Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Test Mercedes CLA 200

Mercedes CLA 200

Krzysztof Lotko
Fleet manager firmy Viessman

Po teście funkcjonalnego, rodzinnego Mercedesa GLC zdecydowałem się na wypożyczenie samochodu o zdecydowanie innym charakterze, adresowanego do innego odbiorcy. W tym przypadku chodzi o model GLA 200 Coupe. Do tej pory nie byłem przekonany do koncepcji 4-drzwiowych „coupe”. Po tym teście zmieniłem zdanie na temat tego typu aut, a w szczególności tego modelu. Oprócz spodziewanego usportowionego charakteru oferuje całkiem przyzwoity komfort i akceptowalną funkcjonalność. Pozytywny obraz uzupełnia ładna stylistyka (nie tylko moja subiektywna opinia), która na pewno ma znaczenie w tego typu samochodzie.

 

Zalety:

  1. Akceptowalna przestronność wnętrza (poza ograniczoną przestrzenią na głowy pasażerów siedzących na tylnej kanapie). Przy długości pojazdu wynoszącej około 4,70 m można mieć nieco większe wymagania, ale mając na uwadze sportową linię „4-drzwiowego coupe” wymiary kabiny i bagażnika (460 litrów) są całkiem przyzwoite.

  2. Dobre wyciszenie kabiny niezależnie od prędkości jazdy. Szczególnie pozytywnie należy ocenić niski poziom szumów opływowych.

  3. Stabilne prowadzenie na drogach krętych i na autostradzie

  4. Dosyć bezpośrednie zestrojenie układu kierowniczego potęguje wrażenie zwinności samochodu. Pomimo tego podczas jazdy autostradowej samochód nie prowadzi się nerwowo i całkiem dobrze utrzymuje zadany kierunek jazdy.

  5. Przyzwoity komfort resorowania na większości nawierzchni

  6. Wygodne fotele z regulowaną długością siedziska

  7. Bardzo nowoczesny wygląd wnętrza 

  8. Przyzwoita (ale na pewno nie wyróżniająca się) jakość większości materiałów wykończeniowych (miękkie tworzywa na cockpicie – tylko powyżej poziomu kolan) 

  9. Akceptowalna funkcjonalność kabiny pasażerskiej (pojemny schowek pod podłokietnikiem przednim (z gniazdami wyłącznie w standardzie USB-C), dodatkowy schowek w konsoli środkowej z gniazdem zapalniczki i uchwytami na napoje; schowek przed pasażerem, miejsce na butelki w drzwiach bocznych (na butelki o różnej pojemności); składane oparcia tylnej kanapy (w proporcjach 40/20/40%).

  10. Wygodna obsługa nowoczesnego systemu multimedialnego MBUX ; sterowanie możliwe jest często na 4 sposoby (głosowo, z kierownicy, poprzez ekran dotykowy i przyciski na konsoli)

  11. Wygodna obsługa klimatyzacji i innych elementów cockpitu – oprócz świetnych ekranów dotykowych zastosowano kilka fizycznych przycisków 

  12. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów (7 przełożeń) w zmienia biegi bardzo szybko i całkiem płynnie. Jej sportowe zestrojenie wręcz prowokuje do dynamicznej jazdy.

  13. Osiągi samochodu są dobre pomimo niepokojąco małej pojemności silnika (4-cylindrowy 1,3 o mocy 163 KM zaprojektowany wspólnie z Renault). Przyspieszenie do 100 km/h w czasie 8,2 obiektywnie nie jest wybitnym wynikiem, ale subiektywne poczucie dynamiki jest zadowalające.

  14. Rewelacyjnie niskie zużycie paliwa podczas jazdy autostradą z prędkością 140-150. Przeciętne dla tego typu silnika zużycie paliwa w mieście. Podaję wyniki własnych pomiarów: droga ekspresowa (prędkość 140-150 kmh) – 6,2 l, jazda miejska – 8,8 l, spokojna jazda poza terenem zabudowanym - 5,5 l

Wady:

  1. W niektórych miejscach zastosowano materiały wykończeniowe niższej jakości (okolice kolan pasażerów, dolne partie boczków drzwiowych, wykładzina bagażnika, brak tapicerki w górnej części komory bagażnika, niezabudowane cięgna do odchylania oparć tylnej kanapy )

  2. Ograniczona funkcjonalność bagażnika – zawiasy (zabudowane) pokrywy wpływają na nieregularny kształt komory bagażnika; dosyć niewygodny uchwyt służący do ręcznego zamykania tylnej pokrywy.

  3. Drzwi boczne nie domykają się tak łatwo jak w wyższych seriach tej marki (bardzo często domknięcie należało powtórzyć)

  4. możliwość ładowania baterii telefonu tylko przez gniazdo USB-C (niezbędna jest „przejściówka”

  5. Odczuwalne wstrząsy podczas przejazdu po większych nierównościach (typowe dla tego typu zawieszeń i niskoprofilowch opon (w tym przypadku 18 calowych)

  6. Irytujące jest stosowanie atrap dwustrumieniowego układu wydechowego (typowe nie tylko dla Mercedesa)

  7. Linia 4-drzwiowego coupe utrudnia zajmowanie miejsc z tyłu