Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Scanie zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi już na trasach

Scania fuel cell hydrogen asko

ASKO i Scania zainaugurowały wprowadzenie do ruchu czterech elektrycznych, wodorowych pojazdów ciężarowych Scania oraz uruchomienie stacji tankowania wodoru w Trondheim w Norwegii.

Przy elektryfikacji pojazdów użytkowych nie istnieje jedno, uniwersalne rozwiązanie. Jednym z nich, stworzonych przez Scania we współpracy z ASKO, jest elektryczny pojazd ciężarowy zasilany przez wodorowe ogniwo paliwowe. Wraz z wprowadzeniem do pilotażowych testów praktycznych czterech pojazdów wodorowych, przedsięwzięcie wchodzi w kluczową fazę. Jego wyniki będą stanowiły źródło wiedzy i podstawę do dalszego rozwoju dla obu firm.

Scania pracuje nad planem elektryfikacji w ten sam sposób, w jaki rozwija silniki spalinowe, czyli uwzględniając szeroką gamę rozwiązań. Eksperci firmy zweryfikowali i opracowali różne rodzaje napędów wykorzystujących hybrydy zasilane biopaliwami, a także pojazdy w pełni elektryczne. Autobus elektryczny z zasilaniem akumulatorowym Scania został przedstawiony w 2019 r. Trwają również prace nad pojazdami elektrycznymi zasilanymi przez zelektryfikowane drogi oraz wodorowe ogniwa paliwowe, jak w przypadku ASKO.

Wodór to ciekawa propozycja dla zelektryfikowanego transportu długodystansowego i początkowe testy pokazały, że rozwiązanie to sprawdza się doskonale również w zimnym klimacie. Będziemy nadal wnikliwie monitorować osiągi tych pojazdów. Chciałabym również pochwalić ASKO za wczesne podjęcie odważnych kroków w celu zapewnienia dostaw wodoru pochodzącego ze źródeł odnawialnych oraz infrastruktury do tankowania. Firma jest graczem, który podejmuje rzeczywiste działania w celu przyspieszenia przejścia na zrównoważony transport
– dodaje Karin Rådström.

Jak zawsze, rozwiązania Scania wykorzystują zalety modułowości. W czterech pojazdach dla ASKO silnik spalinowy został zastąpiony elektrycznym, zasilanym przez wodorowe ogniwa paliwowe oraz akumulatory, które można doładowywać. Pozostałe komponenty układu napędowego są takie same, jak w standardowych hybrydowych pojazdach ciężarowych i autobusach Scania, które są dostępne na rynku.

Informacja o pojazdach:

  • dopuszczalna masa całkowita: 26+1 t,
  • konfiguracja napędu: 6×2*4,
  • układ napędowy: silnik elektryczny o mocy szczytowej 290 kW i stałej 210 kW, 2-biegowa przekładnia, maksymalny moment obrotowy 2200 Nm,
  • pojemność i typ baterii: 56 kWh Li-ion,
  • typ ładowarki: 22 kW AC ze złączem CCS,
  • ogniwo paliwowe: 90 kW PEFC dostarczone przez producenta zewnętrznego,
  • zbiornik wodoru: 33 kg pod ciśnieniem 350 bar,
  • szacunkowy zasięg: 400 – 500 km.

 

Scania

Przeczytaj również
Popularne