Pierwsza generacja Opla Zafiry pojawiła się na rynku dokładnie 20 lat temu, ale w tym roku wraz z odejściem modelu trzeciej generacji kończy się jego kariera jako klasycznego kompaktowego minivana, a zaczyna się jako segment większego osobowego vana.
Kompaktowe minivany wymierają jeden po drugim, ustępując miejsca rozpychającym się na rynku terenowo-rekreacyjnym młodzieniaszkom. W ostatnich czterech latach ich sprzedaż w Europie skurczyła się aż o 59% (sprzedaż spadła o 314 tys. pojazdów w zestawieniu ze stanem sprzed czterech lat). Zatem inwestycja w budowę kolejnej kompaktowej Zafiry byłaby najprawdopodobniej nierentowna. W zasadzie Opel mógłby ten model wykreślić z gamy, gdyby nie bogate portfolio innych modeli Grupy PSA. W tym samym czasie kiedy upadał segment minivanów znacząco rosła sprzedaż osobowych vanów i minibusów segmentu D. Na europejskie drogi wyjechało przed rokiem aż o 54% więcej (+100 tys. szt.) takich pojazdów niż pięć lat temu, a prognozuje się, że dynamika ta ma być zachowana w kolejnych latach. Zdecydowano się zatem na wprowadzenie pod dobrze znaną nazwą Zafira osobowego vana, będącego bliźniaczą konstrukcją z produkowanymi od trzech lat modelami Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller oraz Toyota Proace Verso.
Większy, szerszy, wyższy
Zafira Life różni się od swoich bliźniaków przede wszystkim kształtem osłony chłodnicy oraz innymi oznaczeniami na kierownicy i nadwoziu. Model ten jest dostępny w trzech wersjach o różnych długościach: Compact – 4,60 m, Long – 4,95 m oraz Extra Long – 5,30 m. Tylko najkrótsza wersja Zafiry Life jest zbliżona wymiarami do przechodzącej do historii kompaktowej Zafiry Tourer, ale i tak różnią się one znacząco. Druga wersja długościowa powstała poprzez wydłużenie rozstawu osi o 35 cm (327 cm), a trzecia poprzez wydłużenie zwisu tylnego o kolejne 35 cm. Nowy model w rozmiarze Compact jest 6 cm krótszy od Zafiry Tourer (460 cm), aż 21,5 cm wyższy (190 cm) i ma 17 cm większy rozstaw osi (293 cm). Co ciekawe topowe wersje modelu Zafira Life Compact mają masę własną bardzo zbliżoną do znacznie mniejszego przecież poprzednika (ok. 1,85 tony).
Obszerne wnętrze
Zza kółka docenimy dobrą widoczność w każdym kierunku, zwłaszcza przy manewrowaniu w wąskich uliczkach czy przy skręcaniu w mieście. Dodatkowym wsparciem mogą być czujniki i kamera cofania, której obraz jest wyświetlany w lusterku wstecznym lub na 7-calowym ekranie systemu multimedialnego. Samochód można zamówić np. ze sterowaniem głosowym i nawigacją z modułem łączności sieciowej, co pozwala m.in. na otrzymywanie danych o ruchu drogowym i pogodzie w czasie rzeczywistym. Możemy korzystać też z funkcji Mirrorlink.
Opel Zafira Life |
||||
Długość w mm |
C: 4 606; L: 4 956; XL: 5 306 |
|||
Szerokość w mm |
2010 |
|||
Wysokość w mm |
2 890 – 1 940 (w zależności od wersji) |
|||
Rozstaw osi w mm |
C: 2 925; L: 3 275; XL: 3 275 |
|||
Masa własna w kg |
C: 1 709 – 1 802; L: 1 735 – 1 838; XL: 1 735 – 1 845 |
|||
Masa dopuszczalna w kg |
C: 2 685 – 2 780; L: 2 830 – 3 100; XL: 2 830 – 3 100 |
|||
Średnica zawracania między ścianami w m |
C: 11,8; L: 12,9; XL: 12,9 |
|||
Maksymalna pojemność bagażnika w m3 |
C: 3,4; L: 3,9; XL: 4,5 |
|||
Silniki |
1.5 Diesel 102 KM |
1.5 Diesel 120 KM |
2.0 Diesel 150 KM |
2.0 Diesel 177 KM |
Maksymalny moment obr. przy obr./min. |
270/1600 |
300/1750 |
370/2000 |
400/2000 |
Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h |
17,1 |
14,3 |
12 |
10,4 |
Prędkość maksymalna w km/h |
160 |
170 |
184 |
185 |
Średnie zużycie paliwa na 100 km wg WLTP |
7,2-6,1 |
7,2-6,0 |
8,0-6,8 |
8,1-7 |
Cena w zł od |
134 750 |
140 250 |
148 750 |
159 470 |
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Opel Zafira Life
Gdzie: Frankfurt
Kiedy: 25.06.2019
Ile: 200 km
Duży wybór wersji, oszczędny i żwawy silnik Diesla, sprawna skrzynia automatyczna, komfortowe zestrojenie zawieszenia, widoczność zza kierownicy, bogata gama wersji i wyposażenia opcjonalnego, świetne właściwości terenowe wersji 4x4, obszerne wnętrze.
Za mało praktycznych schowków, wszechobecne twarde tworzywa w kabinie, obsługa, nawigacji, brak sensownego uchwytu lub schowka na smartfon, dość duże szumy pochodzące od układu jezdnego.