fot.-1-

Sedan z sylwetką coupé

Kto: Zdzisław Podbielski

Co: Honda Civic 4D 1,5T

Gdzie: Warszawa, Gdańsk

Kiedy: 27.09–30.10.2018

Ile: 900 km

Atrakcyjny wygląd, jakość wykonania, wygoda jazdy, dynamika, poziom wyposażenia.

Brak osłon zawiasów pokrywy bagażnika, wysoka cena nabycia.

Honda jako marka na liście sprzedaży samochodów w Polsce zajmuje dalsze miejsce. Nie ma programu flotowego, który przyczynia się do większego zbytu pojazdów. Ma jednak pojazdy stanowiące bardzo korzystną ofertę dla flotowego odbiorcy.

Kilka lat temu, podczas zagranicznej prezentacji poprzedniej generacji Hondy Civic 4D, czyli sedan, zapytałem japońskiego przedstawiciela marki, czy są zadowoleni z jakości pojazdów wytwarzanych w Turcji. Na moje pytanie zrobił zdziwioną minę i szybko odpowiedział: „Chodź, pojedziemy do fabryki w Turcji i sam się przekonasz”. Mam zawodowe doświadczenie w ocenianiu jakości wytwarzanych pojazdów, ale w hondowskim pojeździe nie mogłem doszukać się niedoróbek montażowych i użycia niewłaściwych materiałów. Tak było wtedy, w przypadku poprzedniej generacji Civica 4D i tak jest teraz, do dzisiaj. Honda bowiem, pod względem ogólnie pojętej jakości produktu, nie ma wielu sobie równych.

Krótka historia i zewnętrzny wygląd

Model Civic ma już długą historię. Po raz pierwszy pojawił się w 1972 r. Przez wiele lat ukazywały się kolejne jego generacje, aż do dziesiątej, która na europejskim, w tym i polskim, rynku pojawiła się w 2017 r. Występuje w kilku odmianach nadwoziowych, jako 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan i 2-drzwiowe coupe. Ostatnia z wymienionych odmian nie jest oferowana w Polsce, a – jak mi się wydaje – najatrakcyjniej wygląda sedan. Ma bryłę nadwozia stylistycznie nawiązującą do coupe, smukłą sylwetkę (długą i niską) wyróżniającą się większą o 130 mm długością całkowitą od hatchbacka, o około 20 mm mniejszą wysokością i ma szerokość 1799 mm (bez lusterek zewnętrznych).

Ergonomicznie rozmieszczono i czytelnie opisano urządzenia sterowania i kontroli.

Ergonomicznie rozmieszczono i czytelnie opisano urządzenia sterowania i kontroli.

Civic 4D, tzn. sedan, wygląda jak samochód wyższego segmentu i pod tym względem niewiele ustępuje Accordowi. Z powodzeniem może służyć szefowi firmy. W wystroju zewnętrznym nie ma nadmiernych ozdób, ale jest elegancki. Jest wybór kolorów powłoki lakierniczej spośród aż siedmiu oferowanych.

Wnętrze nadwozia

Sedan ma czworo drzwi i w ścianie tylnej pokrywę bagażnika sięgającą tylko do dolnej krawędzi tylnej szyby. Bagażnik jest duży, o objętości 519 dm3, ale zawiasy pokrywy bagażnika nie są osłonięte. Przy zamykaniu tej pokrywy trzeba uważać, by nie uszkodzić w pobliżu znajdujących się przewożonych przedmiotów.
Oparcie tylnej kanapy jest dzielone 60:40 i składane na jej siedzisko. Wtedy uzyskujemy podłogę bagażnika o długości aż 190 cm i można przewozić długie przedmioty wkładane przez otwór o wysokości 90 cm w ścianie oddzielającej przestrzeń osobową od bagażowej. Opisując od tyłu wnętrze nadwozia, dochodzimy do tylnej kanapy. Ona ma szerokość 135 cm i wystarczy miejsca dla 3 osób, na ich nogi też.

Stwierdzenie, że w samochodzie segmentu C/D z przodu jest dużo miejsca dla dwóch osób jest prawie truizmem, ale fotele przednie Civica świetnie ukształtowano, oba są elektrycznie podgrzewane, a ten kierowcy ma dodatkową regulację wysokości. W połączeniu z dwupłaszczyznową regulacją ustawienia kolumny kierownicy, każdy kierowca może obrać wygodną pozycję do prowadzenia samochodu. Przed nim jest bardzo przejrzysty i czytelny zestaw wskaźników z hondowskim paskiem zielonym kolorem informującym o ekonomicznej jeździe. Całe wnętrze nadwozia ma estetyczne poszycie z tapicerką do wyboru: czarna materiałowa, czarna skórzana i jasna skórzana.

