Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Rejestracje nowych samochodów osobowych 2024

 

Pierwsze rejestracje SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I DOSTAWCZYCH DO 3,5T STYCZEŃ - GRUDZIEŃ 2024 roku Analizy PZPM na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów

 

REJESTRACJE GRUDNIA W PIGUŁCE

Rejestracje w grudniu były najwyższe w historii notowań zarówno dla samochodów osobowych jak i samochodów lekkich ogółem (osobowe i dostawcze). Rejestracje do klienta instytucjonalnego wciąż dominują ale rosną ponad 3 razy wolniej niż rejestracje do klienta indywidualnego. Rynek marek popularnych rósł ponad 3x szybciej niż marek premium. Wśród aut osobowych z napędami alternatywnymi (BEV, PHEV, HEV, MHEV) najszybciej rosła sprzedaż aut hybrydowych (HEV) +42%. Auta hybrydowe ogółem (HEV+MHEV) dominowały osiągając 42% w rynku. Wszystkie marki z pierwszej dziesiątki rankingu zanotowały wzrosty (największy dziewiąta Dacia (+57%)). Wśród modeli najwyższy wzrost uzyskał Renault Captur, który w porównaniu z grudniem 2023 poprawił rejestracje o 234% i który przesunął się w rankingu o 22 pozycji na dziewiąte miejsce. 

W grudniu 2024r rynek samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 62 742 szt. i był o 29,6% wyższy od grudnia 2023r. oraz o 14,1% wyższy od listopada ub.r. Tempo wzrostu rynku uwzgledniające ilość dni roboczych było nieco niższe bo ich liczba (20 dni) była o jeden dzień wyższa zarówno do grudnia 2023r jak i do listopada br. Realne tempo wzrostu w ostatnim miesiącu było o 23,2% wyższe niż tym samym miesiącu 2023r. oraz 8,4% wyższe niż w listopadzie. W całym 2024r realnie rynek rósł średnio w tempie 14,3%.

 

REJESTRACJE W ROKU 2024 PODSUMOWANIE

W 2024r. zarejestrowano 618 421 sztuk samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. Było to o 14,6% więcej (+78 866 szt.) niż w 2023 roku. Jest to wynik tylko o 7 tys. niższy od najlepszego wyniku z 2019 roku.

Rejestracje samochodów osobowych osiągnęły w tym czasie poziom 551 568 szt. (+16.1%;
+76 536 szt.), a dostawczych 66 853 szt. (+3,6%; +2 330 szt.).

Rok 2024 pod względem wyniku był podobny do najlepszego do tej pory 2019 roku jednak jego składowe mocno zmieniły się na przestrzeni tych pięciu ostatnich lat:

- rynek wg rodzajów paliwa – najpopularniejsze obecnie auta hybrydowe zwiększyły sprzedaż prawie sześciokrotnie (+475%) podczas gdy cały rynek nieznacznie się obniżyło 0,7%, co w konsekwencji zwiększyło ich udział w rynku o 37 pkt. proc. Wolumen ich sprzedaży wzrósł od 43 188 sztuk do 248 531 sztuk. Auta hybrydowe z silnikiem spalinowym najczęściej są zasilane benzyną. I to właśnie auta czysto benzynowe straciły najwięcej udziału w rynku w tym okresie: z 70,2% do 37,4%, Udział Diesli, które w 2019 były już w odwrocie zmniejszył się z 19,8% do 9,8%. 

Auta bateryjne, które w 2019 roku po raz pierwszy przebiły próg tysiąca rejestracji, zwiększyły od tego momentu udział w rynku o 2,7 pkt. proc, a ich wolumen wzrósł z 1 488 sztuk do 16 564.

- rynek marek parek premium – ta część rynku miała także wysoką dynamikę sprzedaży na przestrzeni ostatnich lat, co w konsekwencji dało 11 pkt proc. wzrostu udziału tych marek w rynku oraz wzrost rejestracji o 75,2% w stosunku do roku 2019.

- rynek do klienta indywidualnego – to kolejna grupa, która dynamicznie się zmieniła na przestrzeni tych lat (+7,5%)stąd jej udział w rynku wzrósł o 2,4 pkt. proc.

- segmenty – w 2019 roku najpopularniejsze były auta kompaktowe z segmentu C, stanowiąc niemal 27% rynku. W 2024 również auta „średnie” dominowały na rynku, ale z segmentu SUVów & Crossowerów – stanowiły one niemal 34% rynku. Ogółem SUVy (małe, średnie i duże) stanowiły ponad 57% rynku nowych samochodów osobowych w 2024 roku. W roku 2019, najwyższym do tej pory oraz ostatnim przed pandemią, stanowiły one 36% rynku.




