Nadchodzący sezon urlopowy to tradycyjnie czas dużej popularności usługi wynajmu krótkoterminowego wśród klientów indywidualnych. A jak to wygląda w wypadku firm? Czy teraz zaczyna się większy ruch? Czy CFM-y, które mają opóźnienia w dostawie aut kontraktowych, korzystają z usług firm STR? O rozstrzygnięcie tych wątpliwości poprosiliśmy ekspertów.
Jak kształtuje się zapotrzebowanie firm na wynajem krótkoterminowy w okresie urlopowym?
Konrad Karpiński
kierownik ds. sieci w Express SA
Popyt na usługi wynajmu krótkoterminowego zmienia się w ciągu roku bardzo dynamicznie, osiągając swoje szczytowe możliwości w okresie wakacji letnich. Od lat w Express Rent a Car (nasz produkt krótkoterminowy) analizujemy oczekiwania rynku i w ten sposób dostosowujemy liczbę samochodów w parku, aby zaspokoić potrzeby klientów. Nie bez powodu największe zakupy floty przypadają na okres od marca do czerwca, gdzie zwiększa się liczba rezerwacji składanych przez klientów indywidualnych, głównie turystów z zagranicy lub Polaków planujących swoje wyjazdy wakacyjne.
Sierpień jest miesiącem, w którym notujemy najwięcej zrealizowanych rezerwacji i ta wakacyjna hossa trwa aż do października. Klienci poszukują różnego rodzaju pojazdów. Najpopularniejsze są samochody klasy A, B oraz C. Od kilku lat wzrasta popyt na samochody 9-osobowe. Poszukują je duże, kilkuosobowe rodziny oraz klienci, którzy wspólnie ze znajomymi planują wyjazdy wakacyjne. W ten sposób dwie rodziny mogą zmieścić się w jednym pojeździe, ograniczyć koszty paliwa i zdecydowanie lepiej spędzić czas w trakcie wspólnej podróży. Natomiast w przypadku wynajmów realizowanych dla firm zauważamy spadek liczby zamówień, który przypada na dwa wakacyjne miesiące. Następnie od września zamówienia na pojazdy dla naszych klientów biznesowych zaczynają powracać do poziomów osiąganych przed lipcem. Powodów spadku popytu wśród przedsiębiorców w okresie wakacyjnym upatrywać należy w spadku zamówień na ich usługi, czasem urlopowym dla ich pracowników i większą dostępnością własnej floty firmowej. Nie oznacza to, że firmy całkowicie rezygnują z wynajmu pojazdów w tym okresie. Część naszych klientów, która świadczy usługi typu assistance, nie zmniejsza zamówień w okresie od czerwca do września. Szczególnie w trakcie wyjazdów wakacyjnych klienci potrzebują różnorakiej pomocy ze strony operatorów świadczących usługi assistance czy towarzystw ubezpieczeniowych, w tym usługi wynajmu pojazdu zastępczego. Okres wakacji jest czasem bardzo pracowitym dla wypożyczalni samochodów, które dostarczają pojazdy dla tych, którym własny samochód odmówił posłuszeństwa w trakcie wyjazdu. Okres Świąt Wielkanocnych oraz weekend majowy to była taka mała rozgrzewka przed sezonem. Obecnie każdy tydzień przynosi duży wzrost liczby przyjmowanych rezerwacji i wydanych pojazdów. Klienci nauczyli się korzystać z wypożyczalni samochodów jako doskonałej alternatywy dla komunikacji publicznej czy taxi w trakcie urlopów. Dodatkowo wielu klientów rezerwuje samochody z dużym, nawet kilkumiesięcznym, wyprzedzeniem, aby zapewnić sobie gwarancję otrzymania samochodu, który rezerwowali. Wynajem krótkoterminowy jest bardzo dobrym wsparciem dla firm CFM, które często korzystają z floty takich firm jak Express Rent a Car, aby dostarczyć klientowi pojazd przedkontraktowy. Firmy z branży CFM nie posiadają własnej floty dla celów przedkontraktowych. Wszystkie pojazdy zamawiane są dla konkretnego klienta, a te zwrócone po zakończeniu kontraktu są sprzedawane. Express Rent a Car jest w stanie w bardzo krótkim czasie dostarczyć dla klienta firmy CFM pojazdy ze wszystkich klas. Dzięki temu klient firmy CFM może korzystać z pojazdu tej samej klasy, co pojazd zamówiony, do czasu wyprodukowania dla niego zamówionego pojazdu. W zależności od pojazdu, wyposażenia i okresu w roku, wynajem ten może trwać nawet 3–6 miesięcy.
