Premierowy DS 3 Crossback, tak jak model DS 7 Crossback, intryguje niebanalnym wyglądem i oryginalnymi detalami. Ale czy warto się nim zainteresować także z praktycznego punktu widzenia?
DS3 Crossback, zgodnie z modą, jest 5-drzwiowym crossoverem. Nowy model powstał w oparciu o nową płytę modułową CMP, na której debiutuje nowy Peugeot 208 oraz Opel Corsa. Wyróżnikiem nowych aut Grupy PSA jest względnie niska maska własna. Nie inaczej jest w prezentowanym modelu, który waży ok. 1,2 tony. Pojazd ma długość 411,8 cm, a więc jest zaliczany do segmentu B-SUV premium. DS 3 Crossback przykuwa uwagę nietypowo poprowadzoną linią boczną nadwozia, oryginalnymi w kształtach kloszami reflektorów pod którymi zastosowano reflektory Matrix LED z 15 segmentami diod. Producent daje szerokie możliwości personalizacji nadwozia, m.in. poprzez zastosowanie dwukolorowego malowania nadwozia. Ciekawostką w tym modelu są klamki, które wysuwają się z nadwozia, gdy zbliżymy się do samochodu z kluczykiem.
Unikatowe wnętrze
Niezwykle oryginalne jest również wnętrze modelu DS 3 Crossback. Wyjątkowy styl pojazdu podkreślają liczne romby, trapezy i trójkąty, które dostrzeżemy w wielu oryginalnych detalach, z których w szczególności wyróżnia się przycisk włączania zapłonu. Podobne formy dostrzeżemy w 7-calowym cyfrowym panelu za kierownicą czy na 10,3-calowym ekranie na środowej konsoli. Obsługa ekranu systemu multimedialnego niczym nie różni się od tej, jaką znamy z innych modelu Grupy PSA, i nie jest jego najmocniejszą stroną. Zwłaszcza jeśli postanowimy skorzystać z nawigacji. Producent daje możliwość wykończenia wnętrza z użyciem różnorodnych i gustownie zestawionych materiałów, dzięki czemu wnętrze może uzyskać niepowtarzalny charakter. Skóra może np. obficie wyściełać nie tylko panele drzwi i fotele, ale też deskę rozdzielczą. Wnętrze jest wystarczająco obszerne z przodu, ale z tyłu wygodnie usiądzie jedynie dwóch pasażerów. Ze względu na niewielkie okna w tylnych drzwiach mogą się oni poczuć klaustrofobicznie. Aby podkreślić bardziej charakter premium przydałoby się dopieszczenie kilku detali, np. poprzez zastosowanie roletki zasłaniającej uchwyty na kubki, wyściełanie materiałem schowków w drzwiach czy zamontowanie wyświetlacza przeziernego, którego obraz jest pokazywany na szybie, a nie na szklanej płytce wysuwanej z obudowy zegarów.
Producent zapowiada, że wersja elektryczna nazwana E-Tense będzie oferowana od drugiej połowy 2019 roku. Wariant ten będzie napędzany silnikiem o mocy 100 kW, który pozyskuje energię z baterii litowo-jonowych o pojemności 50 kWh umieszczonych pod podłogą. W cyklu WLTP jego zasięg wynosi zatem ok. 300 km. Warto dodać, że francuski crossover będzie mógł być ładowany z ładowarek o mocy nawet 100 kW.
Nasz egzemplarz wyposażono w 130-konną jednostkę benzynową. Po jej włączeniu od razu odczuwamy wyraźnie lepsze wyciszenie pojazdu niż w innych modelach koncernu PSA podobnej klasy. Spod maski wydobywa się radosny szmer 3-cylindrowej jednostki, która okazuje się bardzo elastyczna i entuzjastycznie reagująca na dodanie gazu. Przenosi ona napęd na przednie koła poprzez skrzynię automatyczną, która nieźle wyczuwa intencje kierowcy i w sposób niewyczuwalny sprawnie żongluje biegami, dzięki czemu jazda jest całkiem relaksująca. DS 3 Crossback możemy też pochwalić za wyjątkowo wysoki jak na segment miejskich crossoverów komfort tłumienia nierówności. Samochód potrafi zwinnie pokonywać zakręty a układ kierowniczy daje przyzwoite czucie tego, co dzieje się z przednimi kołami. DS 3 Crossback cieszy niskim zużyciem paliwa, zużywając przy nieśpiesznej jeździe w trasie niespełna 5 l/100 km. Inżynierowie DS dużą wagę przywiązali do kwestii bezpieczeństwa. Obecność w standardzie systemu aktywnego hamowania wykrywającego również pieszych nie dziwi. Popularnymi, ale nie oczywistymi rozwiązaniami są też systemy aktywnego pasa ruchu czy aktywny system martwego pola.
DS 3 Crossback 1.2 PureTech Grand Chic |
||
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm |
4118/1802/1534/2558 |
|
Masa własna/masa dopuszczalna w kg |
1025 / 1700 |
|
Prześwit w cm |
17 |
|
Średnica zawracania w m |
10,6 |
|
Max. masa holowanej przyczepy hamowanej w kg |
1200 |
|
Pojemność bagażnika w l |
350/1050 |
|
Silnik |
1.2 PureTech o mocy 130 KM |
|
Maksymalny moment obr. przy obr./min. |
230/1750 |
|
Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h |
9,2 |
|
Prędkość maksymalna w km/h |
196 |
|
Śred. zużycie paliwa w cyklu średnim wg WLTP |
6,3-5,9 |
|
Śred. zużycie paliwa w teście (miasto/90 km/h/140 km/h) |
7,7/4,5/8,0 |
|
Cena w zł wersji podstawowej z tym silnikiem |
109 900 |
|
Rata leasingowa za testowany model (10% wpłaty, umowa na 36 miesiąc, przebieg do 30 tys. km rocznie) |
1 675 |
|
Cena w zł wersji testowanej |
144 900 |
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: DS 3 Crossback 1.2 PureTech Grand Chic
Gdzie: Warszawa
Kiedy: 29.06.19–5.07.2019
Ile: 600 km
Wysoki komfort jazdy, wyciszenie, żwawy i oszczędny silnik, przytulność kabiny, sprawne działanie automatycznej skrzyni biegów.
Wysokie ceny, intuicyjność obsługi nawigacji, brak funkcji Auto Hold, klaustrofobicznie odczucia na tylnej kanapie z racji niewielkich okien.