Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Fleet Management Training

Trzy lata trwała pandemiczna przerwa w szkoleniach Fleet Management Training. Nic dziwnego, że tegoroczne szkolenie, które odbyło się w Białce Tatrzańskiej, zgromadziło komplet znamienitych gości. Działo się naprawdę wiele. 

Tomasz Siwiński
Przyjeżdżamy do Hotelu Bania dzień wcześniej, czyli we wtorek, 10 października, i już witają nas pierwsi fleet managerowie, którzy od wielu lat są z nami. To jest pierwsza okazja do wymiany poglądów i od razu robi się ciekawie, bo dołączają do nas przedstawiciele Shell Polska i Kia Polska. Paulina i Mikołaj z Shella przyjechali modelem Kia EV6, a więc od razu przy stole wywiązuje się dyskusja. Dodatkowo flotowcy też użytkują elektryki, a niektórzy są objęci ustawami o elektromobilności. Szkolenie jeszcze się nie zaczęło, a już mamy pierwszy nieformalny panel dyskusyjny. 

 

Premiera na dziewiątkę

Poranek w Tatrach wita nas piękną pogodą, kiedy zjeżdżają się goście i partnerzy, temat pogody nie jest sztuczny, a my jako organizatorzy zbieramy pierwsze pochwały za aurę – dziękujemy – ale całkowicie niezasłużone, bo na to wpływu nie mamy. Newralgicznym elementem jest wprowadzenie do części wystawowej modelu, który będzie miał swoją premierę. To Kia EV9, całkowicie nowy potężny elektryk, o którym szerzej pisaliśmy w poprzednim numerze. Samochód trzeba wprowadzić jako pierwszy, zanim ustawią się stoiska wystawców. Skoro jesteśmy już przy samochodach premierowych, do ostatnich godzin ważyły się losy pozostałych dwóch modeli premierowych. Dzięki determinacji Pawła Latały z Subaru Polska udało się do Białki przywieźć jeden z dwóch dostępnych w Polsce modeli Subaru Crosstreck. To następca niezwykle popularnego modelu XV. Kolejną premierą i równie świeżą był zorganizowany w formie niespodzianki pokaz w pełni elektrycznego modelu Cupra Tavascan. Odsłonięcie samochodu, kieliszek hiszpańskiego wina Cava, światła, dymy i zauroczony tłum. Premiera nie była ujęta w programie, także była dla wszystkich sporym zaskoczeniem, a samochód zebrał bardzo dobre opinie, a co najważniejsze szczere, bo z dziennikarskiego obowiązku przysłuchiwaliśmy się kuluarowym rozmowom fleet managerów. 

 

Webfleet, Tatry i kręte drogi

Ze zrozumiałych względów premierowe modele stanowiły ekspozycję statyczną, ale nie oznacza to, że partnerzy nie użyczyli samochodów do jazd. Co prawda Fleet Management Training to przede wszystkim wykłady, panele i debaty, ale to także jazdy testowe i możliwość bezpośredniego poznania samochodów, a jednocześnie możliwość wymiany spostrzeżeń i uwag, ponieważ partnerzy i goście są ze sobą aż trzy dni. Škoda zaoferowała do jazd trzy modele elektrycznego Enyaqa, a dodatkowo instruktorzy ze Škoda Auto Szkoła przekazywali cenne wskazówki na temat ekonomicznej i efektywnej jazdy elektrykami. Nad pozostałymi modelami czuwał Przemek Dobrosławski z Fleet oraz Mirek Gumula z Drive Code oraz system Webfleet. Nasz partner wyposażył samochody biorące udział w teście w oprogramowanie pozwalające sczytać wiele parametrów i po odbytej jeździe uczestnicy mogli na stoisku Webfleet zobaczyć, jak przebiegała ich trasa pod względem ekonomicznym. Uczestnicy mieli do dyspozycji dwie trasy – krótszą, którą pokonywali indywidualnie, i dłuższą, za samochodem instruktora. Do dyspozycji uczestników były udostępnione przez Grupę Cichy-Zasada modele Cupra, Audi, Škoda oraz Volkswagen. Subaru użyczyło model Soltera, Outback i Forester, a dealer Mercedesa, Duda Cars swoje flagowce: EQB, EQE i EQS SUV. Renault użyczyło hybrydowego Australa, Kia elektryczne modele EV6 i Niro i hybrydowego Sportage. Zainteresowanie było tak duże, że jazdy odbywały się nawet w czasie wolnym. 

