Po teście funkcjonalnego, rodzinnego Mercedesa GLC zdecydowałem się na wypożyczenie samochodu o zdecydowanie innym charakterze, adresowanego do innego odbiorcy. W tym przypadku chodzi o model GLA 200 Coupe. Do tej pory nie byłem przekonany do koncepcji 4-drzwiowych „coupe”. Po tym teście zmieniłem zdanie na temat tego typu aut, a w szczególności tego modelu. Oprócz spodziewanego usportowionego charakteru oferuje całkiem przyzwoity komfort i akceptowalną funkcjonalność. Pozytywny obraz uzupełnia ładna stylistyka (nie tylko moja subiektywna opinia), która na pewno ma znaczenie w tego typu samochodzie.
Akceptowalna przestronność wnętrza (poza ograniczoną przestrzenią na głowy pasażerów siedzących na tylnej kanapie). Przy długości pojazdu wynoszącej około 4,70 m można mieć nieco większe wymagania, ale mając na uwadze sportową linię „4-drzwiowego coupe” wymiary kabiny i bagażnika (460 litrów) są całkiem przyzwoite.
Dobre wyciszenie kabiny niezależnie od prędkości jazdy. Szczególnie pozytywnie należy ocenić niski poziom szumów opływowych.
Stabilne prowadzenie na drogach krętych i na autostradzie
Dosyć bezpośrednie zestrojenie układu kierowniczego potęguje wrażenie zwinności samochodu. Pomimo tego podczas jazdy autostradowej samochód nie prowadzi się nerwowo i całkiem dobrze utrzymuje zadany kierunek jazdy.
Przyzwoity komfort resorowania na większości nawierzchni
Wygodne fotele z regulowaną długością siedziska
Bardzo nowoczesny wygląd wnętrza
Przyzwoita (ale na pewno nie wyróżniająca się) jakość większości materiałów wykończeniowych (miękkie tworzywa na cockpicie – tylko powyżej poziomu kolan)
Akceptowalna funkcjonalność kabiny pasażerskiej (pojemny schowek pod podłokietnikiem przednim (z gniazdami wyłącznie w standardzie USB-C), dodatkowy schowek w konsoli środkowej z gniazdem zapalniczki i uchwytami na napoje; schowek przed pasażerem, miejsce na butelki w drzwiach bocznych (na butelki o różnej pojemności); składane oparcia tylnej kanapy (w proporcjach 40/20/40%).
Wygodna obsługa nowoczesnego systemu multimedialnego MBUX ; sterowanie możliwe jest często na 4 sposoby (głosowo, z kierownicy, poprzez ekran dotykowy i przyciski na konsoli)
Wygodna obsługa klimatyzacji i innych elementów cockpitu – oprócz świetnych ekranów dotykowych zastosowano kilka fizycznych przycisków
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (7 przełożeń) w zmienia biegi bardzo szybko i całkiem płynnie. Jej sportowe zestrojenie wręcz prowokuje do dynamicznej jazdy.
Osiągi samochodu są dobre pomimo niepokojąco małej pojemności silnika (4-cylindrowy 1,3 o mocy 163 KM zaprojektowany wspólnie z Renault). Przyspieszenie do 100 km/h w czasie 8,2 obiektywnie nie jest wybitnym wynikiem, ale subiektywne poczucie dynamiki jest zadowalające.
Rewelacyjnie niskie zużycie paliwa podczas jazdy autostradą z prędkością 140-150. Przeciętne dla tego typu silnika zużycie paliwa w mieście. Podaję wyniki własnych pomiarów: droga ekspresowa (prędkość 140-150 kmh) – 6,2 l, jazda miejska – 8,8 l, spokojna jazda poza terenem zabudowanym - 5,5 l
W niektórych miejscach zastosowano materiały wykończeniowe niższej jakości (okolice kolan pasażerów, dolne partie boczków drzwiowych, wykładzina bagażnika, brak tapicerki w górnej części komory bagażnika, niezabudowane cięgna do odchylania oparć tylnej kanapy )
Ograniczona funkcjonalność bagażnika – zawiasy (zabudowane) pokrywy wpływają na nieregularny kształt komory bagażnika; dosyć niewygodny uchwyt służący do ręcznego zamykania tylnej pokrywy.
Drzwi boczne nie domykają się tak łatwo jak w wyższych seriach tej marki (bardzo często domknięcie należało powtórzyć)
możliwość ładowania baterii telefonu tylko przez gniazdo USB-C (niezbędna jest „przejściówka”
Odczuwalne wstrząsy podczas przejazdu po większych nierównościach (typowe dla tego typu zawieszeń i niskoprofilowch opon (w tym przypadku 18 calowych)
Irytujące jest stosowanie atrap dwustrumieniowego układu wydechowego (typowe nie tylko dla Mercedesa)
Linia 4-drzwiowego coupe utrudnia zajmowanie miejsc z tyłu