Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Na liście TOP50 grup dealerskich spore roszady. Podium? Bez zmian.

25 847 samochodów – tyle sprzedała w ubiegłym roku największa grupa dealerska w Polsce Cichy-Zasada. W sumie aż 43 firmy z listy TOP50 poprawiły swój wynik, a progiem wejścia do najlepszej pięćdziesiątki była sprzedaż 2772 samochodów.

Na tegorocznej liście sporo zmian. Podium jednak niezagrożone. Lider dzięki ubiegłorocznej akwizycji powiększył także przewagę nad rywalami.

Na czele listy TOP50 polskich grup dealerskich ponownie stoi Grupa Cichy-Zasada/Sobiesław Zasada Automotive. Ze sprzedażą 25 847 samochodów marek Alfa Romeo, Audi, Jeep, Mercedes-Benz, SEAT, Skoda, Subaru i Volkswagen nie oddała prowadzenia, a co ważne umocniła pozycji lidera. To wynik o 39 proc. lepszy niż w roku ubiegłym.

Nasza długofalowa strategia przynosi z roku na rok coraz lepsze rezultaty i cieszymy się, że możemy kolejny rok z rzędu pochwalić się tytułem największej grupy dealerskiej w Polsce, a w tym roku również historycznie rekordowym wynikiem sprzedażowym. Nie zamierzamy się zatrzymywać i dołożymy wszelkich starań, aby utrzymać pozycję lidera rynku motoryzacyjnego w Polsce - powidział nam Karol Obiegły, Prezesa Zarządu Grupy Cichy-Zasada.

Jestem przekonany, przynajmniej na naszym przykładzie, że utrzymywanie jednego, wysokiego standardu obsługi klienta, i dbanie o Customer Experience mocno wpływa na osiąganie lepszych rezultatów. Coraz więcej konsumentów zaczyna to doceniać, dzięki czemu poszukiwania swojego wymarzonego samochodu zaczyna od dużych, sprawdzonych dealerów. Ten aspekt jest dla nas niezwykle istotny, dlatego nasze zespoły sprzedażowe działają tak, aby satysfakcja naszych klientów była na najwyższym poziomie - dodaje Obiegły.

Drugie miejsce, niezmiennie w porównaniu z ubiegłym roku, obroniła Grupa PGD, która tym razem sprzedała 18 tys. samochodów Alfa Romeo, Cupra, Dacia, DS, Fiat, Ford, Hyundai, Jeep, KIA, MG, Mitsubishi, Nissan, Opel, Renault, SEAT, Suzuki, Volvo. Poprawiła swój wynik o 24 proc.

Największe wzrosty i cztery spadki

Podium ponownie zamyka Grupa Plichta z wynikiem blisko 17 tys. samochodów marek Alfa Romeo, Audi, Cupra, Fiat, Ford, Jaguar, Jeep, KIA, Land Rover, SEAT, Skoda, Volvo, VW. To wzrost o ponad 25 proc.

Grupa Chichy-Zasada

O ile podium jest bez zmian, tak w pierwszej dziesiątce sporo roszad. Cztery marki poprawiły swoją pozycję, a trzy spadły w rankingu. Największy wzrost zanotowała Grupa Krotoski. Z wynikiem 11 638 samochodów i wzrostem o 49,63 proc. przeskoczyła dwa oczka do góry, plasując się na czwartym miejscu.

1. Grupa Cichy-Zasada/Sobiesław Zasada Automotive
Sprzedaż: 25 847 szt.  |   Wzrost: 39,03 proc.

2. Grupa PGD
Sprzedaż:18 112 szt.  |   Wzrost: 24,73 proc.

3. Grupa Plichta
Sprzedaż:16 906  szt.  |   Wzrost: 25,26 proc.

4. Grupa Krotoski         
Sprzedaż:11 638 szt.  |   Wzrost: 49,63 proc.

5. Grupa Cygan 
Sprzedaż:10 508 szt.  |   Wzrost: 43,12 proc.

 

Konsolidacja

Sposobem na świetnie wyniki, jak mówią przedstawiciele największych grup dealerskich, jest konsolidacja.