Zapraszamy na salę

Osią trzydniowego szkolenia od zawsze były wykłady, panele i debaty. Tym bardziej, że nie mogliśmy spotykać się bezpośrednio przez ostatnie trzy lata, ciekawych tematów pojawiło się bardzo wiele. Dobierając prelegentów, zawsze staramy się, aby tematy były ważkie, czasami kontrowersyjne i w dużej mierze oparte na praktykach rynku. Nie inaczej było tym razem. Rozpoczęliśmy wykładem Witolda Śmiałka, członka zarządu Krakowskiego Holdingu Komunalnego SA ds. rozwoju, który opowiedział o elektromobilności w spółkach Skarbu Państwa, czynnikach mających istotny wpływ na zakup floty samochodów elektrycznych i hybrydowych. Witold Śmiałek w tym roku zakończył przetarg na niemal 100 samochodów elektrycznych dla holdingu, więc pytań do niego było sporo. Co ważne, opowiedział też o tym, czemu zdecydował się na wynajem i jakie zawiłości musiał rozwiązać w związku z programem „Mój elektryk”. 

W podobnym duchu utrzymany był wykład Jerzego Fijasa, managera projektu rozwojowego Lasów Państwowych „Las energii”, który wspólnie z Pawłem Latałą, szefem marketingu Subaru Polska, opowiedział o wdrożeniu do Lasów Państwowych 32 modeli elektrycznej Soltery, o tym, co w zakresie elektromobilności robią Lasy Państwowe i jak wyglądały pierwsze wdrożenia elektryków do tej instytucji. O tym, czym tak naprawdę jest elastyczna flota, niezwykle ciekawie opowiedział Tomasz Czerwiński, prezes zarządu Kaizen Rent. Na konkretnych wyliczeniach przedstawił, kiedy opłaca się wynajem średnioterminowy, jakie są jego zalety, ale także, w jakich sytuacjach opłacalne są inne formy finansowania. Pierwszy dzień mocno prawnym i legislacyjnym tematem zakończył Michał Wekiera, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Głównym tematem była ustawa o elektromobilności. Mecenas skupił się na praktycznych aspektach i przedstawił wiele ciekawostek dotyczących tego, na co należy zwrócić uwagę, decydując się na zakup samochodów elektrycznych, jak chociażby fakt, że auta finansowane częściowo programem „Mój elektryk” nie mogą mieć przebiegów większych niż 50 km.

Na zakończenie swoją premierę miała KIA EV9. O parametrach i mocnych stronach z wrodzoną werwą opowiedziała Aleksandra Bogumił, EV Fleet Sales Specialist z Kia Polska. Pierwszego dnia czekała jeszcze jedna, niezwykle miła niespodzianka.


 

„Bezpieczeństwo we Flocie”

Żeby przejść do ostatniej pierwszego dnia niespodzianki, musimy cofnąć się kilka miesięcy, ponieważ to właśnie wtedy wspólnie z naszym wieloletnim partnerem PZU wpadliśmy na pomysł nietuzinkowego konkursu „Bezpieczeństwo we Flocie”. Jego organizatorami byliśmy my, a więc redakcja „Fleet” wraz ze spółką VivaDrive Polska, a największy polski ubezpieczyciel PZU SA zapewnił nagrody, którymi był udział dla wyróżnionych fleet managerów w szkoleniu Fleet Management Training. Konkurs, skierowany do klientów korporacyjnych PZU, polegał na udzieleniu odpowiedzi w ankiecie dotyczącej wdrażania polityki bezpieczeństwa. Polityka bezpieczeństwa jest ważna i niezbędna w nowoczesnej organizacji, ponieważ pozwala na minimalizowanie ryzyka wypadków drogowych, co przekłada się na mniejsze koszty i lepsze wyniki finansowe firmy. Celem konkursu było wyróżnienie spośród użytkowników PZU iFlota tych fleet managerów, którzy skutecznie wdrażają i przestrzegają polityki bezpieczeństwa w zarządzanej flocie. Użytkownicy programu iFlota odpowiedzieli na osiem pytań:

1. Jakie są najważniejsze cele polityki bezpieczeństwa w zarządzaniu flotą pojazdów, które wdrażasz w swojej organizacji?

2. Jakie są najważniejsze zagrożenia związane z zarządzaniem flotą pojazdów i jakie działania pomagają adresować te ryzyka?