Współpraca ta niejednokrotnie jest kontynuowana nie tylko w zakresie dostarczania pojazdów kontraktowych, ale również w zakresie oferowania pojazdów zastępczych.
Bartłomiej Pejo
Car Net Polska
Począwszy od długiego majowego weekendu aż po koniec września, branża STR odnotowuje wzrost wynajmu przede wszystkim wśród klientów indywidualnych. Zapotrzebowanie zauważyć można głównie wśród osób przyjeżdżających do kraju z okazji świąt, na długie weekendy i urlopy. Wówczas samochód jest niezbędnym środkiem transportu między miastem przylotu a miejscem docelowym podróży naszych klientów. W okresie urlopowym wynajem dla firm jest częściowo ograniczony, co wynika z mniejszego zapotrzebowania flotowego dla pracowników wykonujących swoje obowiązki głównie poza siedzibą firmy.
Większe zainteresowanie wynajmem krótkoterminowym przejawiają jednak firmy branży turystycznej – touroperatorzy, którzy pośredniczą w wynajmie samochodów dla klientów podróżujących w Polsce. Kolejnym odbiorcą usług dla działu krótkoterminowego wynajmu Car Net Polska okazuje się być sektor CFM. Wynajmy przedkontraktowe w okresie wczesnowakacyjnym stają się popularnym rozwiązaniem w chwili oczekiwania na odbiór samochodów flotowych. Różnorodność floty Car Net Polska sprawia, że wynajmy 3–4-miesięczne cieszą się dużą popularnością wśród partnerów CFM. Klienci mogą korzystać dokładnie z takich modeli samochodów, na jakie oczekują do odbioru w niedalekiej przyszłości. Okres późnej wiosny, wczesnego lata uznaję zdecydowanie za atrakcyjny dla wynajmu krótko- i średnioterminowego.
Jacek Kaniewski
Rentis
Od początku tego roku utrzymywało się bardzo małe zapotrzebowanie na usługę wynajmu samochodów. Wpływ na to miała na pewno łagodna zima oraz dobre warunki na drogach, co w połączeniu z mniejszą liczbą rezerwacji turystycznych niż w okresie letnim przełożyło się na zdecydowanie mniejszą liczbę realizowanych przez naszą firmę wynajmów. Można powiedzieć, że z końcem kwietnia (Święta Wielkanocne i weekend majowy) ruch w oddziałach zdecydowanie się zwiększa. Natomiast największe zapotrzebowanie na samochody będzie miało miejsce od czerwca do września. W przeciwieństwie do krajów Europy Zachodniej, ludzie przylatujący do Polski podróżują w celach turystycznych w okresie wakacyjnym, a nie biznesowych. Występuje zatem duża sezonowość realizowanych wynajmów dla klientów indywidualnych. Dobrą wiadomością dla wypożyczalni w Polsce jest to, że z roku na rok liczba osób podróżujących do Polski stale się zwiększa. Duży wpływ na taką sytuację miało na pewno Euro 2012. Wielu ludzi powraca do Polski z zamiarem zwiedzenia naszego kraju, co przekłada się również na dłuższe wynajmy samochodów. Mogę stwierdzić, że w najbliższych miesiącach czeka nas okres prosperity rezerwacji dla osób prywatnych. Jak co roku, zwiększony ruch w branży będzie spowodowany również tym, że ludzie będą coraz więcej podróżować po naszych drogach, co przełoży się na większą liczbę kolizji, a co za tym idzie – wynajmowanych aut zastępczych. Jeżeli chodzi o zapotrzebowanie firm CFM na auta przedkontraktowe, to nie sądzę, żeby okres wakacyjny miał wpływ na zwiększenie ruchu w tej gałęzi branży.
