Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FMT

Pomyślany na nowo

Pomyślany na nowo

Pierwsza generacja Opla Zafiry pojawiła się na rynku dokładnie 20 lat temu, ale w tym roku wraz z odejściem modelu trzeciej generacji kończy się jego kariera jako klasycznego kompaktowego minivana, a zaczyna się jako segment większego osobowego vana.

Kompaktowe minivany wymierają jeden po drugim, ustępując miejsca rozpychającym się na rynku terenowo-rekreacyjnym młodzieniaszkom. W ostatnich czterech latach ich sprzedaż w Europie skurczyła się aż o 59% (sprzedaż spadła o 314 tys. pojazdów w zestawieniu ze stanem sprzed czterech lat). Zatem inwestycja w budowę kolejnej kompaktowej Zafiry byłaby najprawdopodobniej nierentowna. W zasadzie Opel mógłby ten model wykreślić z gamy, gdyby nie bogate portfolio innych modeli Grupy PSA. W tym samym czasie kiedy upadał segment minivanów znacząco rosła sprzedaż osobowych vanów i minibusów segmentu D. Na europejskie drogi wyjechało przed rokiem aż o 54% więcej (+100 tys. szt.) takich pojazdów niż pięć lat temu, a prognozuje się, że dynamika ta ma być zachowana w kolejnych latach. Zdecydowano się zatem na wprowadzenie pod dobrze znaną nazwą Zafira osobowego vana, będącego bliźniaczą konstrukcją z produkowanymi od trzech lat modelami Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller oraz Toyota Proace Verso.


Większy, szerszy, wyższy

Zafira Life różni się od swoich bliźniaków przede wszystkim kształtem osłony chłodnicy oraz innymi oznaczeniami na kierownicy i nadwoziu. Model ten jest dostępny w trzech wersjach o różnych długościach: Compact – 4,60 m, Long – 4,95 m oraz Extra Long – 5,30 m. Tylko najkrótsza wersja Zafiry Life jest zbliżona wymiarami do przechodzącej do historii kompaktowej Zafiry Tourer, ale i tak różnią się one znacząco. Druga wersja długościowa powstała poprzez wydłużenie rozstawu osi o 35 cm (327 cm), a trzecia poprzez wydłużenie zwisu tylnego o kolejne 35 cm. Nowy model w rozmiarze Compact jest 6 cm krótszy od Zafiry Tourer (460 cm), aż 21,5 cm wyższy (190 cm) i ma 17 cm większy rozstaw osi (293 cm). Co ciekawe topowe wersje modelu Zafira Life Compact mają masę własną bardzo zbliżoną do znacznie mniejszego przecież poprzednika (ok. 1,85 tony).

Obszerne wnętrze

Zza kółka docenimy dobrą widoczność w każdym kierunku, zwłaszcza przy manewrowaniu w wąskich uliczkach czy przy skręcaniu w mieście. Dodatkowym wsparciem mogą być czujniki i kamera cofania, której obraz jest wyświetlany w lusterku wstecznym lub na 7-calowym ekranie systemu multimedialnego. Samochód można zamówić np. ze sterowaniem głosowym i nawigacją z modułem łączności sieciowej, co pozwala m.in. na otrzymywanie danych o ruchu drogowym i pogodzie w czasie rzeczywistym. Możemy korzystać też z funkcji Mirrorlink.