3. Jakie są najważniejsze czynniki wpływające na bezpieczeństwo kierowców i pojazdów?

4. Jakie mechanizmy i metody minimalizowania ryzyka wypadków drogowych wykorzystujesz w zarządzanej flocie?

5. Jakie są najważniejsze czynniki wpływające na koszty związane z zarządzaniem flotą pojazdów?

6. Jakie są najważniejsze korzyści wynikające z wdrażania polityki bezpieczeństwa w zarządzaniu flotą pojazdów?

7. Jakie są najważniejsze wyzwania związane z wdrażaniem polityki bezpieczeństwa w zarządzaniu flotą pojazdów?

8. Które moduły i funkcje w PZU iFlota pomagają Ci w minimalizowaniu ryzyk w zarządzanej flocie?

 

Odzew na konkurs był naprawdę spory, a odpowiedzi interesujące i inspirujące. To pokazuje, że bezpieczeństwo ma dla flotowców olbrzymie znaczenie. Laureatami konkursu „Bezpieczeństwo we Flocie” zostali:

  • Jacek Mleczek, COCA-COLA HBC Polska sp. z o.o.;
  • Rafał Sylwestrzak, BalticForwarding;
  • Karolina Frączek-Szczygielska, OEX Cursor
  • Magdalena Piekarczyk, BP2.

Pamiątkowe statuetki, w imieniu Sponsora konkursu firmy PZU SA wręczyli Konrad OwsińskiDyrektor ds. Underwiritingu Ubezpieczeń Komunikacyjnych, PZU SA i przedstawiciel Organizatora Konkursu dr Mateusz Maj, CEO Viva Drive.


Dzień paneli

Drugi dzień wypełniony był panelami i wykładami. Rozpoczął Piotr Hajrych, Manager Samochodów Modyfikowanych w Renault Polska, który opowiedział o specyfice serwisowania samochodów specjalistycznych, o różnicach w zabudowach i wszystkim, co dotyczy samochodów modyfikowanych. Następnie Marcin Podleś, Fleet Commercial Director Inter Cars Fleet Services, pokazał na wyliczeniach, na czym polegają naprawy prewencyjne, jak zabezpieczać się kosztowo i co daje serwisowanie w serwisach niezależnych. Następnie na uczestników czekał panel dotyczący bezpieczeństwa, który był na tyle interesujący, że opisujemy go w osobnym materiale. 

Ostatnim wykładem przed obiadową przerwą było wystąpienie Radosława Kraciuka, managera zakupów Qarson Polska, który w oparciu o case study przybliżył zalety wynajmu średnioterminowego i opowiedział o tym, jakie ma zalety. 

Tuż po obiedzie popołudniową sesję otworzyła mecenas Agnieszka Szczodra-Hajduk, Head of Employment, Kancelaria Hogan Lovells LLP oddział w Warszawie, która przybliżyła aspekty związane z prawem pracy, pracą zdalną, systemem nagradzania i karania kierowców, oczywiście w zgodzie z kodeksem pracy. 

Następnie uczestników przejął jeden z największych autorytetów z dziedziny ubezpieczeń Ernie Greszta, RegionalInsurance Manager Central Europe @ Asia LeasePlan Fleet Management. Podczas wykładu p. Ernie poruszał niemal wszystkie zagadnienia związane z ubezpieczeniami, między innymi: 

Ubezpieczenia flot samochodów osobowych i dostawczych – praktyka (wyzwania) rynku. Mikromobilność jako rozwijający się nowy segment rynku ubezpieczeń.

Ubezpieczenia samochodów osobowych i dostawczych:

  • Zawieranie umów ubezpieczenia, zakres ochrony ubezpieczeniowej, transparentność zapisów.

  • Istotne klauzule rozszerzające i zawężające.

  • Umowy wieloletnie, stałe stawki w długim okresie.

  • Likwidacja szkód i nowe rekomendacje KNF.

  • Nienaprawiane szkody i potrącenia z tego tytułu.

  • Szkoda całkowita – wysoki koszt części vs niska wartość księgowa.

  • Postępowanie w razie odmowy wypłaty odszkodowania (przykłady odmów).

  • Regresy ubezpieczeniowe (odzyskanie pełnej wartości wypłaconego odszkodowania).

  • Rezerwy ubezpieczeniowe.

  • Wznowienie ochrony ubezpieczeniowej.

  • Zarządzanie ryzykiem i zatrzymanie ryzyka w przedsiębiorstwie.

 

Ostatnim wykładem drugiego dnia było niezwykle energetyczne wystąpienie Kacpra Belki, koordynatora ds. sprzedaży i obsługi posprzedażnej samochodów elektrycznych Duda-Cars S.A., Autoryzowany Dealer i Serwis Mercedes-Benz. Kacper Belka przedstawił możliwości ładowania samochodów marki Mercedes i przekazał najistotniejsze informacje na temat oferowanej gamy pojazdów elektrycznych. 

