Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Mały crossover Kii

W 2018 r. południowokoreańska firma Kia na naszym rynku sprzedała 25 746 samochodów, o 2391 więcej niż rok wcześniej. Jej oferta modelowa jest bardzo bogata, a największym uznaniem polskich odbiorców cieszyły się: Ceed – 6514, Sportage – 6142, Stonic – 2675 i Rio – 2526 egz.
 
 
Jeśli dwa pierwsze z wymienionych modeli były już znane wcześniej, to Stonic jest najnowszym z nich. Zaliczono go do grupy tzw. crossoverów, czyli pojazdów uterenowionych i coraz modniejszych. Ma niewielkie wymiary zewnętrzne i kwalifikowany jest do segmentu B. Opracowano go wykorzystując płytę podłogową klasycznego samochodu osobowego, modelu Rio. Zapewne i inne elementy podwozia pochodzą z Rio. A to uterenowienie raczej sprowadza się do wyglądu zewnętrznego pojazdu, w tym kół jezdnych dużej średnicy z ogumieniem o wymiarach 205/55 R17.
 
Stonic to idealny samochód na obecne czasy. Niewielki, praktyczny i nadwoziem sugerujący, że po pracy mamy także czas wolny i lubimy go spędzać aktywnie.
 
W wysokim (1520 mm) pojeździe jest dużo miejsca dla jadących, nawet ci wysokiego wzrostu nie dotykają głowami do dachu. Przy niewielkiej długości całkowitej pojazdu (4140 mm) udało się wygospodarować dużo miejsca użytecznego. I nie tylko ze względu na wysokość, ale dużą przestrzeń w płaszczyźnie poziomej. Dwie osoby siedzące z przodu nawet w samochodzie segmentu B zazwyczaj mają dużo miejsca na nogi, ale te siedzące z tyłu nie zawsze. W Stonicu mają to miejsce i nawet zmieszczą się trzy osoby, gdyż szerokość tylnej kanapy wynosi 128 cm. Pojemność przestrzeni bagażowej też jest zadowalająca i wynosi 332 dm3. Można ją zwiększyć do 1135 dm3 po złożeniu obu części dzielonego 60:40 oparcia tylnej kanapy. Wtedy tworzymy równą płaszczyznę z górnym poziomem podłogi bagażnika i możemy przewozić przedmioty o długości 147 cm. Pod dolnym poziomem podłogi bagażnika umieszczono, bardziej przydatne niż tzw. zestaw naprawczy, dojazdowe koło zapasowe.
 

Miejsce kierowcy: ergonomicznie rozmieszczono urządzenia sterowania i kontroli, tablicę rozdzielczą wykonano z twardych tworzyw sztucznych, widoczne są ozdobne kolorystyczne akcenty.

 
Wnętrze nadwozia jest kolorowe, te kolorystyczne akcenty wprowadzono w tablicy rozdzielczej, poszyciu wewnętrznym drzwi i nawet na krawędziach przednich foteli i tylnej kanapy. Producent chyba słusznie przewidział, że kolorystyka ma duże znaczenie dla odbiorcy, zwłaszcza młodego, i zastosował ją nie tylko we wnętrzu nadwozia, ale i na zewnątrz.
 
Samochód jest oferowany aż w 10 kolorach lakieru nawierzchniowego nadwozia i 5 kolorach dachu oraz obudowy zewnętrznych lusterek. Do tego jeszcze dołączymy efektownie ukształtowane tarcze kół jezdnych z obręczami wykonanymi ze stopów lekkich. Oprócz oferty kolorystycznej są trzy poziomy wyposażenia pojazdu, oznaczone M, L i XL. Nawet ten podstawowy jest atrakcyjny, gdyż zawiera m.in.: 6 poduszek powietrznych i pakiet systemów bezpieczeństwa wraz z elektroniczną kontrolą stabilności pojazdu, klimatyzację, system start/stop silnika, dotykowy 7-calowy ekran, radio MP3 z RDS, 4 głośniki i zestaw głośnomówiący do telefonu.
 

