Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Total

Nowe Daily naprawisz zdalnie

Iveco Daily to samochód, który ewoluuje. Jak pokazała konferencja prasowa, która trwała 4 godziny, o samochodach dostawczych można mówić niemal bez końca. Mimo że na pierwszy rzut oka nowe od starego różni się niewiele, to radzę rzucić okiem raz jeszcze i raz jeszcze, i…


Artykuł zawsze należy zacząć od rzeczy najciekawszej, żeby utrzymać uwagę czytelnika. Więc za moment o mniejszym spalaniu, lepszych materiałach. Teraz o tym, że mając w swojej flocie nowe Daily, możemy je zdiagnozować on-line. Mało tego, możemy zdalnie ograniczyć kierowcy prędkość maksymalną! Ale po kolei.

Mniej

Samochód dostawczy nie jest kupowany emocjami. Chyba, że ktoś kocha Transita, ktoś Craftera, a jeszcze ktoś od zawsze Daily. Wtedy przekonanie go do innej marki proste nie jest. W większości przypadków o wyborze aut tego typu decydują tabelki. Daily pali o 10% średnio paliwa mniej – m.in. dzięki oponom i nowszej turbinie. Także o 10% zmniejszą się koszty przeglądów, ponieważ interwały są teraz co 60, a nie jak to było dotychczas, co 50 tysięcy km. To szczególnie ważne na naszym rynku, ponieważ w większości krajów Europy auto wykorzystywane jest w dystrybucji miejskiej i międzymiastowej, w Polsce – międzynarodowej. Średni roczny przebieg Daily to 88 tysięcy km!

Oczywiście zdecydowano się pozostawić znak rozpoznawczy tego modelu, a więc automatyczną skrzynię Hi-Matic. Zmiany nastąpiły, jeżeli chodzi o jednostki napędowe. Klienci mają do wyboru silnik 2,3 litra o mocach odpowiednio 116, 136 i 156 KM, a także trzylitrową jednostkę dostarczającą odpowiednio 160 (tylko podwozie), 180 i 210 KM. Iveco poszło własną drogą, jeżeli chodzi o ekologię, i na razie jest to droga dobra. Firma od lat stawia na rozwój silników zasilanych gazem, CNG oraz LNG. Oczywiście w przypadku Daily jest to tylko CNG. Ten wariant także wyposażony jest w silnik trzylitrowy o znamionowej mocy 136 KM. To doskonałe rozwiązanie, jeżeli auto wykorzystujemy w dystrybucji miejskiej.

Więcej

Zdecydowanie więcej jest w Daily systemów bezpieczeństwa. Przejdźmy przez wybrane. City Brake PRO i system hamowania awaryjnego pozwolą uniknąć kolizji w ruchu miejskim, automatycznie zatrzymując pojazd. Ich ustawieniami można sterować i może to robić nie tylko kierowca, ale także fleet manager. Mamy także asystenta jazdy w korku, który po automatycznym zatrzymaniu, po muśnięciu pedału gazu uruchomi pojazd. Oczywiście nie mogło zabraknąć adaptacyjnego tempomatu. Także dobrze znanym systemem jest asystent utrzymania pasa ruchu, z tą jednak różnicą, że możemy wybrać intensywność korekty pracy kierownicy, a także preferowaną odległość od linii. Wymieńmy także system stabilizacji przy bocznych podmuchach wiatru – kto jeździł, szczególnie na pusto, ten wie, jak niebezpieczne mogą być takie podmuchy oraz system wspomagający zjazd ze wzniesień. Ciekawością i nowością w segmencie jest dostępny dla wersji RWD system Traction Plus pozwalający złapać przyczepność nawet na piachu czy błocie.

Więcej elementów dodano także z myślą o kierowcy. Skoro o kierowcach piszemy, to nazwa pochodzi od niezwykle istotnego elementu, jakim jest kierownica. Tę nie tylko zmniejszono, reguluje się wciąż w bardzo szerokim zakresie, ale także dzięki nowemu układowi wspomagania, manewruje się za jej pomocą zdecydowanie łatwiej. Jak podają przedstawiciele Iveco, wysiłek z tym związany jest mniejszy o 70%.

Między zegarami dodano kolorowy wyświetlacz, na desce jest możliwość zamówienia systemu informacyjno-rozrywkowego. O lepszy komfort pracy dbają też światła wykonane całkowicie w technologii LED.