 

Nowoczesne technologie – tak, ale….

Dzień zwieńczył drugi z paneli, który tym razem dotyczył nowoczesnych technologii i tego, jak mogą one pomóc fleet managerom w skutecznym zarządzaniu flotami. Udział w panelu wzięli: Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Poland&EE, Webfleet, Mikołaj Ratyński, Business Development Manager Shell Fleet Solutions – Polska, i Łukasz Jańczy, fleet manager firmy Elemont. Głównymi tematami, wokół jakich toczyła się dyskusja było: zarządzanie flotą a zarządzanie kierowcami – czy da się połączyć oczekiwania kierowców i interesy firmy, nowe technologie dziś, a co czeka nas jutro?, które z rozwiązań są oczekiwane przez flotowców oraz telematyka wideo, jak ją sprawnie wykorzystać w codziennej pracy? Mikołaj Ratyński podkreślał, że każda technologia na pewnym etapie była nowa i ludzie podchodzili do niej niechętnie, ale z czasem nie wyobrażamy sobie życie bez niej. Agnieszka Szwaj podkreślała, że pewnym problemem przed wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań jest sama idea monitorowania, która wielu kojarzy się ze śledzeniem, a tak naprawdę nie ma z tym nic wspólnego. Łukasz Jańczy zaznaczył, że często opór przed wdrożeniem nowych rozwiązań jest zarówno po stronie zarządu, jak i pracowników, ale nie tyle warto, co trzeba przekonywać, ponieważ w dziś nie da się skutecznie zarządzać flotą bez technologicznego wsparcia. Wszyscy paneliści zgodzili się co do tego, że oszczędności są niejako efektem ubocznym działania technologii, a pierwszym i podstawowym jest bezpieczeństwo pracowników. Mikołaj Ratyński podkreślał, że żadna technologia nie zapewni bezpieczeństwa, jeżeli nie zadbamy o „czynnik białkowy”, czyli kierowców i ich kompetencje. Zgodziła się z nim Agnieszka Szwaj, podkreślając, że wszystkie rozwiązania, które oferuje Webfleet, takie jak monitoring wideo, służą ułatwieniu pracy kierowców i poprawie ich bezpieczeństwa. Łukasz Jańczy zaznaczył, że w dobie, kiedy każdy ma telefon komórkowy i nowoczesny samochód, klasyczny monitoring nie jest niezbędny do śledzenia, ponieważ można to skutecznie robić w inny sposób. Na zakończenie porozmawialiśmy na temat elektromobilności i tego, że ona niejako wymusza na użytkownikach korzystanie z najnowszych rozwiązań w postaci monitoringu, wyszukiwania i rozliczania prądu na stacjach ładowania czy wszelkich aplikacji pozwalających na zdalne diagnozowanie pojazdów. Panel zakończyła konstatacja, że przy obecnym stanie infrastruktury samochody elektryczne nie są dla każdej floty i to, że nowoczesny fleet manager jest skazany niejako na korzystanie z najnowszych rozwiązań i tylko od niego zależy, jak je optymalnie wykorzysta. 

 

Tavascan, konkursy i certyfikaty

Po debacie, podobnie jak na zakończenie pierwszego dnia, na gości czekała motoryzacyjna premiera, o której wspominaliśmy na początku – Cupra Tavascan. To całkowicie nowy model hiszpańskiej marki, zaledwie kilka dni wcześniej pokazany był prasie, ale dzięki determinacji przedstawicielom polskiego oddziału marki Cupra udało się go pokazać także u nas. Pokazuje to, że ta stosunkowo młoda marka odważnie wkracza na rynek flotowy. 

Po premierze nie pozostało nic innego jak podziękować partnerom i gościom i wręczyć certyfikaty uczestnictwa w szkoleniu i rozlosować nagrody w konkursach naszych partnerów: firmy Qarson, Shell, Duda Cars, Kaizen Rent. Podczas kolacji ostatnie nagrody wręczyli przedstawiciele Škoda Auto Szkoła oraz PZU, które jako główną nagrodę w konkursie wizytówkowym ufundowało analizę bezpieczeństwa zwycięskiej floty. 

Wszystkim uczestnikom i partnerom dziękujemy za obecność, zaangażowanie, inspirujące rozmowy i doskonałą atmosferę. Do zobaczenia. 

 


Linki do galerii zdjęć ze szkolenia: