Wartości rezydualne pojazdów stanowią nieodzowny element strategii zarządzania flotą samochodową. To prognozowane ceny, jakie można uzyskać za pojazd po określonym okresie użytkowania, biorąc pod uwagę parametry użytkowe oraz lokalne warunki rynkowe. Zrozumienie i umiejętne wykorzystanie tych wartości jest kluczowe dla Menadżerów Flot i osób odpowiedzialnych za zakupy samochodów do firm.
Wartość rezydualna pochodzi od angielskiego terminu residual value, w skrócie RV, stąd wartości rezydualne popularnie nazywane są RV-kami. Wartości rezydualne (RV) pojazdów odnoszą się do przyszłej wartości rynkowej samochodu, biorąc pod uwagę przebieg i wiek pojazdu.
Stanowią one integralną część całkowitego kosztu posiadania pojazdu (Total Cost of Ownership - TCO). Każde auto ma wiele RV, dla różnych przebiegów i wieku. Najwięcej jest 3-letnich aut z przebiegiem 90.000 km. Takie RV są najczęściej wykorzystywane dla aut kupowanych jako nowe. Wiedza o RV jest kluczowa dla Menadżerów Flot, gdyż wpływa na oszacowanie przyszłych kosztów utrzymania floty oraz umożliwia trafne zarządzanie zasobami firmy. Pomaga też określić, ile mogą spodziewać się, uzyskać za samochód przy jego sprzedaży (zwłaszcza na platformach, takich jak
CARET
), co wpływa na rentowność floty.
W Polsce wartości rezydualne oblicza się głównie przy użyciu dwóch renomowanych firm: Info-Ekspert i polskiego oddziału firmy Eurotax. Te podmioty opracowują swoje własne metodyki oraz matryce obliczeń, które są ściśle tajne i stanowią istotny element ich know-how. Te obliczenia są respektowane na rynku i stanowią podstawę do konstruowania ofert wynajmu długoterminowego oraz kluczowy element wyliczeń TCO.
Szczegółowe metody badawcze stanowią tajemnicę każdej ze wspomnianych firm. W
CARET
korzystamy z własnych obliczeń, opracowaliśmy autorską metodę, opartą na wieloletnim doświadczeniu, która jest bardzo precyzyjna.
Prognozowanie wartości rezydualnej samochodu wymaga wzięcia pod uwagę kilku istotnych czynników. W teorii wystarczy wskazanie konkretnego modelu auta w wybranej wersji silnikowej, a także określenie okresu eksploatacji, najczęściej w latach oraz planowanego przebiegu. Na podstawie tych danych można sprawdzić ceny sprzedaży podobnych pojazdów używanych na popularnych portalach ogłoszeniowych, a następnie porównać je cenami zakupu nowych aut. Należy jednak mieć na uwadze, że korzystanie z tak ogólnych wyliczeń jest obarczone sporym błędem. Samo zastosowanie ceny katalogowej bez uwzględnienia polityki rabatowej producenta może spowodować niedoszacowanie ceny sprzedaży pojazdu nawet o kilkanaście tysięcy złotych. To wszystko sprawia, że określenie wartości rezydualnej stanowi złożony proces, którego właściwe przeprowadzenie pozwala osiągnąć znacznie mniejszy margines błędu.
marka i model pojazdu, a także opinie o marce
pojemność oraz rodzaj silnika
specyfikacje danej wersji wyposażenia
polityka cenową / rabatowego producenta/importera
ilość akcji serwisowych dla danych modeli w analizowanym okresie życia (do 3 lat od produkcji)
liczba autoryzowanych punktów obsługi oraz jakość świadczonych usług naprawczych
popyt na dany model (wyniki sprzedaży)
podaż nowych aut
prognozowany przebieg i wiek auta
cykl życia modelu i stan samochodu
rodzaj nadwozia
Do prognozowania wartości rezydualnej auta niezbędne jest określenie planowanego okres eksploatacji (zazwyczaj od 2 do 5 lat) oraz przebiegu. Liczba kilometrów pokonanych przez pojazd ma spore znaczenie podczas sprzedaży auta. O ile w Polsce wciąż wśród klientów kupujących używane samochody „psychologiczną” barierą jest przebieg 200 tys. km., o tyle we Francji auta, które pokonały już 100 tys. km. cieszą się znacznie mniejszym zainteresowaniem. Stwarza to wyzwanie przed Menadżerami Flot. Właściwe zaplanowanie eksploatacji auta w firmie, np. związane z rotowaniem pojazdów często pozwala osiągnąć znacznie wyższe ceny sprzedając auto z drugiej ręki.
