnego kokpitu za kierownicą, o przekątnej od 10,25 cala do 12,3 cala zależnie od wersji, możemy konfigurować, a oświetlenie ambiente umożliwia wybór jednego z 30 kolorów podświetlenia wnętrza. Head up display, wyświetlający m.in. dane nawigacji, znajduje się na przedniej szybie, a nie szklanej szybce wysuwanej z obudowy zegarów. Środkowa konsola jest o kilka stopni przesunięta w stronę kierowcy. Osadzony na niej ekran jest dotykowy, o przekątnej 10,1 cala, nie jest haptyczny jak np. w modelu A6. Obsługuje się go w podobny sposób jak w smartfonach, ma nawet przyciski i ikonki do złudzenia przypominające te, jakie znamy z urządzeń przenośnych. Liczba dostępnych informacji poprzez ekran i możliwości ustawień są bardzo rozbudowane. Bezpieczniej jest zapoznawać się z nimi podczas postoju. Na szczęście nie zrezygnowano ze wszystkich przycisków fizycznych, np. ostał się przycisk zamykania obiegu powietrza. W nowym A3 dysponujemy wygodnym panelem 2-strefowej klimatyzacji w standardzie, ale opcją jest nawet klimatyzacja trójstrefowa, która jest nowością w segmencie. Uwagę zwraca niewielka dźwignia zmiany biegów skrzyni S-Tronic, która prezentuje się doskonale pod względem estetycznym i sprawdza w wymiarze praktycznym.

 

Kabina stała się bardziej multimedialna i czystsza w formie. Na szczęście nie przesadzono z zastępowaniem obsługi wszystkiego panelami dotykowymi. Zniknął przycisk Auto Hold. Możemy wybrać tę funkcję na stałe w ustawieniach systemu multimedialnego MMI.

Jest wybór

Podstawową jednostką benzynową jest litrowy, 3-cylindrowy silnik 30 TFSI o mocy 110 KM (200 Nm), ale to nie ona jest najchętniej wybierana przez klientów. Częściej z salonu wyjeżdża wersja 35 TFSI, z 4-cylindrowym 1,5-litrowym silnikiem o mocy 150 KM (250 Nm) i funkcją odłączania cylindrów. Jeszcze ciekawszy jest wariant z miękką hybrydą (mHEV) z instalacją 48V, którą dostaniemy zawsze ze skrzynią automatyczną S-Tronic. Akumulator litowo-jonowy, umieszczony pod fotelem kierowcy, służy do magazynowania energii i doprowadzania jej z powrotem do alternatora i rozrusznika w celu błyskawicznego włączania pojazdu. Proces ten jeszcze bardziej usprawnia kamera, która obserwując pojazdy przed nami, daje znać systemom wyraźnie wcześniej, że mają przygotować pojazd do ruszenia, napędzając silnik do prędkości biegu jałowego, nim zdąży zareagować kierowca. Tak zwana faza boost, czyli wzmocnienie silnika spalinowego przez elektryczny moment obrotowy 50 Nm, ma miejsce w zakresie 0–20 km/h. System potrafi wygaszać silnik np. podczas jazdy z prędkością poniżej 22 km/h i dojeżdżaniu do skrzyżowania lub podczas szybkiej jazdy autostradą. Zainteresowaniem przedsiębiorców cieszą się diesle: 30 TDI (2.0 l o mocy 116 KM/310 Nm) oraz 35 TDI (2.0 l o mocy 150 KM/360 Nm). Wisienką na torcie jest wersja S3 quattro z 2-litrową jednostką benzynową o mocy 310 KM/400 Nm.

Wrażenia z jazdy Audi A3 są podobne do tych, jakie znamy z modelu wcześniejszej generacji. Nie jest to wada, gdyż pod względem prowadzenia, właściwości jezdnych i komfortu tłumienia nierówności Audi A3 był wzorem w segmencie. Warto dodać, że rodzaj zawieszenia jest zależny od mocy silnika. Wszystkie warianty o mocy poniżej 150 KM mają montowaną z tyłu belkę skrętną, a mocniejsze warianty – układ wielowahaczowy. Producent daje możliwość zamówienia tego modelu ze sportowym zawieszeniem (prześwit jest wówczas obniżony o 1,5 cm) i amortyzatorami z regulowaną siłą tłumienia. W wybranych montowany jest system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. W opcji dostępny jest progresywny układ kierowniczy.

Zestaw systemów asystujących jest, tradycyjnie, niezwykle rozbudowany. Obniżenie zużycia paliwa pozwoli uzyskać asystent wydajności. Nowinką jest asystent wysiadania ostrzegający pasażerów o innych obiektach, przemieszczających się od tyłu w naszym kierunku, w momencie otwierania drzwi. Samochód ma możliwość automatycznego zatrzymania się, gdy brak reakcji kierowcy i nietrzymania rąk na kierownicy. Po 15 sekundach zaczyna go ostrzegać o tej konieczności, a jeśli on nie zareaguje po kolejnych ośmiu zaczyna hamowanie pojazdu aż do zatrzymania. Następnie włącza się klakson informujący innych użytkowników drogi o tym zdarzeniu.

Ceny atrakcyjniejsze

Wzrost cen modelu A3 w porównaniu z poprzednikiem jest niewielki, sięgając od 1 tys. do 8 tys. zł. Biorąc pod uwagę drastyczny wzrost cen modeli marek wolumenowych, oferta niemieckiej marki stała się na ich tle bardziej atrakcyjna. Za podstawową wersję A3 Sportback z 3-cylindrowym silnikiem trzeba zapłacić 99,7 tys. zł, a za model 150-konny – od 109,9 tys. zł. Ceny diesli zaczynają się od 114,9 tys. zł. Producent kusi ciekawymi pakietami promocyjnymi. Wchodzące w ich skład elementy, gdyby były zamawiane oddzielnie, kosztowałyby dwukrotnie więcej. Importer komunikuje ceny oferowanych modeli głównie ratą leasingu. Na przykład w przypadku modelu bazowego przy zerowej wpłacie wartości rata wyniesie 884 zł netto miesięcznie przez trzy lata. Przesiadka do modelu premium z samochodu marki popularnej jeszcze nigdy nie była dla przedsiębiorców tak łatwa.

Audi A3 Sportback 35 TFSI

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm

4343/1816/1449/2636

Masa własna/dopuszczalna w kg

1320/1870

Średnica zawracania między kraweżnikami w m

11,1

Pojemność bagażnika w l

380 / 1200

Silnik

1.5 TFSI o mocy 150 KM

Maksymalny moment obr. w Nm

250/1500-3500

Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h

8,4

Prędkość maksymalna w km/h

224

Średnie zużycie paliwa na 100 km wg WLTP

5,7

Wartość RV wg Info-Ekspert (3 l/90 tys. km)

55,6

Cena w zł od

109 900

 

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Audi A3 Sportback 35 TFSI

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 9.07.2020

Ile: 200 km

Przyjemność prowadzenia, jakość wykończenia wnętrza, rozbudowane systemy wsparcia, osiągi, zużycie paliwa.

Niewielkie schowki, drogie opcje (poza pakietami).

Przeczytaj również
Popularne