SAMOCHODY OSOBOWE: GRUDZIEŃ

W grupie samochodów osobowych w grudniu 2024 r. przybyło 55 691 rejestracji, czyli więcej o 13 574 szt. (+32,2%) niż w grudniu 2023r i więcej o 6 542 szt. (+13,3%) niż w listopadzie ub.r. To najlepszy rezultat miesiąca grudnia od 2005r. Dotychczas najwyższy rezultat rejestracji dla omawianego miesiąca odnotowano w rekordowym 2019r (52,5 tys. szt.). To także najwyższy miesięczny rezultat w ciągu 2024 roku.

Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 17,8 tys. szt. (+61,4% r/r; 31,9% rynku). 

Nabywcy instytucjonalni 37,9 tys. samochodów (68,1% rynku; -5,8 pkt. proc. w porównaniu do grudnia 2023r i +2,1 pkt. proc. w porównaniu do listopada 2024r). 

Marki popularne ostatni miesiąc zakończyły z rezultatem 42,8 tys. nowych rejestracji (+39,1%) i osiągnęły 76,9% udziału w rynku wobec 73% w grudniu 2023r.

Liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wyniosła 12,9 tys. szt. i była wyższa niż rok wcześniej o 13,5%.


Rejestracje według rodzaju paliwa - w całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano w grudniu 11 998 klasycznych hybryd (HEV) tj. więcej niż rok wcześniej (+41,9% r/r) i 10 925 tzw. miękkich hybryd (MHEV) (+15,4%). Samochodów bateryjnych (BEV) przybyło 1 740 szt. (+2,2%), a hybryd plug-in (PHEV) 1 466 (+14,7%). Samochody z klasycznym napędem benzynowym (21 817 szt.; +39,3%) zajęły 39,2% rynku i zyskały r/r 2 pkt. proc. Diesle stanowiły 9,7% (5 370 szt. +27,9%) wobec 10% rok wcześniej.


W grudniu 2024r. w ogólnym rankingu marek niezachwianym leaderem była Toyota, po rejestracji 10 862 szt.; więcej o 40,6% niż rok wcześniej (+3 138 szt.). Osiągnęła 19,5% rynku zyskując 1,1 pkt. proc. Toyota osiągnęła najwyższy miesięczny rezultat w 2024 roku. Druga Skoda zarejestrowała 6 923 szt. (+39% r/r; 12,4% udz.). Na trzecim miejscu Volkswagen (4 210 szt. +43,6%), a za nim na czwartym miejscu Kia (3 006 szt. +19%). Pierwszą piątkę zamknęło Renault (3 000 szt. +26,4%). Renault zyskał dwie pozycje w rankingu, a reszta marek zachowała swoje miejsce w rankingu wobec sytuacji z grudnia 2023r.

Ranking modeli w grudniu 2024 zdominowała ponownie Toyota plasując trzy modele w pierwszej piątce: pierwsza Toyota Corolla (3 803 szt.) druga była Skoda Octavia (2 087 szt.), trzecia była Toyota C-HR (1 495 szt.). Czwarta była Kia Sportage (1 377), a piąta Toyota Yaris Cross 1 254 szt.).

OSOBOWE: STYCZEŃ – GRUDZIEŃ 

W 2024 roku zarejestrowano 551 568 szt. nowych samochodów osobowych, o 76 536 szt. (+16,1%) więcej niż w 2023 r. Wszystkich marek premium zarejestrowano 141 115 szt.; tj. więcej niż rok wcześniej (+19,3%; +22 871 szt.). Marki popularne osiągnęły w tym czasie poziom prawie 3 razy wyższy tj. 410 453 nowych rejestracji ze wzrostem (+15%)

Według rodzaju paliwa - w całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 121 598 klasycznych hybryd (+31%) i 126 933 tzw. miękkich hybryd (+30,7%). Nieznacznie zmniejszył się rynek samochodów bateryjnych (BEV): -3% do 16 564 szt., a hybryd plug-in sprzedano 14 919 szt., o 2,6% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Dodatkowo zarejestrowano 71 szt. z napędem elektrycznym o zwiększonym zasięgu (EREV) oraz 12 szt. samochodów zasilanych z ogniw wodorowych (FCEV). Samochody z klasycznym napędem benzynowym zajęły 37,4% rynku i przybyło ich 206 054 szt. (+4,9%). Udział diesli to 8,9%. Zarejestrowano ich 48 866 (+7,1%) czyli pięć razy mniej niż benzynowych. Rok wcześniej udział tych kategorii w rynku wynosił odpowiednio 41,4% i 9,6%. 

