Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
LEVC

Poprawianie dobrego - Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G SkyPrestige i-AWD

Kompaktowy SUV Mazdy – CX-5 – w najnowszym wydaniu udowadnia, że nadal jest w świetnej formie. Wpłynęły na nią niewątpliwie ostatnie zmiany w zakresie multimediów oraz układów napędowych.

Pierwsza generacja modelu CX-5 pojawiła się w ofercie Mazdy w 2012 roku. Był to pierwszy model japońskiej marki zaprojektowanym zgodnie z filozofią Kodo oraz pierwszym, w którym zastosowano w silnikach technologię Skyactiv. Druga, obecna, generacja Mazdy CX-5 zawitała do salonów w 2017 roku. W tym modelu jedną z nowinek był G-Vectoring Control, czyli rozwiązanie, w którym moment obrotowy jest rozprowadzany na koła podczas jazdy w zakrętach w taki sposób, aby poprawić przyczepność samochodu, w szczególności na śliskich nawierzchniach. W ciągu dziewięciu lat Mazda zbudowała prawie 3,3 mln szt. dwóch generacji modelu CX-5, z czego w Europie sprzedano ok. 500 tys. szt., a w Polsce 18 tys. szt. Ogółem model ten stanowił czwartą część globalnej sprzedaży marki.

W odmłodzonym CX-5 próżno szukać zmian w nadwoziu, co nie dziwi, bo model prezentuje się nadal nowocześnie i zachęcająco. Wnętrze co prawda nie urzeka wyglądem jak nadwozie, ale za to pod względem ergonomii oraz jakości materiałów góruje nad wieloma rywalami. Na środku deski rozdzielczej w wyższych wersjach pojawił się wyświetlacz panoramiczny 10,25 cala w proporcjach 8:3, wyposażony w nowe menu oraz szybszy procesor. Na nim wyświetlany jest lepszy niż dotychczas obraz z kamer. Zrezygnowano z atawistycznej zmieniarki płyt CD. Ekran nie jest już dotykowy, a cała obsługa odbywa się poprzez pokrętło między fotelami. Seryjnym rozwiązaniem w Maździe stało się radio cyfrowe DAB+. Sprawdzanie statusu samochodu może już odbywać się poprzez aplikację

MyMazda. Pozwala ona m.in. na zlokalizowanie samochodu, sprawdzenie poziomu paliwa czy zdalne wgranie koordynat do nawigacji.

Gama silnikowa została w Polsce ograniczona do wolnossących wersji benzynowych, gdyż diesle stanowiły do niedawna zaledwie kilka procent sprzedaży. Możemy wybrać pomiędzy modelem z 2-litrową jednostką Skyactiv-G 2.0 o mocy 165 KM (213 Nm przy 4000 obr./min) lub też 2,5-litrową Skyaciv-G 2.5 o mocy 194 KM (258 Nm od 4000 obr./min). W mniejszym silniku pojawiła się możliwość dezaktywacji dwóch cylindrów, gdy silnik pracuje pod niskim obciążeniem. Rozwiązanie to już wcześniej stosowano w silniku 2,5-litrowym. Obie wersje dostępne są zarówno z napędem na przednią oś, jak i cztery koła. W przypadku słabszego silnika w gamie znajdziemy mechaniczną skrzynię biegów oraz 6-stopniowy automat. Większa jednostka współpracuje tylko z automatem. Inżynierowie Mazdy zmienili nieco ustawienia automatycznej skrzyni biegów, dzięki czemu zmiana przełożeń odbywa się teraz szybciej i przy wyższych obrotach. Producent chwali się znaczącym obniżeniem zużycia paliwa, które może sięgnąć 1,3 l/100 km. Bardziej spontanicznie niż przed modernizacją model CX-5 reaguje na naciśnięcie pedału gazu.

Mazda oferowana jest dwóch wersjach wyposażenia SkyJoy, w cenie od 118 900 zł, oraz SkyPrestige (135 900 zł). W pierwszej z nich na pokładzie już znajdziemy tempomat adaptacyjny, system monitorowania martwego pola oraz monitorowania przestrzeni przed autem. Po zamówieniu pakietu Plus (8 tys. zł), otrzymamy dodatkowo m.in. ogrzewane siedzenia i kierownicę oraz większy ekran multimediów. Pakiet SkyPrestige jest jedynym dostępnym dla modelu 2,5-litrowego (ceny od 162 900 zł). Topowe warianty CX-5 nie przekraczają kwoty 200 tys. zł. W salonach pojawia się też wersja na 100-lecie Mazdy – 100th Anniversary, z białym nadwoziem i burgundowym wnętrzem. Jest ona inspirowana kolorystyką modelu R360 Coupe z 1960 roku. Wariant ten wyróżnia również m.in. logo wytłoczonym na zagłówkach, tapicerką nappa oraz specjalnymi emblematami na błotnikach.

Mazda CX-5

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm

4550/1840/1680/2700

Masa własna/masa dopuszczalna w kg

1512/2070

Średnica zawracania między krawężnikami w m

11,2

Prześwit w cm

18,5

Maks. masa przyczepy hamowanej/niehamowanej w kg

2000/750

Pojemność bagażnika w l

506/1620

Silnik/maksymalny moment obr. przy obr./min.

2.5 Skyactiv-G/258/4000

Prędkość maksymalna w km/h

195

Przyśpieszenie 0-100 km/h w s.

8,9

Śred. zużycie paliwa (test) miasto/autostrada/trasa 90 km/h

9/8,4/6,8

Cena w zł wersji podstawowej 2.0 SkyJoy

118 900

Cena w zł wersji testowanej 2.5 SkyPrestige

178 900

Kto testował: Przeysław Dobrosławski

Co: Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G SkyPrestige i-AWD

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 5.03.2021

Ile: 100 km

Atrakcyjny wygląd, praktyczność wnętrza, jakość wykończenia, prowadzenie.

Relatywnie wysokie ceny.

Przeczytaj również
Popularne