Stan samochodu na koniec okresu eksploatacji ma niebagatelny wpływ na jego wartość rezydualną. Podstawowym wskaźnikiem dotyczącym stopnia zużycia auta jest jego przebieg. Znacznie większą wartość rezydualną może mieć 3-letni pojazd z przebiegiem 40 tys. km niż identyczny model, który pokonało 100 tys. km w zaledwie 2 lata. Dlatego wspomniane już we wcześniejszych akapitach planowanie eksploatacji i rotowanie pojazdami między użytkownikami może mieć znaczny wpływ na cenę sprzedaży auta po wycofaniu z firmowej eksploatacji.
Historia serwisowa to kolejny czynnik wpływający na wartość rezydualną pojazdu. Unijna dyrektywa MV BER (GVO) umożliwia serwisowanie nowych samochodów, także poza autoryzowaną siecią serwisową, bez utraty gwarancji. Jednak to właśnie przeprowadzanie wszystkich napraw i czynności eksploatacyjnych w ASO budzi największe zaufania w oczach osób kupujących samochody z drugiej ręki. Dopilnowanie terminów przeglądów jest rolą osób zarządzających flotą, natomiast zgłaszanie usterek lub nieplanowanych czynności naprawczych spoczywa na barkach użytkownika pojazdu.
Podczas użytkowania samochodu w firmie może dojść do szkód, które negatywnie wpływają na wartość rezydualną. Warto mieć na uwadze, że zarysowany błotnik czy zderzak po dokonaniu profesjonalnej naprawy nie mają znacznego wpływu na cenę sprzedaży auta. Sytuacja prezentuje się inaczej, gdy w samochodzie dokonano napraw blacharsko-lakierniczych o znacznym zakresie. Wtedy wartość rezydualna ulega obniżeniu pomimo przeprowadzenia czynności naprawczych w ASO.
Analiza wartości rezydualnych samochodów na terenie różnych państw europejskich często prowadzi do zastanawiających wniosków. Np. dlaczego używany Citroen jest więcej wart we Francji niż w Polsce? Analogicznie, dlaczego kilkuletnia Toyota jest więcej warta nad Wisłą niż nad Sekwaną?
Odpowiedzi na powyższe pytania należy szukać w preferencjach klientów na wybranym rynku. Francuzi cenią rodzime marki, zresztą podobnie jak np. Niemcy. Ponadto zdecydowana większość Citroenów na francuskim rynku pochodzi z krajowej dystrybucji, co sprawia, że łatwiej dokładnie sprawdzić historię serwisowania i ewentualnych szkód. Z kolei w Polsce sporo używanych Citroenów pochodzi z importu m.in. właśnie z Francji. Z kolei polscy klienci flotowi i indywidualni wysoko cenią niezawodność modeli oferowanych przez Toyotę. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w bardzo dobrych wynikach sprzedaży japońskiej marki nad Wisłą.
Nie jest tajemnicą, że większość używanych aut importowanych do naszego kraju ma uszkodzenia, które następnie są naprawiane w mniej lub bardziej profesjonalny sposób. Dokładne prześwietlenie stanu takiego auta jest problematyczne i negatywnie rzutuje na rynkowe ceny pojazdów pochodzących z importu. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wybór kilkuletniego auta z pewną historią, które szybko i łatwo można nabyć na platformie CARET . Samochody z udokumentowaną przeszłością cieszą się znacznie wyższą wartością rezydualną, co jest korzystne także dla podmiotów upłynniających kilkuletnie pojazdy.
„W CARET dokładnie analizujemy wartości rezydualne używanych pojazdów w zależności od kraju. Znane są nam preferencje klientów na konkretnym rynku. Wiemy, jakie auta lubią Francuzi i Niemcy, a jakie chętnie kupowane są w Polsce. Mamy dostęp do historii serwisowych aut oferowanych na naszej platformie, dzięki temu mamy, pełną wiedzę na temat ewentualnych uszkodzeń. CARET wspiera klientów w dokładnej ocenie historii i wartości używanych aut, oferując pewność i profesjonalne wsparcie na każdym etapie transakcji." – mówi Adam Domański – Country Manager CARET.
Prognozowanie i śledzenie RV samochodów eksploatowanych w firmie pozwala efektywnie zarządzać firmową flotą. Dzięki analizie wartości pojazdów w czasie menadżer floty może podejmować korzystne decyzje z wyprzedzeniem i dzięki temu osiągać wyższe zyski ze sprzedaży posiadanych aut. W tym celu można wystawić wybrane pojazdy na platformie CARET jeszcze w okresie trwania leasingu ze wskazaniem daty dostępności auta. Dzięki temu auto zostanie sprzedane niezwłocznie po wykupie, a uzyskane tym sposobem środki finansowe można przeznaczyć na zakup nowych pojazdów.