Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FM rejestracja

Nietuzinkowym być

Nietuzinkowym być

Premierowy DS 3 Crossback, tak jak model DS 7 Crossback, intryguje niebanalnym wyglądem i oryginalnymi detalami. Ale czy warto się nim zainteresować także z praktycznego punktu widzenia?

DS3 Crossback, zgodnie z modą, jest 5-drzwiowym crossoverem. Nowy model powstał w oparciu o nową płytę modułową CMP, na której debiutuje nowy Peugeot 208 oraz Opel Corsa. Wyróżnikiem nowych aut Grupy PSA jest względnie niska maska własna. Nie inaczej jest w prezentowanym modelu, który waży ok. 1,2 tony. Pojazd ma długość 411,8 cm, a więc jest zaliczany do segmentu B-SUV premium. DS 3 Crossback przykuwa uwagę nietypowo poprowadzoną linią boczną nadwozia, oryginalnymi w kształtach kloszami reflektorów pod którymi zastosowano reflektory Matrix LED z 15 segmentami diod. Producent daje szerokie możliwości personalizacji nadwozia, m.in. poprzez zastosowanie dwukolorowego malowania nadwozia. Ciekawostką w tym modelu są klamki, które wysuwają się z nadwozia, gdy zbliżymy się do samochodu z kluczykiem.

Unikatowe wnętrze

Niezwykle oryginalne jest również wnętrze modelu DS 3 Crossback. Wyjątkowy styl pojazdu podkreślają liczne romby, trapezy i trójkąty, które dostrzeżemy w wielu oryginalnych detalach, z których w szczególności wyróżnia się przycisk włączania zapłonu. Podobne formy dostrzeżemy w 7-calowym cyfrowym panelu za kierownicą czy na 10,3-calowym ekranie na środowej konsoli. Obsługa ekranu systemu multimedialnego niczym nie różni się od tej, jaką znamy z innych modelu Grupy PSA, i nie jest jego najmocniejszą stroną. Zwłaszcza jeśli postanowimy skorzystać z nawigacji. Producent daje możliwość wykończenia wnętrza z użyciem różnorodnych i gustownie zestawionych materiałów, dzięki czemu wnętrze może uzyskać niepowtarzalny charakter. Skóra może np. obficie wyściełać nie tylko panele drzwi i fotele, ale też deskę rozdzielczą. Wnętrze jest wystarczająco obszerne z przodu, ale z tyłu wygodnie usiądzie jedynie dwóch pasażerów. Ze względu na niewielkie okna w tylnych drzwiach mogą się oni poczuć klaustrofobicznie. Aby podkreślić bardziej charakter premium przydałoby się dopieszczenie kilku detali, np. poprzez zastosowanie roletki zasłaniającej uchwyty na kubki, wyściełanie materiałem schowków w drzwiach czy zamontowanie wyświetlacza przeziernego, którego obraz jest pokazywany na szybie, a nie na szklanej płytce wysuwanej z obudowy zegarów.



Komfortowa jazda

Pod maską DS 3 Crossback znajdziemy silniki benzynowe PureTech o mocach 100, 130 lub 155 KM. Dwie ostatnie jednostki współpracują wyłącznie z 8-biegowymi skrzyniami automatycznymi. W gamie znajdziemy też diesla 1.5 BlueHDi o mocy 102 lub 130 KM. Jednostki te mają zniknąć z gamy modeli DS do 2025 roku. Od tego momentu wszystkie DS-y będą napędzane wyłącznie silnikami hybrydowymi plug-in oraz motorami elektrycznymi.

Producent zapowiada, że wersja elektryczna nazwana E-Tense będzie oferowana od drugiej połowy 2019 roku. Wariant ten będzie napędzany silnikiem o mocy 100 kW, który pozyskuje energię z baterii litowo-jonowych o pojemności 50 kWh umieszczonych pod podłogą. W cyklu WLTP jego zasięg wynosi zatem ok. 300 km. Warto dodać, że francuski crossover będzie mógł być ładowany z ładowarek o mocy nawet 100 kW.


