Ford Mondeo to klasyk często spotykany w firmowych flotach samochodowych. Jest to doskonałe auto dla średniej kadry kierowniczej, które swoją stylistyką przykuwa uwagę i prezentuje się wybornie.
Podchodząc do modelu, który miałem okazję testować, od razu zwrócił moją uwagę przód pojazdu, który agresywnym wyglądem nadaje sportowego charakteru. Elementy stylistyczne przedniego zderzaka oraz wlotu powietrza w wersji Vignale doskonale połączyły dynamikę z elegancją. Gdy wsiadłem za kierownicę, poczułem natomiast powiew luksusu. Jakość użytych materiałów wykończenia wnętrza zasługuje na wysoką notę. Mankamentem w mojej ocenie jest jednak panel centralny, który nie pasuje do stylistyki tego samochodu. Kolorowe przyciski psują harmonię zachowaną na desce rozdzielczej. Na pierwszy rzut oka system multimedialny w samochodzie wydaje się skomplikowany, jednak po krótkim zapoznaniu się z nim można odkryć jego funkcjonalności. Bogate wyposażenie wersji Vignale pokazuje, że Ford Mondeo nie ma się czego wstydzić w porównaniu do aut z wyższych segmentów. Jeżeli chodzi o miejsce dla kierowcy i pasażerów w Fordzie Mondeo, to jest go wystarczająco dużo.Model ten w porównaniu do swoich konkurentów w klasie D nie odstaje na krok. Bagażnik samochodu co prawda nie jest jego mocną stroną, ale w wersjach hybrydowych innych marek akumulatory zajmują również sporą część przestrzeni bagażowej.
W pierwszym akapicie napisałem, że Ford Mondeo jest często spotykanym samochodem w parkach firmowych. Czy jednak często możemy spotkać odmianę hybrydową? Nie sądzę… A szkoda, bo ta wersja napędu funkcjonuje sprawnie w tym modelu. Przez kilka dni mogłem się przekonać, że tak duże auto jak Ford Mondeo, i to w wersji kombi, może mieć bardzo niskie zużycie paliwa w mieście. Gdy wyjechałem samochodem z parkingu dealera, który użyczył mi pojazd do testów, były akurat godziny szczytu, a jak wiadomo, w dużym mieście nie jest to dobra pora na jazdę. Gdybym podróżował samochodem tylko z silnikiem spalinowym, zużycie paliwa byłoby ogromne. Ku mojemu zdziwieniu Ford Mondeo z napędem hybrydowym pokazał mi średnie zużycie paliwa poniżej 4 l/100 km. Zaznaczam, że były to moje pierwsze kilometry przebyte tym samochodem i dopiero próbowałem zaznajomić się z techniką jazdy hybrydą. Kolejne kilometry pokazały mi, że jestem w stanie przejechać dłuższy odcinek w mieście jedynie na silniku elektrycznym. Wyjeżdżając poza teren zabudowany i zwiększając prędkość, silniki układu hybrydowego współpracują ze sobą całkiem nieźle. Jednak dzieje się to do czasu, gdy wjedziemy na drogę dwujezdniową o wyższym dozwolonym limicie prędkości. W tym momencie samochód opiera się tylko na silniku spalinowym, zużywając sporo paliwa, a przyspieszenie nie jest tak dobrze odczuwalne jak przy prędkościach miejskich. Ford Mondeo Hybrid nadrabia za to w jeździe w cyklu mieszanym i odwdzięcza się kierowcy niższym średnim spalaniem. Zwłaszcza gdy odpowiednio użyje się układu hamulcowego z funkcją odzyskiwania energii podczas hamowania. Do tego muszę wspomnieć o wysokim komforcie jazdy, który można zawdzięczać dobrze zestrojonemu zawieszeniu.
Muszę przyznać, że kilka dni spędzonych z Fordem Mondeo Hybrid dało mi dużą satysfakcję. Auto bardzo dobrze sprawdziło się, zarówno w trasie, jak i w mieście, a dodatkowo sprawiło, że coraz częściej zacząłem zwracać uwagę na alternatywne napędy.
Mateusz Zaleśny
Fleet Manager