Dobrze, że myśliwce nie mają grilla, ponieważ inżynierowie musieliby zmieniać ten element co kilka lat. Tak, nowe Daily to także nowy grill. To nie tylko efekt wizualny, ale również lepsze chłodzenie komory silnika. Nowe koła? Tak, lżejsze, dzięki temu ładowność wzrosła o 10 kg. Także lżejsze zawieszenie pozwoliło zwiększyć ładowność. Nowy zderzak? Tak, składający się z trzech modułów, dzięki czemu przy kolizji nie zawsze, jak to miało miejsce do tej pory, trzeba wymieniać cały element. Czasami proste rozwiązania są najlepsze.

Gaz czy prąd, a może teren?

Wspomnieliśmy, że gama samochodów na CNG to domena Daily. To oczywiście eko, ekonomia i ekologia. Ta pierwsza jest znacząca, ponieważ w porównaniu do oleju napędowego możemy zaoszczędzić do 35% paliwa. Natomiast jeżdżąc tylko na gazie, możemy wyemitować do atmosfery aż o 95% CO2 mniej. Koncern zdecydował się także na wersję w pełni elektryczną. Oczywiście jest to ruch bardziej marketingowy. Samochód w trybie szybkiego ładowania potrzebuje zaledwie 2h. Zasięg to 200 km. Niestety, tutaj nie mamy co liczyć na cud.

Podczas jazd testowych mogliśmy na torze terenowym sprawdzić możliwości wersji 4x4. Powtórzę, na torze terenowym. To, jak samochód się spisywał, wzbudziło podziw nawet osób prowadzących jazdy, które nie pracują w Iveco. Tutaj od razu zastrzeżenie, w tej konfiguracji na kategorię B nie pojeździmy, ponieważ ten wariant występuje od 5,5 t DMC. Mamy 180-konny silnik i ośmiobiegową skrzynię, dzięki czemu wyjedziemy z tarapatów, w które wcześniej wjedziemy. Zasada, że im dalej wjedziesz w teren, tym dłużej idziesz po traktor, tyczy się także Daily 4x4. Tylko w przypadku Daily, który wyposażony jest w reduktor!, a także trzy blokady mechanizmu różnicowego oznacza to, że ten teren musi być naprawdę bardzo trudny.

Halo, Turyn?

Dzięki połączeniu z siecią (darmowemu za pomocą karty SIM) Iveco przesyła dane w czasie rzeczywistym co Control Roo Iveco. Oznacza to, że pojazd monitorowany jest w czasie rzeczywistym, a specjaliści mogą przeprowadzić zdalną diagnostykę czy zaktualizować oprogramowanie. Oczywiście wymaga to zatrzymania pojazdu i wyrażenia zgody przez kierowcę. Nie, nie uda się w ten sposób wymienić oleju czy sprzęgła, ale dzięki takiej diagnostyce można wykryć niektóre usterki i przygotować się na nie jeszcze przed ich wystąpieniem. Kierowca może zostać poinformowany o konieczności udania się do serwisu, gdzie już będzie na niego czekała odpowiednia część. Tak samo, jeżeli wystąpi awaria i przyjedzie mobilny serwis, to dzięki diagnostyce serwisant może mieć ze sobą od razu odpowiednią część. Co ważne, niektóre parametry może ustalać fleet manager. Robi to także za pośrednictwem centrum i także kierowca musi o tym wiedzieć, chociaż nie wie, jakie elementy są uaktualniane.


Jest to możliwe dzięki aplikacji MYDAILY. Flotowiec może na komputerze czy telefonie monitorować styl jazdy kierowców, prędkości, trasy przejazdu. Samochód będzie także w tygodniowych interwałach wysyłał raport. Dodatkowo system jest kompatybilny z wiodącymi systemami zarządzania flotami.

Dostawcą telematyki wspomagającej zarządzanie flotą Iveco jest Verizon Connect, musimy się wtedy zdecydować na pakiet Flota. Wtedy możemy nawet zarządzać czasem pracy kierowców i tachografami.

Kto testował: Tomasz Siwiński

Co: Iveco Daily

Gdzie: Środa Wielkopolska

Kiedy: 26.09.2019

Ile: 90 km

Przeczytaj również
Popularne