Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Fleet Derby 2014 - Relacja

Tym razem w maju zorganizowaliśmy test Fleet Derby, który jest kluczowym składnikiem plebiscytu Fleet Derby. Test, który odbył się na terenie Autodromu Automobilklubu Polski na warszawskim Bemowie, zgromadził 130 jurorów, 350 gości i 117 samochodów, w tym 93 testowe.

 

IMG 1659 resizePogoda dopisała, także ta ducha. Zresztą zapraszając jury, z którego znaczną część stanowią członkowie firm zrzeszonych w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, niezależni managerowie i przedstawiciele naszych partnerów, zostali lojalnie uprzedzeni, że praca jurora może i daje satysfakcję, ale jest naprawdę trudna i męcząca. Członkowie Polskiego Stowarzyszenia Motorowego, reprezentujący szkołę Mariusz Stuszewski Doskonalenie Techniki Jazdy Samochodem i Szkołę Jazdy Subaru, ułożyli trasy prób i czuwali nad bezpiecznym przebiegiem testu. Trzy trasy pozwoliły optymalnie sprawdzić zachowania samochodów podzielonych na dane segmenty.

IMG 1816 resizePikapy i duże SUV-y były sprawdzane na wymagającej, acz bezpiecznej, trasie terenowej. Pozostałe segmenty były sprawdzane na dwóch trasach. Jednej umieszczonej na terenie ośrodka doskonalenia techniki jazdy, na której wykorzystano takie elementy infrastruktury jak okrąg poślizgowy i nawodniona płyta poślizgowa, a także fotocela pokazująca prędkość. Druga próba przebiegała na terenie lotniska Babice. Tam także samochody dostawcze były sprawdzane pod kątem łatwości parkowania i manewrowania. Oczywiście, nie jest realne przetestowanie samochodów, tym bardziej tych pracujących na co dzień w firmach, kompleksowo w warunkach autodromu.

IMG 1775 resize Możemy sprawdzić zachowanie się samochodu w ciasnym slalomie, szybko pokonywanym łuku, czy to jak hamuje i przyspiesza. Możemy też podczas krótkich przerw zaglądnąć do bagażnika, przeanalizować pojemność schowków czy funkcjonalność pozycji za kierownicą. Jednak podczas całego dnia testu nie możemy ocenić kompleksowo samochodu. Dlatego też ankietę oceniającą samochody pomogli nam przygotować członkowie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Co ważne, zliczając głosy do każdej kategorii, przypisane są inne średnie ważone. Tak, aby np. ocena komfortu przy ogólnej sumarycznej ocenie ważyła więcej w segmencie limuzyna czy D, a mniej w segmencie A czy C. Natomiast jeżeli mowa o komforcie jazdy, wiadomo, że mniejsze znaczenie ma on w samochodach dostawczych, a większe w segmentach premium.

IMG 1952 resizeCo ważne, podczas trwania testu położyliśmy duży nacisk na fakt, aby jurorzy, podzieleni na trzy grupy jeździli wszystkimi samochodami w klasie. To pozwalało bezpośrednio ocenić poszczególne konkurujące ze sobą modele. Także w specjalnych zeszytach jurorskich przy poszczególnych modelach biorących udział w teście zamieściliśmy informacje o danym egzemplarzu, łącznie z podaniem wartości rezydualnej i ceny. Wiadomo jednak, że podane przez koncerny ceny i te, które może otrzymać fleet manager kupujący wiele samochodów, znacząco od siebie odbiegają.

IMG 1919 resizeJurorzy, z jednej strony, stanowią poniekąd wybraną grupę, która decyduje o wynikach, a, z drugiej, są odrobinę poszkodowani, ponieważ cały dzień mają wypełniony obowiązkami związanymi z jurorowaniem. Kiedy oni ciężko pracują, nasi pozostali goście także nie mogli się nudzić. Po pierwsze, bardzo efektowna była ekspozycja samochodów demonstracyjnych, bo liczyła ponad dwadzieścia pozycji. Wśród nich na uwagę na pewno zasługiwał Volkswagen Golf Sportsvan, który podczas Testu Fleet Derby miał flotową premierę. Nie mniejszym powodzeniem cieszyły się modele ekspozycyjne, m.in.: Peugeot 308 – laureat prestiżowej nagrody Car of the Year, Opel Insignia OPC w czarnym macie, Volkswagen Polo, Volvo V60 Plug In-Hybrid, SEAT Leon ST, Peugeot RCZ R, czy praktyczny Mercedes Citan zaprezentowany jako taksówka. Samochody, szczególnie RCZ R, absolutnie nieflotowe, ale nie oszukujmy się, nasi goście, którzy w codziennej pracy rabatują, negocjują i pracują na cyfrach, to nie roboty. Także kochają motoryzację i właśnie u nich takie samochody powodują szybsze bicie serca.

IMG 2 resNa pewno nie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się co drivy, czyli przejażdżki na prawym fotelu. Za kierownicą niepozornego BMW z silnikiem o potężnej mocy swoje przejazdy odbywał Mariusz Stuszewski. Natomiast Mirek Gumula ze Szkoły Jazdy Subaru pokazał, że Subaru BRZ, mimo że nie najmocniejsze, może dostarczyć także dużo frajdy.

IMG 1935 resizePoza tym goście mogli odwiedzać stoiska naszych wystawców, które były ulokowane w namiocie postawionym specjalnie na tę okazję. Poza możliwością zapoznania się z ofertą wystawców, można było także wziąć udział w kilku konkursach, co zawsze cieszy się olbrzymim zainteresowaniem. Najwięcej problemów było z odpowiedzią na pytanie w konkursie firmy Hyundai, jakim zwierzęciem jest maskotka mistrzostw świata w piłce nożnej. Dla tych, którzy nie wiedzą – pancernikiem.

IMG 2498 resizeDodatkowo na miejscu można było także oddać głos w plebiscycie Fleet Derby na jedną z zaproponowanych kategorii. Te, nazwijmy je, analogowe głosy na produkty i usługi flotowe, Osobowość Flotową, Samochód Służbowy Roku 2014 oraz na Motoryzacyjną Markę Flotową - także będą zliczone i dodane do głosów internetowych. Bardzo liczna rzesza naszych gości zdecydowała się zagłosować podczas testu. Zjawiskiem, które także jest warte odnotowania, jest coraz liczniejsza grupa samochodów, które były testowane w kategorii ECO. O ile w poprzednich latach było ich po dwa, trzy, teraz jurorzy mogli przetestować już sześć modeli. Jednak największą wartością praktycznej części plebiscytu, czyli samego testu, była możliwość spotkania się z kolegami po fachu, z dostawcami rynku. Wymiana poglądów, wizytówek i możliwość przedyskutowania problemów podczas kontaktów twarzą w twarz są podczas takiego wydarzenia najważniejsze.

IMG 2549 resizeZ naszej strony chcieliśmy podziękować naszemu partnerowi głównemu, firmie Volkswagen Group, sponsorom i partnerom, instruktorom, którzy czuwali nad bezpieczeństwem testu, a także szanownym gościom, którzy mimo kapryśnej aury dopisali. Jednak największe słowa podziękowania należą się naszym jurorom, którzy przez tyle godzin wykonywali ciężką pracę i testowali samochody.

Zapraszamy do galerii zdjęć na stronie: https://plus.google.com/u/0/photos/111989829919518504451/albums/6013642495667859569?sort=1

Tomasz Siwiński

Przeczytaj również
Popularne