Samochody użytkowe służą do pracy. Mają być niezawodne, przewidywalne kosztowo, wygodne i praktyczne. Mają też spełniać oczekiwania klientów, którzy reprezentują wszystkie branże. Zadanie jest trudne, a sprostać mu może samochód, który jest wzorcem w swojej klasie – Renault Master.
Do nowej, czwartej już generacji zastosowano określenie „aerovan”. Wynika to z faktu, że nadwozie powstawało wskutek licznych testów w tunelach aerodynamicznych. Wszystko po to, żeby było bardziej efektywne. Teraz pora przejść do żywiołu fleet managerów, czyli do liczb: 40 różnych oryginalnych wersji nadwozia, dziewięciobiegowy automat, silniki wysokoprężne o mocy od 105 do 170 KM, dziewięć schowków w kabinie o pojemności 135 litrów łącznie i jeden taki samochód – Renault Master.
40 możliwych wersji nadwozia dotyczy tylko pojazdów produkowanych w fabryce Renault. Jeżeli weźmiemy pod uwagę warianty oferowane przez autoryzowanych koncesjonerów, z dużym prawdopodobieństwem możemy zamówić Mastera, który będzie jedyny w swoim rodzaju. Wszystkie zabudowy są wykonywane przez firmy certyfikowane przez Renault. Finalny samochód jest jeszcze bardziej dopasowany i spersonalizowany do oczekiwań absolutnie każdego klienta.
Master oferuje od 11 do 22 m³ przestrzeni ładunkowej i, w zależności od zastosowania, możemy zamówić wersję tylnonapędową lub przednionapędową. Możemy przewieźć ponad 1600 kg ładunku, holować przyczepę ważącą maksymalnie 2500 kg. Do wnętrza przestrzeni ładunkowej dostaniemy się za pomocą najszerszych w klasie drzwi bocznych bądź otwierających się pod kątem 270 stopni drzwi tylnych. Jeżeli Nowy Master ma pracować w ciasnych miejskich ulicach, warto wspomnieć o skróconym rozstawie osi i przeprojektowanym przednim zawieszeniu. Dzięki tym zabiegom uzyskano wyjątkową zwrotność i zmniejszono promień skrętu o 1,5 metra.
40 możliwych wersji nadwozia dotyczy tylko pojazdów produkowanych w fabryce Renault. Jeżeli weźmiemy pod uwagę warianty oferowane przez autoryzowanych koncesjonerów, z dużym prawdopodobieństwem możemy zamówić Mastera, który będzie jedyny w swoim rodzaju. Wszystkie zabudowy są wykonywane przez firmy certyfikowane przez Renault.
W samochodach użytkowych podstawę stanowią nowoczesne silniki wysokoprężne. Nie inaczej jest w Renault, gdzie znajdziemy jednostki oznaczone jako Blue dCi. Klienci mają do wyboru jedną z czterech wersji o mocach: 105, 130, 150 i 170 KM. Cechują się one znacznie obniżonym zużyciem paliwa (średnio o 1,5 l/100 km) i niższym poziomem emisji CO₂ (o 39 g/km), który obecnie wynosi poniżej 200 g/km względem poprzednich jednostek. Przeniesienie napędu zapewnia standardowa mechaniczna skrzynia biegów lub nowa, wyjątkowo efektywna energetycznie automatyczna skrzynia biegów EAG9 o 9 przełożeniach.
Oczywiście nie mogło zabraknąć wersji elektrycznych. Klienci szukający samochodu bezemisyjnego do pracy w mieście mogą wybrać wariant o mocy 130 KM i pojemności baterii wynoszącej 40 kWh. Przedsiębiorcy szukający samochodu, który będzie pokonywał także dłuższe trasy, powinni zwrócić uwagę na mocniejszy – 142 KM – wariant z baterią o pojemności 87 kWh. Dostawcze elektryki oferują odpowiednio 180 i 410 km zasięgu. Jeszcze słowo o ładowaniu: szybkie ładowanie za pomocą prądu stałego z terminali o mocy 130 kW pozwala odzyskać 229 km zasięgu w 30 minut. Ładowanie od 10% do 100% z domowych źródeł zasilania zajmuje mniej niż cztery godziny w przypadku terminala AC typu Wallbox 22 kW.
Powiedzmy jeszcze słowo o hamulcach, ponieważ Master wyposażony jest w całkowicie nowy, aktywny i wspomagany elektrycznie układ hamulcowy. Zapewnia on taką samą skuteczność hamowania i wyczucie pedału hamulca niezależnie od stopnia obciążenia pojazdu. Umożliwia również szybsze uruchamianie aktywnego systemu wspomagania nagłego hamowania (czas reakcji skrócony o połowę), a także intensywniejsze odzyskiwanie energii hamowania, przyczyniające się do zwiększania zasięgu w wersjach elektrycznych.
Każda wersja wyposażona jest w dziesięciocalowy ekran, regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę, dziewięć schowków i porty USB-C. Jednak najważniejsze są dostępne rozwiązania wspomagające kierowcę, a tych jest aż 20, w tym asystent stabilizacji jazdy przy bocznym wietrze, aktywne wspomaganie nagłego hamowania (AEBS) czy asystent jazdy z przyczepą. Oczywiście, we współczesnym samochodzie nie może zabraknąć systemów łączności i rozrywki. W standardzie we wszystkich wersjach modelu instalowany jest najbardziej intuicyjny na rynku system multimedialny openR Link z dziesięciocalowym ekranem umożliwiającym podpięcie Android Auto i Apple CarPlay.
Otrzymywanie powiadomień o odblokowaniu pojazdu, co jest bardzo praktyczne w przypadku pojazdów dostawczych przewożących wartościowe ładunki.