Barbara Formusiak
PANEK SA
Sezonowe wahanie sprzedaży jest zjawiskiem uwarunkowanym czynnikami zewnętrznymi i zupełnie niezależnymi od firmy. Można dopasować się do zaistniałej sytuacji, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby próbować przeciwdziałać sezonowości i minimalizować jej negatywne skutki. Znajomość trendów w biznesie pozwala podejmować właściwe decyzje, co do rozmiarów sprzedaży w przyszłości, a dla osób dobrze znających branżę, w której działają, sezonowość nie jest problemem. Kluczowa jest budowa takiego portfela klientów, którzy mają zróżnicowane szczyty zapotrzebowania. Zamówienia, szczególnie na sezon letni, spływają z większą częstotliwością. W wynajmie dla osób prywatnych rzeszę klientów stanowią zagraniczni turyści odwiedzający Polskę oraz rodacy pracujący za granicą, którzy przyjeżdżają na urlop do Polski. Dołącza do nich coraz większa grupa klientów polskich, dla których usługa wynajmu przestaje być towarem luksusowym zarezerwowanym dla wybranych.
Zwiększająca się świadomość społeczna istnienia usług wynajmu w połączeniu z coraz atrakcyjniejszymi cenami najmu krótkoterminowego sprawia, że wynajem samochodu zarówno dla osób fizycznych, jak i dla przedsiębiorców nie jest ostatecznością, a zaczyna być jedną z rozważanych opcji, szczególnie przy spóźnieniu w dostawie zamówionego samochodu, lub staje się również alternatywą dla leasingu bądź sposobem na doraźne uzupełnienie własnej floty. W branży RAC roczny cykl koniunkturalny powtarza się bez większych odchyleń co roku, natomiast istnieją trendy wskazujące, że usługi wynajmu samochodów cieszą się stabilnie wzrastającym zainteresowaniem niezależnie od sezonu i typu odbiorcy.
Ewelina Bogus
kierownik generalny ds. wynajmu w ANCA CARS
Firma ANCA CARS ofertę wynajmu krótkoterminowego kieruje do klientów, którzy potrzebują samochodu na okres od 1 dnia do 3 miesięcy. Od kilku lat obserwujemy większe zainteresowanie naszą ofertą w okresie wakacyjnym oraz przed długimi weekendami. Coraz więcej osób na urlop wybiera się pożyczonym samochodem. Wakacje to także okres wzmożonego ruchu na drogach, co oznacza więcej stłuczek, kolizji i, niestety, wypadków. W tym okresie zwiększa się zapotrzebowanie na wynajem samochodów zwłaszcza przez osoby prywatne. Jak wygląda to z perspektywy wynajmu przez firmy? W głównej mierze firmy korzystają z naszej usługi krótkoterminowego wynajmu samochodów, gdy mają do czynienia z opóźnieniem w dostawie nowych aut kontraktowych – w tej sytuacji nasza oferta charakteryzuje się pełną elastycznością. Przedsiębiorca ma zapewniony pojazd od zaraz, korzysta z naszych usług i oddaje samochód w momencie pojawienia się zamówionego auta z fabryki, płacąc stawkę wynajmu za dobę. Z naszego doświadczenia wiemy, że klienci korporacyjni wiedzą o przestojach w fabrykach w okresach wakacyjnych dużo wcześniej, dlatego wynajem dla firm nie jest uzależniony od okresu letniego – bardziej od działalności firmy, sezonowości pewnych branż, w momentach wzmożonej działalności firmy lub w szczycie sezonu, a także w momentach planowania lub realizacji projektów specjalnych, gdy przedsiębiorca planuje założenie lub rozbudowanie własnej floty. Jako wypożyczalnia borykamy się z problemem sezonowości, jednak dotyczy to w większej mierze klientów prywatnych, aniżeli wynajmu dla firm.