Wszystkie HEVy oraz 75% MHEVów było opartych na silnikach benzynowych. 25% miękkich hybryd miało silnik diesla. Wśród PHEVów tylko 5% miało silnik Diesla.

W okresie styczeń-grudzień 2024r. w ogólnym rankingu prymat umacnia Toyota, która zarejestrowała 103 834 szt., więcej niż rok wcześniej (+13,9%). Uzyskała 18,8% udziału w rynku, mniej niż rok wcześniej (-0,5 pkt. proc. r/r.) Na drugim miejscu, z dużą stratą do leadera (-7,9 pkt. proc.), Skoda, która zarejestrowała 60 136 szt. ze wzrostem o 16,8% uzyskując 10,9% udziału w rynku oraz zyskując +0,1 pkt. proc. rynku. Na trzecim miejscu Volkswagen (38 404 szt. +13,2%). Stracił 0,2 pkt. proc. uzyskując 7%. Za nim na czwartym miejscu Kia (33 350 szt. -7,6%). Pierwszą piątkę zamknął Hyundai (31 007 szt. +15,2%).

Klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym okresie 376 432 szt. (+9,3%) a najchętniej wybierali markę Toyota (68 714; +8%), następnie markę Skoda (43 404; +12,1%) oraz markę Volkswagen (25 168;
-0,9%).

Klienci indywidualni zarejestrowali łącznie 175 136 szt. (+34,1%) a najchętniej wybierali markę Toyota (35 120: +27,4%), markę Skoda (16 732; +31%) i markę KIA (16 524; +14,7%).

W ogólnym rankingu modeli w tym czasie na pierwszym miejscu Toyota Corolla (29 487 szt.), druga jest Skoda Octavia (19 268 szt.), trzecie miejsce należy do Toyoty Yaris Cross (15 608 szt.). Czwarta jest Toyota C-HR (14 516 szt.). Pierwszą piątkę zamknęła Toyota Yaris (14 185 szt.).

Klienci instytucjonalni najchętniej wybierali model Toyoty Corollę (25 182), Skodę Octavię (16 141) i Toyotę Yaris (9 046).

Klienci indywidualni najchętniej wybierali Toyotę Yaris Cross (8 950), Kia Sportage (8 001), Toyotę
C-HR (6 892) 

 

SAMOCHODY DOSTAWCZE: GRUDZIEŃ

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w listopadzie 2024 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 7 051 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze wzrostem o 12,3% (+771 szt.) r/r. W porównaniu z rezultatem z listopada rynek samochodów dostawczych był większy o 1 231 sztuk (+21,3%). Osiągnięty rezultat był nieznacznie większy (+57 szt.) od średniej z ostatnich 5 lat.

 

W grudniu 2024 roku nastąpiła zmiana na pozycji leadera wśród samochodów dostawczych, powróciła marka Renault która zarejestrował 1 083 szt. (-24,3% r/r). Pierwsza marka w rankingu osiągnęła 15,4% rynku. Na drugim miejscu marka Mercedes-Benz 998 szt. (+31,1%). Trzecia była Toyota, która zarejestrowała 871 szt. o 31,5% więcej niż w grudniu 2023 roku. Iveco było czwarte z wynikiem 814 szt. (-7,4%). Piątkę zamyka Ford (752 szt.; +13,1%).

W ogólnym rankingu modeli, w grudniu 2024r. miejsce leadera przypadło Iveco Daily (813 szt.). Na drugim miejscu Mercedes-Benz Sprinter (721 szt.), trzeci Renault Master z liczbą 705 szt., a czwarty Volkswagen Crafter (441 szt.). Pierwszą piątkę zamyka Fiat Ducato z wynikiem 362 szt.

 

DOSTAWCZE: STYCZEŃ-GRUDZIEŃ

Od początku 2024 r. przybyło 66 853 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, ze wzrostem o 3,6% (+2 331 szt.) r/r.

W tym czasie w rankingu samochodów dostawczych leaderem była marka Renault, która zarejestrowała 13 061 szt. (-2,4% r/r). Pierwsza marka w rankingu zajęła 19,5% rynku. Drugi był Ford z wynikiem 9 538 szt. (+4,2% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Fiat zarejestrował 7 501 szt. (+1,1%), wyprzedził marki Toyota (7 331 szt. +7,4%) oraz Mercedes-Benz (6 618 szt.; +16%).

W ogólnym rankingu modeli, w 2024r. miejsce leadera przypadło Renault Master – 9 084 szt; drugi był Iveco Daily (5 503 szt.); trzeci Mercedes-Benz Sprinter (5 333 szt.), czwarty Fiat Ducato (5 260 szt.), a za nim Toyota Proace City (3 752 szt.);