Wyposażenie

Samochód oferowany jest w trzech poziomach wyposażenia, do wyboru: Executive, Elegance i Comfort. Najistotniejsze jest to, że we wszystkich poziomach jest jednakowe, rozbudowane, wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Są poduszki powietrzne czołowe i boczne z przodu, kurtyny powietrzne chroniące jadących z przodu i tyłu. Jest układ przeciwblokujący hamulce (ABS) wraz z elektronicznie sterowanym rozdziałem siły hamowania na koła (EBD), systemy: wspomagania hamowania awaryjnego (BA), kontroli stabilności jazdy (VSA) i wspomagania ruszania pod górę (HSA). Są też systemy wspomagające jazdę kierowcy, np. ostrzegania przed kolizją i ograniczający skutki kolizji, utrzymywania pasa ruchu oraz system rozpoznawania znaków drogowych. Występują też systemy: monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach i ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania.

Sylwetka nadwozia Civica 4D przypomina coupe.

Sylwetka nadwozia Civica 4D przypomina coupe.

Lista wyposażenia pojazdu z zakresu udogodnień i wygody jazdy jest długa, ograniczę się do wymienienia: klimatyzacji, automatycznie włączających się świateł z czujnikiem zmroku, kamery cofania, czujników parkowania z przodu i tyłu oraz podgrzewanej tylnej kanapy.
Użytkownicy będą zadowoleni z systemów audio i informacyjnych. Seryjnie we wszystkich poziomach wyposażenia jest system multimedialny Honda Connect z nawigacją satelitarną Garmin, odbiornik radia cyfrowego DAB z 8 lub 10 głośnikami, bezprzewodowy system obsługi telefonu Bluetooth (HFT) i wiele innych.

Silniki

Honda Civic sedan otrzymała nową, benzynową jednostkę napędową o pojemności skokowej 1498 cm3 i mocy 134 kW (182 KM) uzyskiwanej z udziałem turbodoładowania. Silnik ma głowicę i blok cylindrów wykonane ze stopów lekkich, rozrząd górnozaworowy ze zmiennymi czasami otwarcia 4 zaworów przy każdym z 4 cylindrów i osiąga znaczną wartość momentu obrotowego 240 Nm w szerokim zakresie obrotów od 1900 do 5000/min.

W około pół roku po ukazaniu się pojazdu napędzanego silnikiem benzynowym, zaoferowano również jednostkę wysokoprężną, znaną już ze stosowania do napędu hondowskiego crossovera HR-V. Ona ma 4-cylindry o pojemności skokowej 1597 cm3 i moc 88 kW (120 KM) oraz 4 zawory przy każdym cylindrze. Silnik nadaje pojazdowi dobrą dynamikę (0–100 km/h = około 10 s) i wyróżnia się niewielkim zużyciem paliwa, według producenta – średnio 3,4 dm3/100 km!

Jednostka wysokoprężna zestawiana jest z mechaniczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach do jazdy w przód, natomiast benzynowa ze wspomnianą mechaniczną skrzynią biegów lub alternatywnie w pojazdach o poziomie wyposażenia Executive i Elegance, ze skrzynią automatyczną CVT.

Wrażenia z jazdy

Opisując wnętrze nadwozia, wspomniałem o wygodnym miejscu kierowcy i dobrze opisanej tablicy rozdzielczej. Kierowca ma także dobrą widoczność przez szyby i w zewnętrznych lusterkach o dużej powierzchni. Urządzenia sterowania działają precyzyjnie, a krótka dźwignia zmiany biegów (skrzynia mechaniczna) wybiera przełożenia po prostu wzorowo.

Silnik benzynowy jest elastyczny, pracuje cicho i podczas jednostajnej jazdy prawie go nie słychać. Łatwo też wchodzi w obroty i rozpędzanie 0–100 km/h trwa zaledwie 8,6 s. Niewiele zużywa paliwa, z jazd zapoznawczych odnotowałem 5,8 dm3/100 km, a więc dokładnie tyle, co podaje producent.
Nie bez przyczyny Civica 4D porównałem z większym Accordem, niewiele mu bowiem ustępuje pod względem wygody jazdy, na którą składa się m.in. dobrze akustycznie izolowane nadwozie i bardzo dobrze dobrane zawieszenie kół. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu układ wielowahaczowy Multi-Link i uzyskano dużą stabilność pojazdu w ruchu.

Honda Civic 4D 1.5T Executive

Długość/szerokość/wysokość

4648/1799 (bez lusterek)/1416 mm

Rozstaw osi

2698 mm

Masa własna/dopuszczalna całkowita

1304/1740 kg

Objętość bagażnika

519 dm3

Silnik/skrzynia biegów

benzynowy 4-cyl. 1498 cm3, 134 kW (182 KM), 240 Nm/6-biegowa mechaniczna

Rozpędzanie 0÷100 km/h

8,6 s

Prędkość maksymalna

210 km/h

Zużycie paliwa średnio

5,8 dm3/100 km

Cena pojazdu

111 200 zł (rocznik 2018) + 2500 zł za lakier metaliczny oraz perłowy

Przeglądy okresowe

co 20 tys. km lub co rok

LF

Print Friendly