Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Carport, czyli czysta energia

Filmy i psoty reklamowe promujące elektryczne samochody pokazują uśmiechniętych ludzi, którzy ładują samochody w garażu swoich domów, a na dachu błyszczą się fotowoltaiczne panele. Obrazek fantanstyczny, ale rzeczywistość od niego odbiega. Nie każdy pracownik użytkujący samochody elektryczne ma dom, nie każdy ma nawet mieszkanie z możliwością ładowania. Czy tacy pracownicy zostaną komunikacyjnie wykluczeni, czy będą musieli ładować się tylko na publicznych (drogich) stacjach? Odpowiedz brzmi Carport.

O czym mowa

Carporty to nowoczesne wiaty, wykorzystujące technologię fotowoltaiczną, które służą jako zadaszenie miejsc parkingowych. Są to wolnostojące, stabilne konstrukcje pozwalające nie tylko produkować dodatkową energię dla domu, ale przede wszystkim, dzięki wyposażeniu w specjalne ładowarki, umożliwiają zasilanie samochodów elektrycznych nieograniczoną energią pobraną z promieni słonecznych. Dodatkowa korzyść wynikająca z posiadania carportu to zadaszenie dla samochodów, a więc ochrona przed intensywnym wpływem warunków atmosferycznych, w tym silnym nasłonecznieniem, śniegiem czy gradem. Nie należy również zapominać o pozytywnym wpływie na środowisko – korzystając z czystej energii, ograniczamy ślad węglowy, a nadając funkcję produkcji energii parkingom, czyli terenom już wykorzystywanym architektonicznie, chronimy naturalny, niezmieniony charakter innych obszarów. Pomysł prosty w swej prostocie i jakże praktyczny, wystarczy pomyśleć o firmowym parkingu.

 

Czy samochody elektryczne są ekologiczne,
skoro prąd do ich ładowania pochodzi ze spalania paliw kopalnych?
Ta dyskusja trwa, ale można inaczej zadać pytanie:
Czy można ładować samochody elektryczne czystą energią, pochodzącą ze słońca? Można!

 

Gdzie jest haczyk?

Carport powinien być postawiony na poziomym terenie o wyrównanej powierzchni, bez różnicy czy jest to podłoże betonowe, czy gruntowe. Istotne jest, że nachylenie połaci dachowej wynosi 10°, dlatego najlepiej jeśli jest ona nachylona w kierunku południowym. Oczywiście możliwe jest również ustawienie połaci w innym kierunku, ale z prawdopodobieństwem mniejszych uzysków energii z instalacji. Połać dachowa umieszczona jest na tyle wysoko, że samochodem osobowym można wjechać pod konstrukcję z obydwu stron. Zadaszenie wykonane jest ze specjalnych modułów fotowoltaicznych odpornych na czynniki chemiczne i naturalne, co przekłada się na długi czas użytkowania.
Dodatkową zaletą jest także to, że powierzchnia jednostanowiskowego carportu zajmuje 27,90 m2, zaś dwustanowiskowego 42,20 m2. Obie te wersje nie wymagają zgłoszenia budowy, ani uzyskiwania pozwolenia na budowę. Zwolnienie z powyższych wymogów znajduje zastosowanie, jeśli na działce przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe łączna liczba wiat nie przekracza dwóch na każde 1000 m2 powierzchni działki oraz – w odniesieniu do działki nieprzeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe – jeśli łączna liczba wiat na działce nie przekracza dwóch na każde 500 m2 powierzchni.

Oczywiście nie wystarczy sama wiata. Do ładowania pojazdów elektrycznych niezbędna jest ładowarka EV, natomiast magazyn energii dodatkowo pozwoli zgromadzić energię wyprodukowaną w ciągu dnia, by wykorzystać ją do naładowania samochodu w nocy. Oczywiście firma ESOLEO w ofercie posiada te rozwiązania. Są to magazyny Fox-ESS MIRA HV25 o pojemności do 20 kWh oraz magazyny HUAWEI Luna 2000 o pojemności nawet do 30 kWh, czyli ilości energii, która pozwoli na jazdę bez ładowania przez kilka następnych dni.

Co istotne, doradcy ESOLEO najpierw przeprowadzają bezpłatny audyt nieruchomości pod kątem usytuowania carportu, sprawdzając parametry elektryczne i moc przyłącza energetycznego, po czym przygotowują profesjonalny projekt tak, by konstrukcja mogła służyć długo i wydajnie. Po dostarczeniu całej konstrukcji oraz komponentów instalacji fotowoltaicznej na miejsce montażu, ekipy montażowe wykonują carporty wraz z podłączeniem falowników i zgłoszeniem całej instalacji do zakładu energetycznego (Operatora Sieci Dystrybucyjnej).

To prosty i efektywny sposób na to, żeby przyspieszyć transformację floty i przejść na samochody elektryczne.

Maciej Chomacki

 

 Rodzaje wiat, z których każda wyposażona jest w moduły fotowoltaiczne Longi 455 kWp

  • Carport jednosegmentowy – jednostanowiskowy – jest to wiata mieszcząca jeden pojazd, z instalacją o mocy 5,46 kWp. To idealne rozwiązanie jako zadaszenie miejsca postojowego przy domu lub mieszkaniu.
  • Carport jednosegmentowy – dwustanowiskowy – to wersja, która pomieści dwa pojazdy, z instalacją o mocy 8,19 kWp. Przeznaczony jest zarówno dla osób prywatnych jak i przedsiębiorców.
  • Carport wielosegmentowy – wielostanowiskowy – największa wersja carportu, składająca się z dowolnej liczby segmentów dwustanowiskowych, które mogą być łączone w długi ciąg zadaszeń. To rozwiązanie świetnie sprawdzi się jako zadaszenie parkingów firm.

 

Przeczytaj również
Popularne