Kia Stonic to crossover segmentu B, o niewielkich wymiarach zewnętrznych, oferowany w 10 kolorach nadwozia oraz 5 kolorach dachu, obudowy zewnętrznych lusterek i tylnego spojlera.

 
Do napędu samochodu możemy wybierać silnik spośród trzech oferowanych: 1.4 DOHC benzynowy wolnossący 4-cylindrowy o pojemności skokowej 1368 cm3 i mocy 73,5 kW (100 KM), 1.0T-GDI też benzynowy, ale turbodoładowany, 3-cylindrowy o pojemności skokowej 998 cm3 i mocy 88 kW (120 KM) oraz 1.6 CRDi wysokoprężny 4-cylindrowy o pojemności skokowej 1598 cm3 i mocy 84,5 kW (115 KM). Z silnikiem 1.4 DOHC jest kompletowana przekładnia mechaniczna lub automatyczna – obie 6-biegowe, z 1.0T-GDI przekładnia mechaniczna 6-biegowa lub automatyczna dwusprzęgłowa 7DCT, czyli o 7 przełożeniach do jazdy w przód, natomiast z silnikiem 1.6 CRDI przekładnia mechaniczna 6-biegowa.
 

Silnik 1.4 DOHC umieszczony poprzecznie z przodu i przesunięty na prawą stronę pojazdu, napęd na koła przednie. Łatwy jest dostęp do osprzętu silnika.

 
Silniki, ich różne wersje, są tak w pojazd wmontowane, że dostęp do ich osprzętu jest łatwy. To zaleta nie tylko dla stacji obsługi, ale i dla użytkowników, którzy we własnym zakresie dolewają płynu do spryskiwacza lub do układu chłodzenia. Łatwy też jest dostęp do żarówek przednich lamp, co nieczęsto jest spotykane we współczesnych samochodach. Szkoda tylko, że zbyt krótka jest osłona silnika od spodu.
 
Kia Stonic jest interesującą ofertą rynkową, także dla flotowego odbiorcy. Oprócz wspomnianego już dużego miejsca użytecznego w stosunku do wymiarów zewnętrznych pojazdu, ma dobrze opracowane miejsce kierowcy oraz zawieszenie kół o dobranej charakterystyce, korzystnie wpływającej na wygodę jazdy i stabilność pojazdu w ruchu. Silnik 1.4 DOHC wykazuje się dużą elastycznością w pracy, a silnik 1.6 CRDI niewielkim zużyciem paliwa określanym na około 4 dm3/100 km w tzw. cyklu mieszanym. Dodać jeszcze warto, że Kia udziela 7-letniej (lub do 150 tys. km) gwarancji na samochód, ale o szczegółowy zakres i warunki tej gwarancji odsyła do książki gwarancyjnej.
 

Kia Stonic 1.4 DOHC

Długość/szerokość/wysokość

4140/1760/1520 mm

Rozstaw osi

2580 mm

Masa własna/dopuszczalna całkowita

1085/1610 kg

Objętość bagażnika

332÷1135 dm3

Silnik/skrzynia biegów

benzynowy 4-cyl. 1368 cm3, 73,5 kW (100 KM), 133 Nm/mechaniczna 6-biegowa

Napęd na koła

przednie

Rozpędzanie 0–100 km/h

12,6 s

Prędkość maksymalna

172 km/h

Zużycie paliwa (cykl mieszany) wg producenta

5,5–5,8 dm3/100 km

Cena pojazdu (zależnie od poziomu wyposażenia)

61 990–73 990 zł

Kto testował: Zdzisław Podbielski

Co: Kia Stonic 1.4 DOHC

Gdzie: Warszawa, Kazimierz Dolny

Kiedy: 20–27.11.2018

Ile: 741 km

Przestrzeń wnętrza nadwozia w stosunku do wymiarów zewnętrznych pojazdu, ergonomia miejsca kierowcy, łatwy dostęp do wnętrza nadwozia – drzwi otwierane pod dużym kątem.

Miernej jakości tworzywa sztuczne tablicy rozdzielczej i wewnętrznego poszycia drzwi, lampy przeciwmgłowe nie mają szklanej osłony.

Przeczytaj również
Popularne