Katarzyna Dobrzyńska
PR & marketing manager w Avis Poland
Patrząc na historię naszej działalności w Polsce, a jest to już ponad 23 lata, obserwujemy pewien zarys sezonowości w zakresie wynajmów STR. Branża wynajmu samochodów w Polsce jest zdominowana głównie przez wynajmy dla firm. To prawie 80% wszystkich naszych transakcji. Dlatego najwięcej wynajmów obserwujemy w tygodniu roboczym, czyli od poniedziałku do piątku. Zupełnie inaczej ta sytuacja przedstawia się w innych krajach europejskich, gdzie kulturowo wynajem samochodów do celów prywatnych jest zdecydowanie bardziej popularny. W Polsce większość osób posiada swój samochód, a wizja wynajmu jest zawsze rozważana na końcu. Ta sytuacja zmienia się z roku na rok i coraz częściej obserwujemy wzrost wynajmów prywatnych podczas weekendów, a także na dłuższe wyprawy po Polsce. Chociaż Polska nie jest typowym krajem turystycznym, to jednak w okresie letnim widzimy zdecydowany wzrost liczby wynajmów w celach turystycznych. Najczęściej odwiedzają nas Niemcy, Skandynawowie, Francuzi, Włosi i, oczywiście, goście z Wielkiej Brytanii. Duży przyrost wynajmów prywatnych zarysowuje się w miesiącach od maja do sierpnia. W tym okresie obserwujemy nieznacznie mniej zapytań biznesowych, a dużo więcej prywatnych, kiedy pracownicy firm potrzebują na urlop samochody większe niż używane na co dzień do pracy. Liczba wynajmów firmowych w ciągu roku wydaje się być stabilna, wyraźniejsza sezonowość obejmuje głównie wynajem przez osoby prywatne. Avis dysponuje bardzo rozbudowaną flotą samochodów, przy czym średni wiek naszych samochodów nie przekracza 6 miesięcy. W każdej klasie samochodów oferujemy kilka różnych marek i modeli, także samochody dostawcze, dlatego też nasza oferta może być dopasowana do każdego zapytania. Współpracujemy z firmami CFM w zakresie dostaw aut przedkontraktowych, a z firmami assistance w zakresie aut zastępczych. Naszą flotę oraz zasięg biur wynajmów aktywnie powiększamy z każdym rokiem. Dysponujemy obecnie flotą 1500 samochodów oraz świadczymy swoje usługi w ponad 39 biurach w Polsce i 170 krajach na świecie. Oprócz tego, oferta wynajmu samochodów w Avis jest kompleksowa: oferujemy wynajem krótkoterminowy od 1 doby aż do produktu AvisLease, na okres od 2 do 4 lat z pełnym zarządzaniem i administracją wynajmowanej floty. Interesującym rozwiązaniem AvisLease jest to, że klient może wybrać samochód nowy według własnej specyfikacji lub samochód używany, od razu dostępny w aktualnej flocie Avis.
Łukasz Żurek
dyrektor zarządzający ds. leasingu Sixt Rent a Car Polska
Wakacje to okres wzmożonego ruchu w wypożyczalniach samochodów, podobnie jak ma to miejsce w przypadku długich weekendów. Klienci prywatni wybierają się wtedy na urlopowe wyjazdy i chętniej decydują się na wynajem pojazdów. Robią to, bo albo w ogóle nie mają swoich aut, albo potrzebują konkretnego rodzaju samochodu. W tym drugim przypadku wybierają np. auta sportowe czy kabriolety, by mieć radość z jazdy, lub – bardziej pragmatycznie – 7-osobowe vany, by zmieścić całą rodzinę wraz z bagażami. Jeśli chodzi o firmy, to coraz częściej interesują się wynajmem, chociaż w porównaniu z krajami Europy Zachodniej nadal jesteśmy daleko w tyle, bo pokutuje u nas model, w którym przedsiębiorca kupuje pojazd na własność. Jeśli nie jest on wykorzystywany non stop, to koszty związane z zakupem i posiadaniem okazują się znacznie wyższe niż w przypadku wynajmu. Tym bardziej, że w wypadku aut z wypożyczalni można dopasować ich rodzaj do bieżących potrzeb firmy i nie trzeba martwić się o takie sprawy jak