Ranking potwierdza, że z roku na rok trend konsolidacyjny postępuje. Cieszy nas natomiast, że rynek rośnie, bo wzrosty widać u większości obecnych w zestawieniu i nie są one związane wyłącznie ze zmianami właścicielskimi – powiedział nam Bolesława Szołkowski, Dyrektor Marketingu i Wsparcia Sprzedaży w Duda-Cars S.A., który uplasowała się w tegorocznym rankingu na 26 miejscu.

Praktycznie nie mamy już do czynienia z problemami produkcyjnymi, z którymi wielu dealerów musiało się zmagać przez ostatnie lata. Nasz awans jest wynikiem realizacji obranej strategii rozwoju. Zwiększamy udział w rynku w marce Mercedes-Benz, a jednocześnie rozbudowujemy portfolio oferowanych marek premium. Pierwszy raz wystąpiliśmy w rankingu jako #OneTeam, czyli jeden zespół pasjonatów motoryzacji z Duda-Cars i Voyager – dodał Szołkowski.

Grupa odnotowała wzrost sprzedaży o ponad 16 proc. i awans o trzy oczka w rankingu TOP50.

Na konsolidację zwraca także Wojciech Drzewiecki z Instytutu Samar, który jest współautorem raportu.

Od wielu lat obserwujemy na naszym rynku proces konsolidacji dealerstw. O ile na początku proces ten był bardzo powolny, to dziś wyraźnie przyspiesza. Małe dealerstwa powoli odchodzą w zapomnienie, gdyż coraz trudniej utrzymać się na ograniczonym rynku, przy małej liczbie potencjalnych klientów – wyjaśnia Drzewiecki.

Na skuteczność konsolidacji zwraca uwagę także lider rankingu.

Nie mam wątpliwości, że konsolidacja może mocno wpływać na sukces, a przewaga dużych grup dealerskich – rosnąć. Jednak działalność motoryzacyjna stała się w ostatnich latach dużo bardziej złożona, przez co potrzebujemy ludzi, którzy cały biznes ułożą i będą go kontrolować. Na szczęście Grupa Cichy-Zasada jest na to gotowa - wyjaśnia Karol Obiegły.

W tym roku na pewno też dużą rolę odegrały liczne przejęcia, w tym salonu Audi Bielsko-Biała oraz czterech salonów Skody Grupy Auto-Wimar - dodaje.

Premium w górę

Z rankingu wynika, że 43 firm z TOP50 odnotowało lepszy wynik niż w roku ubiegłym a średnia wzrostu to aż 26,66 proc. To dwukrotnie lepszy wynik od średniej rynkowej. Jeden z większych wzrostów sprzedaży odnotowała Grupa Krotoski. Jak powiedział nam Michał Bowsza, członek zarządu Grupy Krotoski dużą zasługę mają w tym marki premium.

Duże wzrosty widzimy przede wszystkim na markach premium. Audi i Porsche bardzo dobrze się sprzedawały przez cały rok, a ostatnie miesiące ewidentnie należały do naszej nowej marki MG – wyjaśnia Bowsza.

Nowe marki, nowe wyzwania

A co z nowymi markami na naszym rynku? Czy one również odegrały istotna rolę w wynikach za ubiegły i czy wpłyną na rynek w tym roku?

Nowe marki na pewno wprowadzają większą różnorodność i może to prowadzić do zmian w dynamice rynkowej. Azjatyckie marki mogą oferować konkurencyjne ceny i nowe technologie, przyciągające zainteresowanie konsumentów. To z kolei będzie zmuszało istniejące marki do podniesienia jakości swoich produktów oraz usług, co na pewno będzie korzystne dla klientów - mówi Obiegły.

Czy jest to szansa? Na pewno tak, jednakże aby z niej skorzystać, sieci dealerskie będą musiały dostosować swoje strategie do specyficznych wymagań i oczekiwań wschodnich marek - dodaje.

Pełne zestawienie oraz komentarze publikujemy w Najnowszym Magazynie Fleet.

Przeczytaj również
Popularne