Nasz egzemplarz wyposażono w 130-konną jednostkę benzynową. Po jej włączeniu od razu odczuwamy wyraźnie lepsze wyciszenie pojazdu niż w innych modelach koncernu PSA podobnej klasy. Spod maski wydobywa się radosny szmer 3-cylindrowej jednostki, która okazuje się bardzo elastyczna i entuzjastycznie reagująca na dodanie gazu. Przenosi ona napęd na przednie koła poprzez skrzynię automatyczną, która nieźle wyczuwa intencje kierowcy i w sposób niewyczuwalny sprawnie żongluje biegami, dzięki czemu jazda jest całkiem relaksująca. DS 3 Crossback możemy też pochwalić za wyjątkowo wysoki jak na segment miejskich crossoverów komfort tłumienia nierówności. Samochód potrafi zwinnie pokonywać zakręty a układ kierowniczy daje przyzwoite czucie tego, co dzieje się z przednimi kołami. DS 3 Crossback cieszy niskim zużyciem paliwa, zużywając przy nieśpiesznej jeździe w trasie niespełna 5 l/100 km. Inżynierowie DS dużą wagę przywiązali do kwestii bezpieczeństwa. Obecność w standardzie systemu aktywnego hamowania wykrywającego również pieszych nie dziwi. Popularnymi, ale nie oczywistymi rozwiązaniami są też systemy aktywnego pasa ruchu czy aktywny system martwego pola.



Wysokie ceny

Największym problemem modelu DS 3 Crossback są wysokie ceny. Podstawowy model z 3-cylindrowym 100-konnym silnikiem pod maską, sprzężony z 6-biegową skrzynią mechaniczną, kosztuje od 94,9 tys. zł. Wariant ten nie jest tak ciekawy jak droższe modele: na środkowej konsoli mamy tylko 5-calowy monochromatyczny ekran, przez który obsługujemy radio. Dziwi nas obecność stalowych felg. Na pokładzie jest za to klimatyzacja, tempomat i system bezkluczykowego uruchamiania. Mocniejsze wersje, z lepszym wyposażeniem i skrzynią automatyczną kosztują powyżej 120 tys. zł, a topowe przekraczają barierę 150 tys.! Owszem, są to samochody znakomicie wyposażone, ale w tej kwocie naprawdę można już przebierać w rynkowej ofercie ciekawych aut. Producent modelu DS kusi innymi walorami. Każdy użytkownik modelu DS może liczyć na 8-letni bezpłatny serwis oraz 8-letnią obsługę assistance, której zakres jest zależny od obranego pakietu. Użytkownik może np. liczyć na kontynuację podróży z wykorzystaniem pojazdu zastępczego, zakwaterowanie w hotelu w razie awarii, wypadku lub uszkodzenia opony.

DS 3 Crossback 1.2 PureTech Grand Chic

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm

4118/1802/1534/2558

Masa własna/masa dopuszczalna w kg

1025 / 1700

Prześwit w cm

17

Średnica zawracania w m

10,6

Max. masa holowanej przyczepy hamowanej w kg

1200

Pojemność bagażnika w l

350/1050

Silnik

1.2 PureTech o mocy 130 KM

Maksymalny moment obr. przy obr./min.

230/1750

Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h

9,2

Prędkość maksymalna w km/h

196

Śred. zużycie paliwa w cyklu średnim wg WLTP

6,3-5,9

Śred. zużycie paliwa w teście (miasto/90 km/h/140 km/h)

7,7/4,5/8,0

Cena w zł wersji podstawowej z tym silnikiem

109 900

Rata leasingowa za testowany model (10% wpłaty, umowa na 36 miesiąc, przebieg do 30 tys. km rocznie)

1 675

Cena w zł wersji testowanej

144 900

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: DS 3 Crossback 1.2 PureTech Grand Chic

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 29.06.19–5.07.2019

Ile: 600 km

Wysoki komfort jazdy, wyciszenie, żwawy i oszczędny silnik, przytulność kabiny, sprawne działanie automatycznej skrzyni biegów.

Wysokie ceny, intuicyjność obsługi nawigacji, brak funkcji Auto Hold, klaustrofobicznie odczucia na tylnej kanapie z racji niewielkich okien.

Przeczytaj również
Popularne