1_4

BMW i3 – Awangarda w mieście

Kto: Przemysław Dobrosławski

Co: BMW i3 Range Extender

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 3–8.04.2015

Ile: 400 km

Wysoka jakość wykonania, pewne prowadzenie, znakomite osiągi, zwrotność w mieście, oryginalność konstrukcji.

Dość wysokie spalanie w momencie, gdy rozładowane są baterie pojazdu, komfort tłumienia nierówności, tylko 4-osobowe nadwozie, wysokie ceny, kosztowne opcje.

BMW i3 to jedna z najbardziej oryginalnych oraz innowacyjnych konstrukcji motoryzacyjnych dostępnych na polskim rynku. Warto się jej przyjrzeć, gdyż wiele z proponowanych w tym modelu rozwiązań pojawi się w przyszłości także w innych, popularnych samochodach.

Kilka lat temu koncern BMW postanowił z przytupem zaistnieć w segmencie luksusowych aut elektrycznych i hybrydowych. Efektem tych prac są niezwykle śmiałe stylistycznie modele: miejski – i3, oraz sportowy – i8. Pierwszy z nich nie jest w założeniu jedynie pokazem możliwości technicznych koncernu BMW. To dojrzały samochód, który już dziś może stać się względnie popularnym pojazdem miejskim, zwłaszcza w bogatych dzielnicach miast Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Model i3 jest oferowany w dwóch wersjach: całkowicie elektrycznej oraz testowanej elektrycznej, ale z dodatkowym agregatem spalinowym produkującym prąd (Range Extender).

Jeżdżąc modelem i3, czujemy się, jakbyśmy wkroczyli w inną motoryzacyjną epokę. Mamy w nim dostęp do bardzo nowoczesnych i nieznanych dotąd w autach seryjnych technologii, które podano w bardzo przyjaznej formie. Przez pryzmat i-trójki inne nowe samochody miejskie i kompaktowe wydają nam się zwyczajnie przestarzałe.

Karbon i aluminium
Priorytetem dla producenta modelu i3 było osiągnięcie możliwie najniższej masy, wysokiej sztywności nadwozia oraz obszernej kabiny. W konstrukcji i-trójki zastosowano zatem aluminiowe podwozie (moduł Drive), które sklejono ze szkieletem z włókna węglowego (moduł Life). Masa własna nowego BMW wcale nie przeraża – to 1315 kg w wersji Range Extender (REX) oraz 1195 kg w wersji wyłącznie z silnikiem elektrycznym. Zdecydowanie mniejszy i nie tak praktyczny Mitsubishi I-Miev waży niewiele mniej. Nowoczesne materiały pozwoliły uzyskać na tyle dużą sztywność nadwozia, że zastosowanie środkowego słupka okazało się zbędne.

Strona 1 z 5123...»

S. K.

Print Friendly