Deska rozdzielcza Opla jest czytelna i uporządkowana. Przydałyby się przyjemniejsze w dotyku materiały, gdyż dominują tu twarde i szare plastiki. Liczylibyśmy na bardziej przemyślane schowki i wygodne mocowanie lub schowek na smartfon. Na polskim rynku oferowane są cztery wersje wyposażenia – Business i Business VIP, skierowane do przedsiębiorców, oraz bardziej rodzinne odmiany Family i Family Elite. Różnią się one m.in. konfiguracją foteli we wnętrzu. Nawet najkrótszy wariant ma szerokie możliwości aranżacyjne, gdyż możemy go zamówić w wersji 5-osobowej, ale też 9-osobowej. We wszystkich wersjach Zafiry Life Opel oferuje więc skórzane fotele zamontowane w aluminiowych prowadnicach, umożliwiających pełną regulację. Na przykład wersja VIP jest standardowo z sześcioma indywidualnymi fotelami w trzech rzędach. W każdym z nich mamy dostęp do gniazdek elektrycznych. Samochód wyposażony jest również w elektrycznie sterowane drzwi przesuwne, które można zdalnie otwierać za pomocą ruchu stopy. W wersji Family kontrolę nad siedzącymi w tylnych rzędach dziećmi ułatwia lusterko umieszczone przy lusterku wstecznym. Na jeszcze wyższy komfort możemy liczyć w wariancie Family Elite wyposażonym w podgrzewane przednie fotele z funkcją masażu oraz elektrycznym sterowaniem. Opcją w Zafirze Life są indywidualne fotele w drugim rzędzie z możliwością ustawienia tyłem do kierunku jazdy. Wystarczy jeszcze zamówić przesuwny stolik mocowany do szyn pomiędzy drugim i trzecim rzędem foteli, a stworzymy ciekawą rodzinną lub biznesową salonkę. W wersji Compact, po złożeniu i wyjęciu foteli za pierwszym rzędem możemy przewieźć 3600 litrów bagażu. W najdłuższej wersji mamy już do dyspozycji 4500 litrów. Po złożeniu oparcia fotela pasażera z przodu mamy możliwość przewożenia przedmiotów o długości do 3,5 metra.

Na razie tylko diesle

Zafira Life jest oferowana wyłącznie z silnikami Diesla. W gamie znajdują się jednostki 1.5 CDTI o mocy 102 KM (270 Nm przy 1600 obr./min.) oraz 120 KM (300 Nm przy 1750 obr./min.), a także 2-litrowy diesel o mocach: 150 KM (370 Nm przy 2000 obr./min.) oraz 177 KM (400 Nm przy 2000 obr./min.). Pierwsze trzy jednostki przenoszą moment obrotowy na przednie koła poprzez 6-biegowe skrzynie mechaniczne. Najmocniejszy wariant współpracuje z kolei z 8-biegową przekładnią automatyczną, do której trudno mieć zastrzeżenia. Skrzynia poprawnie wyczuwa intencje kierowcy, zmiana przełożeń odbywa się płynnie i bez odczuwalnych szarpnięć. Zafira Life nie oferuje tak wysokiego komfortu jazdy jak poprzednik. Nowy model prowadzi się jak dopracowany pojazd dostawczy i nie można od niego oczekiwać poziomu kompaktów. Przypomnijmy, że poprzednik, Zafira Tourer, powstał w oparciu o płytę podłogową Astry IV, w której z przodu zamontowano mocniejsze zawieszenie Insignii. To owocowało stabilniejszym prowadzeniem, lepszą czytelnością komunikatów zwrotnych z kół, a bardziej opływowy kształt z mniejszą powierzchnią czołową sprawiał, że model ten był ogólnie lepiej wyciszony. Zafira Life dobrze sprawdzi się podczas dalekich podróży. Na pochwalę zasługuje wysoki komfort resorowania oraz symboliczne zużycie paliwa, zwłaszcza przy spokojnej jeździe. Wówczas spalanie na poziomie siedmiu litrów na setkę osiągniemy bez przesadnych wyrzeczeń. Zatem 69-litrowy zbiornik paliwa może nam starczyć na przejechanie nawet ok. tysiąca kilometrów.