ubezpieczenie, naprawy czy przeglądy. Zdarza się, że z usług firm wynajmu krótkoterminowego korzystają również firmy z segmentu CFM. Robią to zazwyczaj wtedy, gdy potrzebny jest im samochód zastępczy lub gdy dojdzie do opóźnień w dostawie zamówionych pojazdów i należy wydać klientowi tak zwane samochody przedkontraktowe. Wraz z rozwojem rynku motoryzacyjnego zmieniły się wymagania klientów dotyczące wynajmowanych samochodów. Chcą samochodów nowych, z którymi nie będzie problemów w codziennej eksploatacji. Oczekują aut lepiej wyposażonych, gdzie klimatyzacja, radioodtwarzacz z CD czy sterowane elektrycznie szyby są standardem. Z drugiej strony, firmy zajmujące się wynajmem nie inwestują w zbyt bogato wyposażone pojazdy, bo poniesione koszty nie zwracają się przy odsprzedaży. Na rynku wtórnym różnica w cenie między autem mającym średni pakiet dodatków a bogato wyposażonym jest niewielka. Stąd rzadko spotyka się samochody ze skórzaną tapicerką, fabrycznymi nawigacjami czy rozbudowanym zestawem car audio, chyba że chodzi o segment premium.
Katarzyna Okraszewska
kierownik Działu Handlowego Hertz
Wiele firm w Polsce może poszczycić się stabilną sytuacją i mimo kryzysu gospodarczego czy skomplikowanej sytuacji politycznej w regionie nie ogranicza zakupu samochodów do firm lub średnio- czy długoterminowego wynajmu aut flotowych. Między innymi z tego powodu, jak wskazują analizy naszej firmy, liczba użytkowników samochodów służbowych utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie, a nawet da się zauważyć pewna tendencja wzrostowa. Klienci Hertz, którzy w ciągu roku korzystają z wynajmowanych samochodów w celach służbowych, podczas wakacji przenoszą swoje doświadczenia dotyczące korzystania z naszych usług na czas wolny. Zauważamy, że w okresie letnim osoby, mające w firmie do dyspozycji wynajmowany samochód służbowy, częściej skłaniają się do wynajmu samochodu w celach prywatnych. Wtedy korzystają z oferty turystycznej. Pracownikom firm, które mają podpisane umowy korporacyjne z naszą siecią, dajemy możliwość korzystania z wynegocjowanych stawek także podczas wynajmu w celach prywatnych. Punkty wynajmu Hertz rozmieszczone są w największych miastach i kurortach, nie tylko europejskich, dlatego pracownicy coraz chętniej i częściej wynajmują samochody, zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami. W lecie klienci częściej poszukują samochodów większych, na przykład w nadwoziu kombi, które zmieszczą dużą ilość bagażu. Popularnością cieszą się także samochody przewożące więcej niż pięć osób. W okresie wakacji Hertz znacznie zwiększa swoją flotę o nowe auta tego typu. Z naszych statystyk wynika też, że Polacy coraz chętniej korzystają z wynajmu aut na świecie. Do firm wynajmu krótkoterminowego coraz częściej zgłaszają się firmy leasingowe, które chcą zapewnić klientowi możliwość korzystania z samochodu zaraz po podpisaniu umowy. Do czasu wydania zamówionego samochodu mija bowiem od kilku tygodni do kilku miesięcy. W ramach takiej współpracy podpisały umowę firmy NivetteFleet Management oraz Hertz. W szybko zmieniających się realiach gospodarczych często trudno firmom planować wieloletnie, długookresowe wykorzystanie wszystkich samochodów, jakie w danym momencie mają być eksploatowane. Widzimy zatem rosnącą popularność wynajmu samochodu krótkoterminowego jako sposób zachowania mobilności dla firmy. Elastyczny wynajem samochodu jest alternatywą dla posiadania środka trwałego, jakim jest samochód, oraz umożliwia klientowi zachowanie mobilności bez znaczących inwestycji i długoterminowych zobowiązań.
Eryk Chilmon