W Oplu oferowane są liczne systemy wspomagające prowadzenie pojazdu, m.in. wyświetlacz head-up, na którym oprócz prędkości możemy śledzić wskazówki nawigacji oraz odczytywać mijane znaki drogowe. Nocą może przydać się funkcja automatycznego przełączania świateł drogowych i mijania (działa pow. prędkości 25 km/h). Przy długich podróżach przyda się funkcja monitorowania czasu jazdy, która w momencie podróży trwającej co najmniej dwie godziny z prędkością powyżej 65 km/h informuje kierowcę o konieczności odpoczynku. Nie zabrakło też systemu monitorowania martwego pola, dostępnego razem z kamerą cofania i czujnikami parkowania, oraz systemu kontroli pasa ruchu. Popularnym rozwiązaniem z pewnością będzie aktywny tempomat. Bardziej roztargnionych kierowców wspomoże układ ostrzegający o ryzyku kolizji, który, gdy brak reakcji, uruchamia system automatycznego hamowania awaryjnego przy prędkości do 30 km/h.


Inny klient, inne oczekiwania

Głównym konkurentem dla modelu pod nazwą Zafira Life nie będzie już Ford C-Max czy Renault Scenic a Ford Custom Transit i Renault Trafic. W naszym odczuciu 90% użytkowników dotychczasowych Zafir nie przesiądzie się więc do większego osobowego vana, tylko skieruje swoje zainteresowanie np. w kierunku Grandlanda X, a nawet modelu Combo Life XL. Bardzo obszerna Zafira Life może być ciekawym wyborem dla dużych rodzin, ale producent w szczególności liczy na zainteresowanie przedsiębiorców. Za najtańszą Zafirę Life (1.5 CDTI/102 KM) zapłacimy 134 750 zł, ale rozsądniejszym wyborem, ze względu na znacznie lepsze osiągi, będzie wersja 1.5 CDTI/120 KM (140 250 zł). Dopłata do dłuższej wersji Long wynosi 3 tys. zł, a Extra Long – 4 tys. zł. Najmocniejsze wersje z najdłuższym nadwozie kosztują ponad 200 tys. zł. W gamie Zafiry Life pod koniec roku pojawią się wersje z napędem 4x4 dostarczonym przez firmę Dangel. W 2021 roku dojdzie też wersja elektryczna

Opel Zafira Life

Długość w mm

C: 4 606; L: 4 956; XL: 5 306

Szerokość w mm

2010

Wysokość w mm

2 890 – 1 940 (w zależności od wersji)

Rozstaw osi w mm

C: 2 925; L: 3 275; XL: 3 275

Masa własna w kg

C: 1 709 – 1 802; L: 1 735 – 1 838; XL: 1 735 – 1 845

Masa dopuszczalna w kg

C: 2 685 – 2 780; L: 2 830 – 3 100; XL: 2 830 – 3 100

Średnica zawracania między ścianami w m

C: 11,8; L: 12,9; XL: 12,9

Maksymalna pojemność bagażnika w m3

C: 3,4; L: 3,9; XL: 4,5

Silniki

1.5 Diesel 102 KM

1.5 Diesel 120 KM

2.0 Diesel 150 KM

2.0 Diesel 177 KM

Maksymalny moment obr. przy obr./min.

270/1600

300/1750

370/2000

400/2000

Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h

17,1

14,3

12

10,4

Prędkość maksymalna w km/h

160

170

184

185

Średnie zużycie paliwa na 100 km wg WLTP

7,2-6,1

7,2-6,0

8,0-6,8

8,1-7

Cena w zł od

134 750

140 250

148 750

159 470

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Opel Zafira Life

Gdzie: Frankfurt

Kiedy: 25.06.2019

Ile: 200 km

Duży wybór wersji, oszczędny i żwawy silnik Diesla, sprawna skrzynia automatyczna, komfortowe zestrojenie zawieszenia, widoczność zza kierownicy, bogata gama wersji i wyposażenia opcjonalnego, świetne właściwości terenowe wersji 4x4, obszerne wnętrze.

Za mało praktycznych schowków, wszechobecne twarde tworzywa w kabinie, obsługa, nawigacji, brak sensownego uchwytu lub schowka na smartfon, dość duże szumy pochodzące od układu jezdnego.

Przeczytaj również
Popularne